Har IF egna lagar??

Varje gång jag ska ställa av min hoj så vill vägverket ha skrapkoden från skatteugglan, och den är dom ju inte på nåt sätt snabba att skicka ut från vv. Kan man kringgå det på nåt sätt?

Varje gång jag ska ställa av min hoj så vill vägverket ha skrapkoden från skatteugglan, och den är dom ju inte på nåt sätt snabba att skicka ut från vv. Kan man kringgå det på nåt sätt?
Gå till vägverkets kontor o be om en blankett för avställning av fordon. Sen skriver du i notering-rutan att du inte har något skattekvitto o sen är det klart!

Har jag fattat saken rätt?

Ni/du är förbannade för att ni inte kunde utnyttja systemet?

Tänk från andra hållet. Varje gång ni säger upp en helårsförsäkring efter en dag. Var då glada att ni slapp betala för ett helt år då ni faktiskt bryter ett helårskontrakt. Så var nu riktigt glad att du inte fick betala 23 helår denna sommaren. Och ja, varje gång ni säger upp och ställer på och ställer av och på så kostar det att någon måste göra detta samt att det måste ut ett brev och det blir ett h-e i deras bokföring. så om de tar ut en avgift efter 10 ggr så förstår jag mycket väl.

Dessutom så var det nog inte tänkt så här.
Personligen förvånar det mig mer att försäkringbolagen inte erbjuder denna produkt som marknaden trots allt efterfrågar. Istället för att betala pengar fram och tillbaka så kunde man initialt få skicka in en kredit som man som kund sedan förverkar olika fort beroende på antalet påställda dagar och andra faktorer som redan idag är inräknade i premien. Pay as you go mao.

Gå till vägverkets kontor o be om en blankett för avställning av fordon. Sen skriver du i notering-rutan att du inte har något skattekvitto o sen är det klart!

Måste man göra det varje gåmg man ska ställa av?
I så fall verkar det en aning omständigt.

Tänk från andra hållet. Varje gång ni säger upp en helårsförsäkring efter en dag. Var då glada att ni slapp betala för ett helt år då ni faktiskt bryter ett helårskontrakt. Så var nu riktigt glad att du inte fick betala 23 helår denna sommaren. Och ja, varje gång ni säger upp och ställer på och ställer av och på så kostar det att någon måste göra detta samt att det måste ut ett brev och det blir ett h-e i deras bokföring. så om de tar ut en avgift efter 10 ggr så förstår jag mycket väl.

Men OM inte försäkringarna var så in i he-te dyra så skulle ju folk inte behöva ställa av och på stup i ett :tummenupp

Men OM inte försäkringarna var så in i he-te dyra så skulle ju folk inte behöva ställa av och på stup i ett :tummenupp

Jag är lite kluven här för jag tycker att det är lite dyrt med försäkring. Jag har personligen IF och betalar 744 kr/månad för den i helförsäkring. Jag vet detta är billigt. Men det är det av flera anledningar. Dels att jag är 30 bast och jag kör inte den värsta hojen man kan tänka sig. Men om man kör en R1 och är 21-25 år så tycker jag att det SKA kosta så att de inte köper en. Läste nånstans att 25% av alla dödsolyckor på MC sker med en R1:a med en manlig förare under 25 år. Om du däremot är 45 år och kör en CB 750 så borde det inte kosta så mycket, men det gör det ju inte heller. Det kostar väl inte ens 200 spänn i månaden...

Jag vet, jag låter just nu gubbig och gaggig.

Shit, vilken grej. Det är klart man förstår att folk ställer på och av om man inte kör varje dag så det är inget konstigt med det, inte heller är det konstigt att försäkringsbolagen tar ut en administrativ avgift om man gör detta ofta. Vad som är konstigt är att bolagen inte informerar om detta innan sånt här händer. Mycket skumt att de inte skickar alla försäkringsvilkor till sina kunder utan behåller några i "datorn":gnissla

Nästan samma sak hände mig med IF

Jag hade liknande problem!!!
När jag tecknade sa dom uttryckligen att jag fick ställa av och på cykeln INGA RESTRIKTIONER!!!

Det gck jättebra fram till att jag hade haft cykeln avställd i 3 mån...

Då fick jag ett brev om att jag skulle betala in 5600 kr retroaktivt.

För att göra en väldigt lång historia kort (Ringde till dom 3 dagar sml ca 6 h!!!)
Så trodde dom inte på att jag ställt av hojen utan fick lov att fixa intyg från VV på det varpå de skylde på att jag hade ställt av och på för mycket Ca 5-6 ggr!!!

Jag fick ligga ute med pengarna i 1 ½ månad innan jag fick tillbaka dom!

Nu har jag 2 bil 1 hem och 1 mc Hos länsförs istället!

JAG HATAR IF!!! Inte ens en ursäkt fick man!!!!:mad:

Men säger man upp en trafikförsäkring som inte har "bindningstid" d v s som inte bara kan sägas upp på årsförfallodagen så är det ju inte heller en helårsförsäkring. Därmed tycker jag inte alls att man gör något felaktigt, man använder ju försäkringen på det sätt dom informerar om att den kan användas. Har dom sedan valt att sätta en gräns vid 10 av/påställningar per år så är ju det givetvis helt upp till dom, MEN då ska dom informera om det när man tecknar försäkringen och det ska dessutom stå med i villkoren som man får hemskickade. Med tanke på hur pass vanligt denna metoden är idag så skulle det dessutom göra att dom slipper en massa extra jobb och missnöjda kunder. Det är ju inte direkt så att dom är ovetandes om att killen som är 25 år, kör R1:a och bor i sthlm kommer att ställa av hojen när han inte använder den.

Har själv till viss del jobbat med att sälja försäkringar (hemelektronik) och det IF gör är ju som att jag skulle ha "glömt" informera om självrisken eller att försäkringen inte gäller vid handhavandefel. Det är ju ingen liten miss utan ett stort tjänstefel anser jag.

Nja, jag är inte förbannad.
Jag har IF och ställer av/på lite då och då, men blir aldrig 10ggr per år.

Det JAG reagerar emot är att de försöker hitta på något eget på ett avtal som jag INTE har signerat.
Hade det stått i avtalet, max antal av/på-ställnignar per år är 10. Och om detta överskrids så höjs premien med 300% den 11th gången som Ni ställer på.
Klart som vatten och inget att argumentera mot.
MEN, det står INTE i avtalet.
Punk Slut.

Det handlar inte om att utnyttja systemet, IF till handahåller en försäkringsform som gör att man kan ställa av/på och försäkrnignen är dyrare än en helårs försäkrning. Att de skriver dåliga avtal är INTE vårt fel utan deras, och då får de stå sitt kast. Alla ä rlika inför lagen, ett försäkringsbolag är som vilken juridisk person som helt, dvs bunden till de avtal som skriftligen eller muntligen avtalats.

Du har poänger i det du säger, men nu handlar det ju om löftet när han tecknade försäkring att han skulle få ställa av och på hur mycket han ville, som han dessutom dubbelkollade. Dessutom tvivlar jag på att försäkringsbolaget får hänvisa till villkor som inte du som försäkringstagare haft tillgång till. Om det sedan kostar dem pengar varje av/på-ställning är det absolut inte ditt problem som kund, eftersom de i samband med avtalstecknandet lovat att du får göra så. Då har de isf satt för lågt pris från början.

Om det visar sig att det i sverige är juridiskt hållbart att hänvisa till dolda villkor, så blir jag lite mörkrädd. Då blir vi ju helt rättslösa!

Jag tycker på allvar att det är dags att försäkringbolagen synas i sömmarna av något program, till exempel av Sverker Olofsson i PLUS, för nu börjar det fanimej dra åt helvete för långt iväg med alla försäkringsbolags tissel&tassel!

Som många säger så tycker inte heller jag att det är fel att dom höjer premien efter ett visst antal gånger. Såvida det är avtalat så!!
Nu har dom hittat på det i efterhand, i "handläggarens dator" står det efter ett par minuters intensivt letande att man inte får göra si och så vilket ger mig en extra kostnad på 300% vilket jag anser är rent bedrägeri!

Men som sagt, hade jag sagt ja till det från början hade jag inte klagat en sekund men nu har jag uttryckligen fått löfte på att det inte skulle ske.

Appropå ideliga på/avställningar.
Undrar när vägverket chockhöjer skatten för motorcyklar.
Måste ju kosta endel att skicka ugglor kors och tvärs hela tiden.

Men det är ju förstås en helt annan diskussion.:gnissla

Eptzer>>

Håller inte med dig om att olyckor har med hojmodell att göra. Däremot har det med ålder och mognad att göra.

Till tråden>>

Är du 30+ så ring Länsförsäkringar, ett hederligt försäkringsbolag. Är du yngre så skaffa en billig årsförsäkring, kör "din säsong" och skensälj sen hojen till någon du kan lita på för att bli av med den då du inte vill ha kvar årsförsäkringen. Har de skapat detta sketna system är det bästa att bara följa med och rida på det...

Till tråden>>

Är du 30+ så ring Länsförsäkringar, ett hederligt försäkringsbolag. Är du yngre så skaffa en billig årsförsäkring, kör "din säsong" och skensälj sen hojen till någon du kan lita på för att bli av med den då du inte vill ha kvar årsförsäkringen. Har de skapat detta sketna system är det bästa att bara följa med och rida på det...

Fyller 25 i vinter och kliver snart över 5-årsgränsen med kort och jag hade nyss en perfekt försäkring...

Känns som att dem kanske ska hålla sig till det som står i dina papper och ingenting annat ja, lite spännande hur man ska kunna veta sina försäkringsvillkor om man inte ens får se dem :confused: Hoppas det ordnar sig iaf och du hittar en bättre försäkring..

Sälv valde jag bort If för skulle jag ha dem skulle min hoj kosta 40 000kr/år i försäkring och 50 000kr i självrisk för en hoj jag köpte för 35 000kr så jag sket i det hittade en bra hos Folksam för 300kr/mån och inget strul alls där så det är bra :)

If

Jag har alltid tyckt att tanken med försäkringsbolag (och banker) är rätt bra.

Visst fattar jag också att de måste gå med vinst. :huvet

Men jag tycker ändå att de är stora ockrande blodsugare.
IF är också i min mening en av de största.

Att driva en process görs förmodligen bäst brevvägen.

Jag har alltid tyckt att tanken med försäkringsbolag (och banker) är rätt bra.

Visst fattar jag också att de måste gå med vinst. :huvet

Men jag tycker ändå att de är stora ockrande blodsugare.
IF är också i min mening en av de största.

Att driva en process görs förmodligen bäst brevvägen.

Självklart måste dom gå med vinst men på ett sätt man kommit överens om, inte på nåt hokuspokusvis!

Det är tyvärr rätt vanligt att försäkringsbolag skickar ut en sammanfattande trycksak där villkoren beskrivs översiktligt - med hänvisning, antingen i trycksaken eller på avtalspappret, till de fullständiga försäkringsvillkoren som bara brukar finnas som pdf på deras hemsida.
Om man däremot fått ett muntligt uttryckligt besked om något som senare visar sig stå i strid mot avtalets villkor, då är det förstås åt h-e och värt (beroende på hur stort strulet är) att gå vidare med.

(Att premien generellt kan bli mångdubbelt dyrare för den som ställer av/på ofta är däremot helt självklart. Premiekostnaden baseras på en viss bedömd risk - där körda mil utgör en parameter - utspritt över avtalsperioden på vanligtvis ett år. Om upprepade av/påställningar gör att hojen bara är påställd de dagar den de facto körs, säger det ju sig självt att risken koncentreras på färre försäkrade dagar. Då måste premien per dag höjas. Solklart i mina ögon.:tummenupp )

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti