har höjt min fzr

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
tjosan..
nyss hemkommer ifrån en längre tur
kom hem ifrån jobbe o va meksugen så jag meckade ihop ett par tailrasers (stavning) och smeckade på.. vilken skillnad de blev alltså.. lägger sig hur fint som helst i kurvorna men ingen skillnad i stabilitet... första kurvan vart jag nästan lite rädd då den vek ner sig så lätt och fint... va nästan lite för lätt men efter ett par kurvor hade man vant sig.. vart som en ny hoj.. :banana

så de e ett tipps för er me lite äldre hojar om ni vill få den lite mer lättsvängd och rolig... gjorde de i 6mm plattjärn av stål me ett cc på hålen på 155 mm.. höjde baken ca 3-4 cm.. har inte mätt men jag tyckte de blev nå sånt då jag höjde den för att montera dit dom...

tog strax under timmen att fixa.. och va jag har läst så kostar dom ca 700 :- att köpa så..

just nu e dom helt raka dock rundade ute i kanterna.. gjorde inte så mycke mer estetiskt innan jag hade testat.. men jag tror inte de skadar att ha dom helt raka me tanke på hållbarhet...

ville bara dra en rapport för nu e man lycklig.. dels har man inte spenderat en kr och fått hojen så mycke roligare... :fyllisar

får ta me mobilen få se om de blir nå bra...
återkommer me bilder snart

så nu har jag mekat lite bilder.. vet inte om man ser nån skillnad men här e de..

först orginal: ( den lilla bilden

och så höjd.. ( de större bilderna )hoppas de synns nån skillnad

och så bild på hundbenen jag gjorde

Bifogat

• Hoj org.jpg
    Hoj org.jpg
    113.7 KB · Visningar: 273
  • hoj höjd.jpg
    hoj höjd.jpg
    137.3 KB · Visningar: 274
  • höjd.jpg
    höjd.jpg
    136.1 KB · Visningar: 274
  • hundben.jpg
    hundben.jpg
    118.8 KB · Visningar: 275
hmmm.. håller just nu på med att byta drivpaket (blev inte klar p.g.a att grillen och bärsen lockade..) och medans man ändå e där och pillar kanske man skulle kolla på att kränga dit ett par hundben. dock behövs en ny dämpare mer för den e helt slut.

ja de vart då grym skillnad..
men nu blev kedjan slakare då den står på stödet... dock när man sitter på e den bra.. står i boken att de ska gå att röra den 2 cm upp o ner ung.. men de står inte när.. e det då den står på stödet eller då man sitter på ??

på enduron ställer jag då den står me hjulet i luften men hur e de på landsvägaren... ??

NigHtHawK skrev:
2315653står i boken att de ska gå att röra den 2 cm upp o ner ung..
Yamaha = ofta "när hojen står obelastad på bägge hjulen", dvs inte lutande mot stödet och inte med någon sittande.

ahh.. ja då ska jag spänna på den lite.. va perfekt innan höjningen men nu vart den nog lite för slapp..

Ursäkta min fråga som säkert är uppenbar för t.o.m. den mest novisa mekanikern... :rolleyes:

Var är ändringen? sitter och letar hundben på sista bilden men skulle behövt en innan bild tror jag....

Mvh Stephenj

stephenj skrev:
2316157 Ursäkta min fråga som säkert är uppenbar för t.o.m. den mest novisa mekanikern... :rolleyes:

Var är ändringen? sitter och letar hundben på sista bilden men skulle behövt en innan bild tror jag....

Mvh Stephenj

Han har tagit kort på hundbenet på (sista bilden)

Men akta er för att höja för mycket, en kompis cykel kom i själv-wobbling efter höjning (kunde släppa styret så började den wobbla)

Last edited:
Mr Helmut skrev:
2316174 Han har tagit kort på hundbenet på (sista bilden)

Men akta er för att höja för mycket, en kompis cykel kom i själv-wobbling efter höjning (kunde släppa styret så började den wobbla)

jepp de e staget som går under avgasröret på sista bilden... dock ser de inte ut som ett hundben som orginalen gör.. eftersom jag bara tog och smällde dit dom för att se att de blev bra innan man la ner nåt estetiskt jobb på det...

dock tror jag jag ska ha dom så där.. e ju ialf starkare än om jag ska börja göra dom tunnare imellan fästpunkterna..

jag använde cc 155 mm på hålen och de verkar va perfekt.. gick stabilt och jag tror inte de går att höja så värst mycke mer... dämparen kom bra nära svingen...

de e de inringade delen på bilden som e hundbenet.. en på var sida
lägger upp ritningen jag utgick ifrån med.. hittade den i nåt gammalt inlägg här men kommer inte ihåg vem som skrev de.. nån som känner sig träffad och vill ta credits för ritningen kan ju tjoa till...

Bifogat

• hundben.jpg
    hundben.jpg
    26.9 KB · Visningar: 123
  • tailriser.JPG
    tailriser.JPG
    8 KB · Visningar: 42
Last edited:
stormis skrev:
2316260 Har samma modifikation gjord på min Fzr, fiint serru :)

ja de blev en jeklans skillnad... trodde inte de ska vara så stor skillnad..
kan inte vänta tills jobbe e slut så man kan ut och glida... :banana

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...