Har GSXR 1000 -03 sämre bromsar än 2002?

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Hoj
GSX-R 1000 -05
Har länge dräglat över att Suzuki GSXR 1000 00-02 har 6 kolvs ok. Tänkte detta måste ju vara grymt bra bromsar.. har jämfört lite mellan en suzuki GSXR 750 med 4 kolvars och en R1 -03 med 6 kolvs...

Köpte mig en Suzuki GSXR 2003.. när jag provkörde tyckte jag bromsarna var lite dåliga men dte var inte förrän jag kom hem som jag upptäckte att denna minsan inte har 6 kolvs ok... Tänkte först att förra ägaren kanske bytt men med en titt på http://www.mcpoolen.se/mc/2003/suzuki/gsxr1000/silver-hub.shtml så inser jag att det skall vara så..

Beläggen är rätt slitna på min gsxr 2003 har hantaget inställt på 1:an... men detta borde väl inte ha någon betydelse? borde väl bromsa lika bra även om beläggen är nya... som om det är 10% kvar.. (handtaget tar nästan längst ut)

Catway skrev:
2234718 Har länge dräglat över att Suzuki GSXR 1000 00-02 har 6 kolvs ok. Tänkte detta måste ju vara grymt bra bromsar.. har jämfört lite mellan en suzuki GSXR 750 med 4 kolvars och en R1 -03 med 6 kolvs...

Köpte mig en Suzuki GSXR 2003.. när jag provkörde tyckte jag bromsarna var lite dåliga men dte var inte förrän jag kom hem som jag upptäckte att denna minsan inte har 6 kolvs ok... Tänkte först att förra ägaren kanske bytt men med en titt på http://www.mcpoolen.se/mc/2003/suzuki/gsxr1000/silver-hub.shtml så inser jag att det skall vara så..

Beläggen är rätt slitna på min gsxr 2003 har hantaget inställt på 1:an... men detta borde väl inte ha någon betydelse? borde väl bromsa lika bra även om beläggen är nya... som om det är 10% kvar.. (handtaget tar nästan längst ut)

Ja, bromsarna på -02 var såååå bra att dom fick göra dom sämre till -03 för att folk bromsade(sket) på sig heeeeela tiden.

Catway skrev:
2234718 Har länge dräglat över att Suzuki GSXR 1000 00-02 har 6 kolvs ok. Tänkte detta måste ju vara grymt bra bromsar.. har jämfört lite mellan en suzuki GSXR 750 med 4 kolvars och en R1 -03 med 6 kolvs...

6 kolvoken som fanns på R1000 01-02 är inga superbromsar funkar betydligt bättre med Brembos P4 34/34 4kolvsok på 1000 01-02 m.fl.

Beläggens tjocklek har stor betydelse då slitna belägg tappar bromsverkan snabbt vid hårdkörning.

R1000 -03 har 4kolvsok men 04 uppdaterades oken med lite större kolvar samma diameter på kolvarna som finns på 05-06 oken.
Vill man ha bättre bromsar på 03-04 så använder man 320mm 01-02 skivorna och monterar distancer på oken.

Bifogat

• brem1.JPG
    brem1.JPG
    48.8 KB · Visningar: 118
ahh... skönt då finns det kanske hopp då =) mina ok heter Tokic eller liknande =)

Kanske jag skulle köpa mig ett par nya belägg fram då för jag är sugen på gryma bromsar!!.... Dock börjar pengarna ta slut så jag har inte råd att byta ok eller skivor ... riktigt så seriös körare är jag dessuom inte..

inte så att du har några delar va roger? är i behov av belägg, bakspegel och växelpedal... =)

nu kanske jag e ute och cyklar, men jag har för mig att till 03 så minskade dom från 320 skivor till 310 samtidigt som det vart radial monterat... antal kolvar låter jag dock vara osagt

semper skrev:
2234836 nu kanske jag e ute och cyklar, men jag har för mig att till 03 så minskade dom från 320 skivor till 310 samtidigt som det vart radial monterat... antal kolvar låter jag dock vara osagt

320 01-02, 300 03-04, 310 05-06 samt att 03-06 har radialmonterade 4kolvsok.

Catway skrev:
2234817 ahh... skönt då finns det kanske hopp då =) mina ok heter Tokic eller liknande =)

Kanske jag skulle köpa mig ett par nya belägg fram då för jag är sugen på gryma bromsar!!.... Dock börjar pengarna ta slut så jag har inte råd att byta ok eller skivor ... riktigt så seriös körare är jag dessuom inte..

inte så att du har några delar va roger? är i behov av belägg, bakspegel och växelpedal... =)

Ska du köpa belägg köp PFC http://www.peansweden.com/ dyrare men med mkt bättre livslängd än de flesta andra racebelägg.

Superbike Roger skrev:
2234771 6 kolvoken som fanns på R1000 01-02 är inga superbromsar funkar betydligt bättre med Brembos P4 34/34 4kolvsok på 1000 01-02 m.fl.

Beläggens tjocklek har stor betydelse då slitna belägg tappar bromsverkan snabbt vid hårdkörning.

R1000 -03 har 4kolvsok men 04 uppdaterades oken med lite större kolvar samma diameter på kolvarna som finns på 05-06 oken.
Vill man ha bättre bromsar på 03-04 så använder man 320mm 01-02 skivorna och monterar distancer på oken.

03an har 4bromsklossar/ok medan 04-06 har 2klossar/ok. Hur stora är kolvarna på 04-06 oken?

Det första jag märkte när jag provkörde min -03 efter att ha sålt -02án var att bromsarna nöp klart bättre initialt på -03.

Last edited:
ulf skrev:
2236176 Det första jag märkte när jag provkörde min -03 efter att ha sålt -02án var att bromsarna nöp klart bättre initialt.

:confused: på vilken av dom¿¿

MVH
Gilde

-03 bromsarna är klart skönare än -02. -02 ser bara jäkligt råa ut och var väl mest till för att markera att nu ska sukka ta över efter R1 men det var tröga och jobbiga. Kan inte klaga alls på mina -03.

Det sitter samma bromsar på min 750 och de är prima vara. Hur pass väl beläggen biter beror nog en del på fabrikat, men det är min erfarenhet att de försämras ju mer slitna de är. Ett helt annat klipp i nya belägg än i ett par man egentligen borde bytt för länge sedan.

Dessa råd kan forbattra bromsarna 1: byt bromsvatska 2:monter stål omspunna bromsslangar 3:nya bromsbelag.....

hmm bromsvätskan kanske man skall se över =) gissar på att det inte gjort på servicen? 1400 mil har mc gått..

Vad svårt det var att få tag i beg. delar till suzuki -03 då =/ skulle kanske köpt mig en R1 istället. Skrotarna verkar ju knappat ha sett en -03:a =/ får väl kanske ringa några fler skrotar...

tycker inte man skall behöva köpa nya delar i butik när det finns så många som tävlar med GSXR 1000 =/

Catway skrev:
tycker inte man skall behöva köpa nya delar i butik när det finns så många som tävlar med GSXR 1000 =/
Så du vill köpa trasiga delar från de som tävlar eller vad menar du :va

Catway skrev:
2237249 hmm bromsvätskan kanske man skall se över =) gissar på att det inte gjort på servicen? 1400 mil har mc gått..

Vad svårt det var att få tag i beg. delar till suzuki -03 då =/ skulle kanske köpt mig en R1 istället. Skrotarna verkar ju knappat ha sett en -03:a =/ får väl kanske ringa några fler skrotar...

Bromsvätska byter de på 1200mila-servicen. Men byt ändå om den gjordes förra året. En halvliter kostar en femtiolapp. Ang reservdelar; finns miljoner delar till den modellen på ebay. Billigt.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back