Har gnista på stiften finns det anledning att byta dom ändå!

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Motorn tappar i kraft på högre varvtal kan det finnas anledning att byta stiften trots att jag har gnista på alla stiften?

Jag har haft soppa i motorn så stiften kan ha blivit blöta. Stiften är lite svarta!

Att man ser en gnista är inte samma sak som gnistan är tillräckligt stark!
I våras fick jag inte igång hojen alls. Fans fin gnista men jag bytta iaf i slutändan
och då hoppade hojjen igång direkt!?

Så värt att testa kanske det kan vara?
(kommer från en person som inte jobbar som mc meck bara så du vet : )

Slayer skrev:
2264326 Motorn tappar i kraft på högre varvtal kan det finnas anledning att byta stiften trots att jag har gnista på alla stiften?

Jag har haft soppa i motorn så stiften kan ha blivit blöta. Stiften är lite svarta!

Utveckla definitionen på "tappar kraft på högre varvtal". Ett tändstift kan gå sönder genom att porslin-isolatorn spräcks/lossnar eller att sido- och mittelektrod blir trubbiga, dvs slitna. Ett svart stift som "surat" återlivas genom att värma upp isolatorn med gasol så att isolatorn blir mörkt röd.

Kan du inte, eller orkar inte kolla det - byt stift.

Nedsurade stift säger att hojens förgasare eller insprutning bör ses över/justeras.

ReDan skrev:
2264334 Att man ser en gnista är inte samma sak som gnistan är tillräckligt stark!
I våras fick jag inte igång hojen alls. Fans fin gnista men jag bytta iaf i slutändan
och då hoppade hojjen igång direkt!?

Så värt att testa kanske det kan vara?
(kommer från en person som inte jobbar som mc meck bara så du vet : )

Jag kommer att byta stiften! Tack för tipset! :tummenupp

andersbrink skrev:
2264416 Utveckla definitionen på "tappar kraft på högre varvtal". Ett tändstift kan gå sönder genom att porslin-isolatorn spräcks/lossnar eller att sido- och mittelektrod blir trubbiga, dvs slitna. Ett svart stift som "surat" återlivas genom att värma upp isolatorn med gasol så att isolatorn blir mörkt röd.

Kan du inte, eller orkar inte kolla det - byt stift.

Nedsurade stift säger att hojens förgasare eller insprutning bör ses över/justeras.

Vid lägre varvtal (<6000) går motorn bra, men när jag vill varva ut så känns det precis som om motorn är strypt. Det bara tar stopp, ingen mer kraft. Om det är en cylinder som lägger av eller om det är förgasarna vet jag inte. Varför stiften blivit sura är väl då flottören hängde sig och öste in soppa i motorn.

Jag skall börja med att byta stift och hoppas att det hjälper! Bockar o bugar! :Bugar

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti