Har förlorat förtroendet för VV...

frankof skrev:
aldrig missat en uppkörning (ABECEDE) :p ;)
Mycket nöjd med mina "inspektörer"

Ang. garagevändningen, den har varit borta i norge i flera år, har ersats av en stor "box" som man skall köra en "8" i.

samma här fast för mig fattas DE annars e de fullstämplat!! :tummenupp

David81 skrev:
När brorsan körde upp.. Så sa inspektören att han först skull köra om ..o sen skulle brorsan göra en korrekt omkörning.. Inspektören körde om.. Bror inväntade rätt tillfälle.. men inspektören låg i 90 ( 90väg ) Så han ville ju inte bli kuggad o köra om :va .. Inspektören stannade en bit bort o frågade varför han inte körde om.. Brorsan förklarade..Då sa gubben att - Säger jag kör om så menar jag kör om..Vi luras inte.. Samma sak en gång till o brorsan Blåser om i 200 km/h ... Han blev godkänd!!... :banana
200 my ass.

lånar tråden hur fort ska man hålla på ett ungefär på zigzagen och hur fort på tebaka vägen ska man visa vart varvstoppet ligger eller :D

MostWanted_NKPG skrev:
lånar tråden hur fort ska man hålla på ett ungefär på zigzagen och hur fort på tebaka vägen ska man visa vart varvstoppet ligger eller :D

Du ska absolut inte överdriva! Kör bestämt och harmoniskt. Lagom, helt enkelt. :D

men säjj ungefär va man ska hålla på rakan?? så ja inte överdriver eller hetsar...

och hur ska man jobba med körställningen rak eller följa med hojjen alá rossi :rolleyes: har en tung zxr på uppkörningen,, osstrypt... :fatta!

och hur ska man gå tillväga med sista hindret??? har inte fattat hur det är typ... :7peta

Last edited:
MostWanted_NKPG skrev:
men säjj ungefär va man ska hålla på rakan?? så ja inte överdriver eller hetsar...

och hur ska man jobba med körställningen rak eller följa med hojjen alá rossi :rolleyes: har en tung zxr på uppkörningen,, osstrypt... :fatta!

och hur ska man gå tillväga med sista hindret??? har inte fattat hur det är typ... :7peta

Svårt att säga någon hastighet... Har aldrig tittat.

Vid sista hindret ska du först bromsa (så att man nästan stannar) och sedan väja åt sidan.

btw. Fick mitt AB kort på posten idag. Kändes gött. :)

MostWanted_NKPG skrev:
braru,, äre över 60km tebaka?? :( har inte övat den där ,,, kan nån försöka uppskattta...

Det har jag väldigt svårt att tro. Men det beror ju mycket på hur du kör sicksacken. Men jag tror inte att du blir godkänd om du lusar på sicksacken och sen kör jättefort på rakan. Meningen är att det ska se säkert ut.

Gissningsvis 40-45 km/h kanske? Inte tittat på mätaren, men svårt att tro att det ska behöva gå snabbare. Känns som att om man kör hoj ok och får till vändningen är 20 sekunder inte så bråttom som man kanske tror... (Jobbar jag själv fortfarande på att klara... :rolleyes: )

MostWanted_NKPG:

Eftersom du ska ligga i 50 vid inbromsningen innan undanmanövern så skulle jag nog säga att mellan 55-60 på rakan är bra, avstämt med hur mycket du motorbromsar (läs beroende på vilken växel du har i).

Jag provar att lägga upp min uppiffade bild från vägverket. 50 vid gränsen för bromsansättning alltså.

http://websociety.wm.net/~ganjaman/vv_1998nr52.png

Nejvbie skrev:
Aldrig skulle jag få för mig något så dumt som en garavändning med tex en guldvinge. Jag anser att den inte har någon vettig knyningspunkt till verkligheten.

Vad är det som är så avancerat med garagevändningen? Har man lite känsla och mil i kroppen så kan man göra det med ALLA hojar. Jag har själv gjort det med Kawasaki KMX125, Honda NSR125, Yamaha FZ750, Suzuki VL1500LC, Suzuki GSX750F och BMW R1200CL. VLen och BMWn är hojar på strax över 300 kg och det klarar man galant.

Efter att ha budat förra året ca: 3000 mil så kan jag säga att man använder sig av garagevändningskunskaper varje dag när man ska trixa runt i stan. Kan vara vettigt att kunna det då kanske?

Jag har körde under 17sek på serpentinbanan när jag övade, och då låg jag max 45kmh på vägen tillbaka. Tiden tjänar man in genom att köra bra i serpentinen och göra en bra vändning. Hög fart tillbaka gör att man kommer att komma in för fort i bromsning och undanmanöver, vilket i sin tur genererar en "ful" inbromsning och undanmanöver.
Mitt tips alltså: Håll max 45kmh på "tillbakavägen" ...någonstans mellan 40 & 45 är perfekt.

Kom ihåg att det viktigaste är att det flyter i en hyffsat bra hastighet (kör man 40kmh i serpentinen så har du god marginal), kör du kasst och okontrollerat i serpentinen och i vändningen så spelar det ingen roll om du klarar inbromsning och undanmanöver efter att ha kommit i 120 på tillbakavägen.

Man ska hålla 50 på tillbakavägen från serpentinen säger dom. 55-60 har jag hållt på mätarn, annars tycker dom det går för slött. Jag körde i 50 på mätarn på 50-inbrosningen, det var för söligt. 55-60 på serpentinen var "mera 50" enligt gubben.

För både Bil, A1 och A har det varit urtrevliga uppkörningsgubbar och tjejer.
Det kanske finns mindre snälla, men då måste man komma ihåg dom som är supertrevliga också!

BlueNote skrev:
Man ska hålla 50 på tillbakavägen från serpentinen säger dom. 55-60 har jag hållt på mätarn, annars tycker dom det går för slött. Jag körde i 50 på mätarn på 50-inbrosningen, det var för söligt. 55-60 på serpentinen var "mera 50" enligt gubben.

För både Bil, A1 och A har det varit urtrevliga uppkörningsgubbar och tjejer.
Det kanske finns mindre snälla, men då måste man komma ihåg dom som är supertrevliga också!

Konstigt, 8 av 8 från samma skola som jag gick på körde upp samtidigt och blev inte kuggade i serpentinen. Trots att vi fått rådet av körskoleläraren att hålla max 45kmh innan inbromsningen.
Tänk lite, kör du 55-60 både "upp och ner" så kommer du att ligga på tider runt 14 sekunder. Är det inte så att man egentligen har 20 sekunder på sig ? :dummer

Mang0 skrev:
Konstigt, 8 av 8 från samma skola som jag gick på körde upp samtidigt och blev inte kuggade i serpentinen. Trots att vi fått rådet av körskoleläraren att hålla max 45kmh innan inbromsningen.
Tänk lite, kör du 55-60 både "upp och ner" så kommer du att ligga på tider runt 14 sekunder. Är det inte så att man egentligen har 20 sekunder på sig ? :dummer

Kör man så fort på vägen upp så blir det ryckigt o köra, då blir man kuggad för då har man inte visat att det är harmoniskt.

När jag körde upp så höll jag 50 på vägen upp och slog i sista konen med knät. :skrämd

Trodde jag skulle kugga då, men konen stod kvar.

Nån som vill veta min tid på serpentinbanan? :tungan

19 sekunder och det var harmoniskt. :)

Man brukar ju få göra om nånting alltid på uppkörningen, men jag klarade allt utan att behöva göra om det. :)

Edit: Första gången jag körde upp kuggade dom mig för att jag fick framhjulssläpp.

Edit 2: Jag räknade sekunderna i huvet, man får inte veta vilken tid man har på uppkörningen.

nomolas skrev:
Minst 50 km/h ska man köra.

Dom står ju inte å skjuter med laser direkt.
Vi höll 45 iaf, och då bromsade ingen omkull sig, kuggade o.s.v - vilket det finns flera exempel på att vissa gjort här.

Bingo skrev:
Äh, det är väl inget att deppa för. Det är bara att köra upp på nytt. Själv fick jag köra upp fem gånger (två gånger för MC och tre gånger för bil, för den händelse någon undrar). Men jag är lika glad för det. Ok, det var ett kvarts sekel sedan men ändå. :D

Det kan jag mycket väl tänka mig att du fick..... :hihi

kajlyl skrev:
När jag körde upp var vi bara tre av åtta som klarade första delen!!! så hårda är de :huvet

Eller så skulle du skrivit såhär:
När jag körde upp var vi bara tre av åtta som klarade första delen!!! så kassa var vi ! :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT