Har förlorat förtroendet för VV...

Ronnie J skrev:
Jag instämmer, V V ger inte alltid ett seriöst intryck, själv missade jag första uppkörningen på väldigt "luddiga" argument.
Man borde skippa V V och låta vissa certifierade körskolor ta hand om uppkörningarna.

//Ronnie J

det skall ju tas upp som försök på vissa utvalda skolor :fakta :)
 
JoUh: Jag hade nästan samma problem som dig med inbromsningen när jag körde upp. Jag halkade nog med handen eller nåt när jag bromsade in och varvade motorn en del men jag släppte inte utan bromsade som vanligt så det blev en ganska bra inbromsning ändå.

Men mannen som jag körde upp för i Kristianstad är min bästa kompis fast att han nog inte vet om det själv :) Han lät mig gör tre garagesvängar åt VARJE håll och tre manöverbanor. Jag var så nervös att det bara slog slint i skallen på mig men på tredje försöket klarade jag allting som tur var!

Åk ner till Kristianstad och kör upp så får ni en trevlig kille att köra upp för! Det finns bara en uppkörningsledare där så ni kan inte missa honom.

Edit: Tre av oss fyra som körde upp den dagen klarade uppkörningen. Han som kuggade hade för dålig uppsikt tyckte trafikinspektören(heter det så?) Det kan låta lite luddigt men han hade bland annat glömt att vrida huvudet och titta bakåt när han gjorde en sidoförflyttning vilket jag tycker är väldigt viktigt att göra men kan tyckas vara en skitsak. Om man ska se det från den ljusa sidan så lär han inte göra det misstaget igen.
 
Last edited:
Körde upp nyss i Malung och det var en förhållandevis trevlig upplevelse (trots att jag nästan spydde av nervositet innan). Mycket sympatiskt och rättvis uppkörningsförrättare som talade lugnt och tillmötesgående till oss alla.

En helt annan mentalitet än den som råder hos vissa maktmissbrukare hos VV här i Sthlm och till synes även andra delar av landet.
 
jag blev kuggad på grund av att jag körde för snabbt i garagevändningen, så därför fick inte jag åka ut i trafiken. det förvånar mig en aning, kör vi motorcykel i garaget eller? :confused:
 
Garagevändningen måste sitta i ryggmärgen tycker jag, annars får man problem när man exempelvis ska trixa runt på trånga knepiga parkeringsplatser, särskilt med tunga hojar.

/Martin
 
om jag kommer in på en trång parkeringsplats, så rullar jag nog hellre min hoj bakåt, istället för att knixa omkring och riskera att välta. :crash
 
Dom bedömer ju helhetintrycket och anser dom inte att man gör bra ifrån sig på alla moment så får man åka därifrån med mungiporna hängades.
Jag har varit nöjd med uppkörningsgubbarna.
Den andra uppkörningen så var det ju jag själv som klantade bort mig, och det märktes att u-körningsmannen verkligen inte var nöjd över att inte få ge mig körkortet.
Han var trevlig under manövergården och försökte lugna ner mig där jag satt o skakade.

Hittils är jag nöjd med vägverket då det gäller uppkörningar
Sen att det kostar åt helsike mycket penga är en annan sak, men det är väl inte dom som bestämmer sånt..


Till trådens skapare: Jag körde upp 3 ggr. Och nog fan lyckades jag tillslut med massa jävlar anamma o kämparvilja.
Det kommer du också att göra. Ge inte upp. Lycka till!
 
berggren_martin skrev:
Garagevändningen måste sitta i ryggmärgen tycker jag, annars får man problem när man exempelvis ska trixa runt på trånga knepiga parkeringsplatser, särskilt med tunga hojar.

/Martin

Enligt min körskolelärare försvinner garagevändningen till nästa år. Hade för lite verklighetskoppling tydligen. Kommer ersättas med något liknande men man får gå runt med hojen istället.
 
Jag tror inte en sekund på att dom tar bort garagesvängen. Man lär sig verkligen att få kontroll över cykeln när man över garagesvängar. Kan man göra en bra garagesväng så klarar man av att hantera cykeln i låga hastigheter och svänga snävt och allmänn bra kontoll över cykeln!
 
-->Bikerbitch

Tack, jag har smått kommit över den tråkiga uppkörningen ;)
Men nog f-n ska jag fixa kortet nästa gång!!
Annars blir det nog till att följa Julgrans tips och rejsa ner till K-stad. :p


Jag tycker också att garagevändningen är ganska viktig för att få in känslan på hojen. Men jag har drömt mardrömmar om den åtskilliga nätter kan jag tillägga.. :rolleyes:
 
Tydligen ska garagevändningen ersättas med bl a att man ska kunna leda hojen in i ett fiktivt garage samt krypköra längs en linje (inte rak sådan och det var inte bara krypkörning här utan något mer också). Allt detta enligt en inspektör.
 
Aldrig skulle jag få för mig något så dumt som en garavändning med tex en guldvinge. Jag anser att den inte har någon vettig knyningspunkt till verkligheten.
 
JoUh skrev:
...hade tider uppåt 30 sec på serpentinen...GODKÄND!!

:trött ? Han lär ju förvisso inte vråla omkring på bakhjulet med HD:n...


BMV R90 skrev:
...Vid bromsprovetså tycker inspektören att hon kör för sakta, vid tredje försöket så får hon framhjulssläpp och dråsar i backen med skadat knä som följd av vurpan.
Till saken hör att inspektören tyckte innan provet att dom kunde ta det lite lungt vid bromsproven...

Låter på gränsen till sadistiskt, synd om tjejen.

Basse skrev:
Enligt min körskolelärare försvinner garagevändningen till nästa år. Hade för lite verklighetskoppling tydligen.

Julgran skrev:
Jag tror inte en sekund på att dom tar bort garagesvängen. Man lär sig verkligen att få kontroll över cykeln när man över garagesvängar.

Så fruktansvärt svår är den förvisso inte, men det är ju faktiskt tillåtet att sätta ner foten när man väl är ute i trafiken.
 
Last edited:
jezziiie skrev:
jag blev kuggad på grund av att jag körde för snabbt i garagevändningen, så därför fick inte jag åka ut i trafiken. det förvånar mig en aning, kör vi motorcykel i garaget eller? :confused:

Garagevändning är för att visa att man kan krypköra, om man kör garagevändningen fort blir det inte krypkörning och alltså ett annat moment.
 
Nejvbie skrev:
Aldrig skulle jag få för mig något så dumt som en garavändning med tex en guldvinge. Jag anser att den inte har någon vettig knyningspunkt till verkligheten.
Ehm, du har nog aldrig kört en sådan misstänker jag, de är plättlätta att manövrera i jämförelse med de flesta hojjar. Inte stor risk att jag kan göra en perfekt garagesväng med min egen hoj men med farsans vinge är det absolut inga problem.
//J
 
Väntar själv på att köra upp.
Har funkat bra på körningen, tills igår. Spö regn och en cykel jag ej kört. Vurpade i Serpentin banan.....så nu har man gjort det också.
Kommer nog att lugna ner mig lite nu. Faen nu blir man ju nervös till uppkörningen. Tänk om allt bara låser sig.....aj aj.....många sköna slantar flyger då.......
 
Hmm

Missade själv 2 uppkörningar när jag tog körkort för lätt mc o det var rejält surt o gå o vänta hela sommaren, jag betalar heller dubbel avgift bara jag får kortet för de är inte värt pengarna att få gå o vänta!!!!!!!!!
//D
 
Omkörningen

När brorsan körde upp.. Så sa inspektören att han först skull köra om ..o sen skulle brorsan göra en korrekt omkörning.. Inspektören körde om.. Bror inväntade rätt tillfälle.. men inspektören låg i 90 ( 90väg ) Så han ville ju inte bli kuggad o köra om :va .. Inspektören stannade en bit bort o frågade varför han inte körde om.. Brorsan förklarade..Då sa gubben att - Säger jag kör om så menar jag kör om..Vi luras inte.. Samma sak en gång till o brorsan Blåser om i 200 km/h ... Han blev godkänd!!... :banana
 
aldrig missat en uppkörning (ABECEDE) :p ;)
Mycket nöjd med mina "inspektörer"

Ang. garagevändningen, den har varit borta i norge i flera år, har ersats av en stor "box" som man skall köra en "8" i.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top