Har erat batteri gett upp, tips

Berrkan

Alltid är nått paj
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Aprilia Falco
Skulle ut och köra igår men såklart var batteriet stendött.

Tog starthjälp med ett annat batteri men 5sek efter jag tog bort kablarna dog hojen. Satte batteriet på låg laddning (kraftig batteriladdare) i flera timmar men ingenting hände. Batteriet var fortfarande stendött.

Då tog jag och slog på högsta laddspänningen på laddaren och efter en stund började den ladda. laddade i några timmar innan jag satte tillbaka det.

Körde hojen ett tag igår och idag startade den också utan problem.

Så det verkar som att det går att "el-chocka" igång batterier.

Berrkan skrev:
Skulle ut och köra igår men såklart var batteriet stendött.

Tog starthjälp med ett annat batteri men 5sek efter jag tog bort kablarna dog hojen. Satte batteriet på låg laddning (kraftig batteriladdare) i flera timmar men ingenting hände. Batteriet var fortfarande stendött.

Då tog jag och slog på högsta laddspänningen på laddaren och efter en stund började den ladda. laddade i några timmar innan jag satte tillbaka det.

Körde hojen ett tag igår och idag startade den också utan problem.

Så det verkar som att det går att "el-chocka" igång batterier.
:D Yeah right. Det batteriet kommer vara stendött igen när du minst anar det. För 300 spänn typ är det dumt att chansa.

Problemet är att en "vanlig" laddare har svårt att börja ladda ett batteri som är urladdat, pga av att laddaren inte får någon motspänning från batteriet. Men det brukar gå ändå om man krämar på ordentligt som du gjorde. Men en "intelligent" laddare med elektronik i funkar oftast bättre. Sen hur länge batteriet fungerar beror oftast på hur gammalt det är och/eller hur länge det varit urladdat eftersom inte blybatterier mår bra av att vara urladdade då man får oxid på blyplattorna. Problemet är att det inte går att rengöra batterier inuti, då skulle man kunna använda samma batteri hur länge som helst. Har för mig att det fanns eller har funnits batteri som gick att rengöra inuti. Det är inget hitech med vanliga blybatterier, det är ju bara vanliga blyplattor som ligger i syra.

Hade en tidigare mc i kallgarage. Varje år missade jag att underhållsladda med resultat att det frös på vintern och var tomt på våren. Det fick man chocka ett par minuter på 20-25 Volt. Sedan funkade det utmärkt. Dock drog det ur sig själv så hade man inte igång den på ett par veckor fick man snällt rulla :)

Paroxyst skrev:
:D Yeah right. Det batteriet kommer vara stendött igen när du minst anar det. För 300 spänn typ är det dumt att chansa.

Det funkar klockrent fortfarande, vi får väl se till hur det fungerar senare i år :tomten

Paroxyst skrev:

Köp inte biltema batterier dom e skit, jag har avverkat en drös sånna bättre att lägga 700-1000 på ett orginal.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda