Har er hjälm stulits vid åkapaus?

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Jag var på hoj semester från Stockholm till mallis, sista dagen innan hemfärd så snodde en unge på 9-10 år hjälmen, han kapade remmen då den var fastlåst på fzr:en. Jag kunde inte springa ifatt med skinnstället på och ca 30 grader, köpte en billig kruka i närmaste affär åkte till Andorra där jag inhandlade en Shoei väldigt billigt.
minns än idag hur djävligt det var med alla flygfän i munnen och fejset på vägen mellan Barcelona och Andorra, året var 1991
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
2001 var jag på Kreta, hojuthyraren varnade att alla hjälmar blir snodda pga ny focus på hjälmtvång, i sin tur beroende på landets önskan att få in stålar till kommande OS.

Mycket riktigt sprang varende snorunge runt och snodde hjälmar, inkl min. Klippte bara remmen:mad:

Konstigt nog körde det omkring 13 åringar på nätterna, feta tolvor på bakslangen på gamla automatmoppar men inte fan hade de hjälm för det...
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Brukar ha kameran på hjälmen så den följer med mig!
 

Choize

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Borås
Hoj
2009 yamaha fz1-n
Har aldrig blivit av med min hjälm heller. Dock ingen jätte dyr ja har, och lämnar den nästan jämt på hojjen :yoparty
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Lämnat hjälmen fastlåst på hojen i en gång på stan.. hitta instoppade kladdiga glasspapper i hjälmen!!! Nej jag lämnar inte en en hjälm på hojen en gång till om jag inte ser den..
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Lämnar nästan aldrig hjälmen. Säg att jag stannat på Donken längs någon motorväg och nån norpar med sig den. Vad fan gör man då??
Kör till någon som säljer hjälmar, alternativt hem. Små problem blir inte större än man gör dom till.
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Kör till någon som säljer hjälmar, alternativt hem. Små problem blir inte större än man gör dom till.
Jag lämnar inte min nya Shubert C3 inom tätort ! Min förra hoj hade hjälmlås men de har inte Ninjan tyvärr !
På landsbygden hänger jag hjälmen på vänster bak fotpinne med handskarna i och tänker som raggarna som lämnar sina Camaros och Cadillacs ner cabbade var som helst ! Rör du så dör du !!! Fråga HD killarna förresten! Ha D! :kram
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Jag lämnar inte min nya Shubert C3 inom tätort ! Min förra hoj hade hjälmlås men de har inte Ninjan tyvärr !
På landsbygden hänger jag hjälmen på vänster bak fotpinne med handskarna i och tänker som raggarna som lämnar sina Camaros och Cadillacs ner cabbade var som helst ! Rör du så dör du !!! Fråga HD killarna förresten! Ha D! :kram
Felciterat eller så missar jag poängen totalt..
Hur som, ha de;)
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Prottsprovokation är bara olagligt för polisen afaik.
Fast monterad kamera på allmän plats är dock olagligt.
Det är fullt tillåtet att montera en fast kamera som filmar platser där allmänheten har tillträde, om man har tillstånd till det...

Dessutom har vi fri bevisföring i Sverige, vilket innebär att alla bevis får användas i en rättegång, även om bevisningen i sig framkommit på ett olagligt sätt (man filmar grannens fru som klär av sig som kvällshobby när grannen en kväll misshandlar frugan).
Även bevis som polisen tillskansat sig olagligt kan användas, men då riskerar polismannen själv sitt jobb så det är ju knappast vanligt, likadant som den som filmar grannfrun kan bli anmäld.

I t.ex USA används istället legal bevisföring där endast bevis som producerats på ett lagligt sätt är tillåtet i en rättegång. Men där är å andra sidan brottsprovokation tillåtet..


OnT: Inte haft nått problem ännu och blivit av med något, men jag har en närmast sjuklig stark åsikt att "mitt är mitt och fan ingen annans" så jag bär hellre omkring på hjälmen :D
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hälften av alla moppeungar man ser åker runt med hjälmen oknäppt. Så den typen av piloter kan mycket väl klippa av bandet när hjälmen är låst i hjälmlåset.
De verkar inte ha hjälm för att den skyddar utan bara för att Mamma säger det.:3freak .

Själv låser/eller tar med bara i suspekta områden (fördomsfull vaddå).
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag kan ställa hjälmen på asfalten nedanför hojen om jag är inom synhåll och har lite koll. Annars tar jag med mig hjälmen. Det är inte värt att få den stulen om man har en bit att köra. Värdet på hjälmen är sekundärt i sammanhanget.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
kanske jag som bara kör gammalt skit men har inte nyare hojar hjälmlås? är väl inte så många som pajar en hjälm för att få med sig den?

Jo det har dom, men det är bara en tunn vajer. Ingen match för en liten avbitare.
Hindrar kanske den som bara hade snott hjälmen om den hängt på handtag/backspegel.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top