har du vaccin mot tbc?

Är du vaccinerad mot tbc?

• Antal röstningar
    0

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Med anledning av alla skriverier om tuberkulossmittor på dagis undrar jag hur många som är vaccinerade med det bristfälligt fungerande vaccin som finns idag.

Last edited:
Inte den blekaste aning. Hur vet man det?

Edit: Den senaste veckan har jag varit "förkyld". Hostat och haft ont i halsen, men inte varit snuvig. :va
Är det bra?

John skrev:
Inte den blekaste aning. Hur vet man det?

Edit: Den senaste veckan har jag varit "förkyld". Hostat och haft ont i halsen, men inte varit snuvig. :va
Är det bra?

Ja, det är bra.

Om man har ett konstigt ärr högt upp på armen så har man vaccin mot tbc.

Edit: Fel av mig. Det är vaccinet mot smittkoppor som ger såna ärr. :näsblod

Last edited:
Vet fasen inte... skall nog kolla med Hon Som Har Ordning På Allt Jag Borde Veta Om Mig Själv (mamma). :)

Räknas ärr från softairgun-kulor? :va Lite tveksam till vad alla små lustiga ärr är ibland, bortsett från att jag är rätt säker på att det inte är p-stav. :D

Jag hade ett ex som fick TBC, hon blev isolerad i 2 veckor för att inte smittan skulle spridas vidare. Jag fick kollas en jäkla massa med gånger både med PPD och med röntgen.
När jag frågade smittskyddsläkaren om jag skulle vaccineras så sa han att vaccinet är så dåligt att det inte hjälper och att om man är vaccinerad så fungerar inte PPD testet och då kan man inte se om man har TBC utan att föra ner en slang i lungan för att knipsa ett prov....lätt val. Jag är inte vaccinerad!!!

Man slutade väl att vaccinera barn mot TBC någongång på tidigt 70-tal har jag för mig? Jag är född 74 och är inte vaccinerad.

Jobbigt med en TBC-epidemi nu när dom byggt om Söderby sjukhus i Salem till bostäder :), där vårdades många av Mälarregionens TBC-sjuka förr i tiden. Gynnsam luft tack vare tallskogarna runt omkring. Finns en särskild begravningsplats bredvid sjukhuset för alla som dog.

Tack och lov så finns det ju numera botemedel mot TBC, det var jobbigare förr.

John skrev:
Är det bra?

Jag mä! Vatta fakc! :galen

Blev vaccinerad för 15 år sen men vetifan om det hjälper nu..

a) Hur vet man att man e sjuk?

b) Vad kan hända med en?

c) Vadå epidemi? Summera ngn.

:kryckor

Jag är vaccinerad mot tbc.
Är utbildad undersköterska och det var ett krav med vaccination innan man fick börja utbildningen.

//Veronica

sgtpepper skrev:
Man slutade väl att vaccinera barn mot TBC någongång på tidigt 70-tal har jag för mig? Jag är född 74 och är inte vaccinerad.

Vissa som man har ansett ingå i riskgrupper har man fortsatt vaccinera. Ex så vaccinerades en del barn med invandrarbakgrund även på 80-talet. Fast det verkar vara bortglömt, för när jag fick vaccin mot hepatit B och skulle testas för tbc så for systern på wasa vaccination i taket.

sgtpepper skrev:
Tack och lov så finns det ju numera botemedel mot TBC, det var jobbigare förr.

Inte länge till. Tbc-bakterien har på flera håll blivit resistent mot flertalet antibiotikum.

Jag är hypervaccinerad men det hjälper inte. Först är jag gammal och tvångsvaccinerades när jag var valp, sen var jag försökskanin när jag läste till sjukgymnast. Det testet gick ut på att Sahlgrenska gjorde ett PPD test, för att se om det gamla vaccinet funkade. Det gjorde det inte, så man injecerade nytt vaccin och väntade några veckor för att se om det hjälpte. Tyvärr gav det inget resultat då heller vilket innebär att man ligger pyrt till.

är vaccinerad mot TBC och även hepatit B på grund av alla knarkare man stöter på ute på gatorna...

Vet man inte så kan man vända sig till lungkliniken och be om att få bli testad, alternativt till infektionskliniken.
Där sprutar man in ett ämne precis under skinnet på armen, efter nån dag får man komma tillbaka och då mäter man hur stor reaktion man fick...
på det viset ser man om vaccination behövs eller ej..
Ju större "bula" man får desto bättre... ingen reaktion alls = inget skydd.

Hepatit A = magsjuka som man kan få i andra länder, det går att vaccinera bort. Sprids åxå i vatten .
Hepatit B är krångligare, det tar ett halvår att få skydd , en spruta varannan månad.. efter det ett blodprov där man mäter hur mycket skydd man har.
Hepatit C går inte att vaccinera emot, så dela inga sprutor med nån :rolleyes:

Last edited:
madmagnus skrev:
jag har slutat på dagis å gått vidare i livet ...

Eftersom du skriver här på forumet är ovanstående uppenbarligen en lögn..! :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT