Har du skadat dig?

Har du skadat dig när du kört RR?


  • Antal röstningar
    0
Miss Ullis skrev:
*säsong 2004 ca.12vurpor
Stukade fötter, hjärnskakningar, brutet revben, medvetslös, massvis med blåmärken och söndrig utrustning
*säsong 2005 en påkörning, en krasch
En bruten fot...

Va!! Hur kommer det sig att kraschar du så här mycket? Gör du allt för att pressa låga tider eller? Lider med dig.
 
bmwjohan skrev:
Va!! Hur kommer det sig att kraschar du så här mycket? Gör du allt för att pressa låga tider eller? Lider med dig.

Ja, jag kände att jag inte hade så mycket tid på mig att ta det lugnt o vänta på att jag skulle bli snabb, så jag gav allt från början och så fick det bära eller brista :)
Men det som inte dödar en härdar... Hahaa, och det fungerar ju jag blir ju snabbare!
 
Goodstuff skrev:
Lite fascinerande att du tycker det är många skador och att det oroar dig samtidigt som du älskar att smiska runt på våra allmänna vägar i farter över 200 km/h. Riskerna du utsätter dig för då är så ofantligt mycket större än de risker du utsätter dig för på en RR-bana. Får liksom inte ihop det. :va

Jag tycker inte att det känns farligt att köra 200 på 90-vägar. Man är inte i närheten av att köra på gränsen av vad hojen och däcken klarar av. Det farliga är de andra trafikanterna och jag saktar alltid ner när jag passerar skymda utfarter och sånt. På bana kör man mycket mer på gränsen så vurprisken känns väldigt mycket större. Dock känns det som att ifall man skulle råka gå omkull på allmän väg när man kör som jag gör så dör man nog med rätt stor sannolikhet. Detta glömmer jag dock alltid bort så fort jag sätter mig på hojen.
 
Miss Ullis skrev:
Ja, jag kände att jag inte hade så mycket tid på mig att ta det lugnt o vänta på att jag skulle bli snabb, så jag gav allt från början och så fick det bära eller brista :)
Men det som inte dödar en härdar... Hahaa, och det fungerar ju jag blir ju snabbare!

haha.. farlig inställning. Det är lite av denna anledning jag startar denna tråd för jag har en förmåga att göra saker över min förmåga. På allmän väg kör jag inte över min förmåga men när jag gör andra saker som tex kör motorcross eller åker snowboad kör/åker jag alltid över min förmåga och vurpar mycket. Man blir bättre så jäkla mycket snabbare ifall man gör så(så länge man inte skadar sig).
 
bmwjohan skrev:
haha.. farlig inställning. Det är lite av denna anledning jag startar denna tråd för jag har en förmåga att göra saker över min förmåga. På allmän väg kör jag inte över min förmåga men när jag gör andra saker som tex kör motorcross eller åker snowboad kör/åker jag alltid över min förmåga och vurpar mycket. Man blir bättre så jäkla mycket snabbare ifall man gör så(så länge man inte skadar sig).
Var snäll och kör inte ERF. Jag vill inte vara på banan samtidigt som dej om du tror att man kan krascha sej snabb. Många har provat, ingen har lyckats. Det enda du uppnår med att krascha är att du tömmer ditt konto och hamnar på sjukhus, hur skulle du kunna bli snabb på ortopeden?
 
Goodstuff skrev:
...Får liksom inte ihop det. :va
Jo så här är det. På gatan är man odödlig, där händer det aldrig något, om det händer något så händer det inte mig, det händer alltid någon annan och om det mot all förmodan skulle hända mig något så är det ju alltid någon annans (läs bilist) fel. Den dagen månen trillar ner och solen går upp i väster kan det hända att en gatåkare solovurpar men då finns det alltid något oförutsett att skylla på som rullgrus, rådjur eller oförklarliga vobbel. Som gatåkare behöver man sällan oroa sig för att köra över sin förmåga och därigenom orsaka skada på sin egna kropp eftersom när man väl kör över sin egna förmåga gör man det omedvetet. Faror som inte syns upplevs som ofarliga. På banan är det annorlunda, där är det oftast ens egna fel och felet beror på ett kalkylerat risktagande vilket gör att banåkandet helt plötsligt blir väldigt farligt, typ "Men där kan man ju göra sig illa!". När man hoppar upp på RR-hojen finns kraschen redan med i beräkningen. Vetskapen om detta gör faran verklig och det verkar avskräckande på samma personer som tycker att 200 km/h på vanliga vägar är peanuts.

Jag merar inte att vara elak eller så, det är bara så här det är. Det tog mig två vurpor på gatan innan jag insåg vidden av mitt risktagande, erkännde för mig själv att jag körde långt över min egen förmåga och insåg att nästa gång kunde vara tredje gången gilt.
 
Last edited:
1 markkänning
3 ryggkotor av 2 revben av ett skulderblad men helt frisk nästan ialla fall
 
Teddy skrev:
Jag merar inte att vara elak eller så, det är bara så här det är. Det tog mig två vurpor på gatan innan jag insåg vidden av mitt risktagande, erkännde för mig själv att jag körde långt över min egen förmåga och insåg att nästa gång kunde vara tredje gången gilt.

jag är nog väldigt invaggad i falsk trygghet när jag kör fort på allmän väg. Jag har kört riktigt jävla fort på allmän väg med bil och mc i ca 12 år och jag har aldrig ens varit i närheten av någon olycka. Sånt gör ju att det inte känns så farligt att hålla 200 med hojen.
 
Nr:18 skrev:
Var snäll och kör inte ERF. Jag vill inte vara på banan samtidigt som dej om du tror att man kan krascha sej snabb. Många har provat, ingen har lyckats. Det enda du uppnår med att krascha är att du tömmer ditt konto och hamnar på sjukhus, hur skulle du kunna bli snabb på ortopeden?

om det blir RR för mig nästa säsong så kommer jag INTE att göra som jag brukar utan jag kommer att köra rätt långsamt och sen smyga upp farten. är ju som du kanske misstänker(pga denna tråd) inte så sugen på att skada mig.

men, så länge man inte skadar sig så måste det väl ändå gå snabbare att bli snabb ifall man ligger på gränsen än om man ligger och fegkör. så är det i alla fall i motorcross. så borde det väl vara i RR också.
 
bmwjohan skrev:
om det blir RR för mig nästa säsong så kommer jag INTE att göra som jag brukar utan jag kommer att köra rätt långsamt och sen smyga upp farten. är ju som du kanske misstänker(pga denna tråd) inte så sugen på att skada mig.

men, så länge man inte skadar sig så måste det väl ändå gå snabbare att bli snabb ifall man ligger på gränsen än om man ligger och fegkör. så är det i alla fall i motorcross. så borde det väl vara i RR också.
Klart att man utvecklas av att ligga gränse, det är teorin om att man blir snabb av att krascha som ställer till tankegången för dej. Snabbheten kommer när du är på rätt sida om din egen förmåga. En krasch är helt meningslös om man inte lär sej nåt av den. Det finns ett antal icke namngivna förare som kraschar mer eller mindre varje gång dom åker till en bana. Sen finns det förare som Christer Miniin, som nästan aldrig kraschar, men ändå är en av de snabbaste vi har i detta landet.
 
Nr:18 skrev:
Klart att man utvecklas av att ligga gränse, det är teorin om att man blir snabb av att krascha som ställer till tankegången för dej. Snabbheten kommer när du är på rätt sida om din egen förmåga. En krasch är helt meningslös om man inte lär sej nåt av den. Det finns ett antal icke namngivna förare som kraschar mer eller mindre varje gång dom åker till en bana. Sen finns det förare som Christer Miniin, som nästan aldrig kraschar, men ändå är en av de snabbaste vi har i detta landet.

jag förstår nu att jag skrev lite klantigt ovan. jag menar absolut inte att jag tror att man blir snabbare ifall man kraschar mycket. det jag menade vara att jag tror att man blir snabb snabbare ifall man ligger på gränsen hela tiden och om man ligger på gränsen mycket(vad man än gör, motorcross,snowboad) så kraschar man mycket oftare än om man fegar hela tiden. att krascha är väl bara av ondo.
 
bmwjohan skrev:
jag förstår nu att jag skrev lite klantigt ovan. jag menar absolut inte att jag tror att man blir snabbare ifall man kraschar mycket. det jag menade vara att jag tror att man blir snabb snabbare ifall man ligger på gränsen hela tiden och om man ligger på gränsen mycket(vad man än gör, motorcross,snowboad) så kraschar man mycket oftare än om man fegar hela tiden. att krascha är väl bara av ondo.
Ja men måste ligga på gränsen av vad man själv klarar av, men det är en balansgång som är svår.
 
bmwjohan skrev:
Jag tycker inte att det känns farligt att köra 200 på 90-vägar. Man är inte i närheten av att köra på gränsen av vad hojen och däcken klarar av. Det farliga är de andra trafikanterna och jag saktar alltid ner när jag passerar skymda utfarter och sånt. På bana kör man mycket mer på gränsen så vurprisken känns väldigt mycket större. Dock känns det som att ifall man skulle råka gå omkull på allmän väg när man kör som jag gör så dör man nog med rätt stor sannolikhet. Detta glömmer jag dock alltid bort så fort jag sätter mig på hojen.
Men det man upplever och verkligen är ju skilda saker i det här fallet. Som du säger så är man inte nära hojens gränser på vägen men det finns så mycket andra faktorer som gör att det är oändligt mycket farligare att köra som du gör på allmän väg kontra att köra RR. Visst skadar sig folk men det är ju oftast skelettskador av mildare grad kontra ett möte med en utkörande bil i 200+ km/h...
 
bmwjohan skrev:
om man ligger på gränsen mycket(vad man än gör, motorcross,snowboad) så kraschar man mycket oftare än om man fegar hela tiden. att krascha är väl bara av ondo.

Kan kanske stämma. Det här är min förta säsong och på 3 tävlingar och 5 träningar har jag kraschat 4 gånger, vilket jag tycker är mycket. Jag kör ändå inte snabbt så det måste väll bero på förarmisstag.
 
Gränsen är ju alltid hårfin oavsett om man befinner sig på bana eller inte. Skillnaden på vurpa kan ju vara en halv millimeter på gasen, någon futtig newton på bromsen etc..
Tror det är lite fler ryggskador i cross än det är i RR, men sen tror jag det är fler arm/ben-brott och dylikt i RR.
Själv har jag vurpat 8ggr sen 2001 på bana. 2001 pajade jag en ryggkota, 2004 så stukade jag foten, de övriga vurporna har varit skadefria.
 
oFFkeFF skrev:
Gränsen är ju alltid hårfin oavsett om man befinner sig på bana eller inte. Skillnaden på vurpa kan ju vara en halv millimeter på gasen, någon futtig newton på bromsen etc..
Tror det är lite fler ryggskador i cross än det är i RR, men sen tror jag det är fler arm/ben-brott och dylikt i RR.
Själv har jag vurpat 8ggr sen 2001 på bana. 2001 pajade jag en ryggkota, 2004 så stukade jag foten, de övriga vurporna har varit skadefria.

fick du något bestående men av ryggkotsskadan?
 
bmwjohan skrev:
fick du något bestående men av ryggkotsskadan?

Det som är bestående idag är inte så farligt längre, någon gång om året spricker lite broskbildningar och petar ner en i sängläge.
Första två åren var dock betydligt värre innan jag började röra ryggen lite mer och vettigare. Men nu lider jag inte dagligen av det iaf.
12% tyckte försäkringsbolaget.
 
kört gata 4år= brutet lår, öppet benbrott på skenbenet, sabbat knäleden, sabbat fot leden, nästan alla revben, brutit båda handlederna, brutit armen, några brutna fingrar, axeln urled x antalggr osv....
kört bana nästan 3 år nu= lite blå märken och och sånt trams men inget som jag tycker är märkvärdigt..... och jag har kraschat en hel del (iofs drog jag axeln urled på falkenberg 04 men den hade gått ur om jag spelat tennis eller nått för den va redan kass...)

jag håller mej på banan för det e farligt på gatan.../brink
 
Tror jag har krachat 11 gånger under 2år (varav 10 var 2003), majoriteten på bana. Värsta som hänt har väll vart att jag tuppat av någon minut, men när man väl vaknar är man redo att köra igen(tycker man).. det är dagen efter som gör ont!
Än så länge inget bestående :)
 
Har slagit ett knä och en armbåge i bitar, brutigt ett lårben, båda armarna, en handled och ett nyckelben, komprimerat 3 ryggkotor och krossat ett finger. Detta har dock skett vid gatkrascher, har krashat 3ggr på bana och då aldrig ens fått ett blåmärke! Så med facit i hand så är det kanske på bana man skar gasa? :confused:
 
Back
Top