Har du privat sjukvårdsförsäkring?

• Thread starter Thread starter Mingves
  • Start date Start date

Har du privat sjukvårdsförsäkring?

• Antal röstningar
    0
Chrille skrev:
Nja både och va? Vi kan tycka vad vi vill men om vi tillåter privat sjukvård och dito sjukvårdsförsäkringar så är det ju kör till slut.... Så jag förespråkar nog någon typ av reglering precis som vanligt. :hihi

Jo det är vi nog alla överens om. :fyllisar

Chrille skrev:
Det tror inte jag på . Om vi väljer att gå med på den här styggelsen till affärside dvs hälsa till högstbjudande så kommer det systemet växa. Det i sin tur lär innebära fler privata kliniker och i slutänden omfattande nedskärningar av den offentliga vården. Vilket slutligen innebär att de ekonomiskt svaga får en betydligt sämre vård.

Jag kommer konsekvent vägra att skaffa en sjukvårdsförsäkring tills jag har råd att köpa en till alla jag anser vara familj dvs mina päron, 3 systrar, 3 systerbarn, mormor, flickvän o stydotter.....har jag glömt någon tro :va . Och det är inte ekonomiskt lösbart.
Jag ska kunna ser min släkt i ögonen om jag helt plötsligt behöver sjukvård. Det kan jag inte om jag i framtiden får gå före min fars eventuella diskbråck med en sketen magkatarr....

Om alla vägrar skaffa en dylik försäkring så kommer den inte existera. Dess existens är den yttersta manifestationen av "sköt dig själv och skit i andra".

Jag tycker att den offentliga vården borde fixas, inte att de rika ska erbjudas bättre alternativ.

Först som sist. Vi är överens om att det bästa vore om den offentliga vården var så bra, dvs tillgänglig och kotnadseffektiv att privata varianter blir överflödiga.

Men nu är det inte så. Orsakerna kan i den här debatten lämnas därhän. Uppriktigt sagt så begriper jag inte hur du resonerar. Menar du att mitt påstående om att försäkringshavare som går bredvid den offentliga kön inte bidrar till att folket i kön kommer snabbare fram? Det är väl ändå ganska självklart att trycket på den offentliga vårdapparaten minskar om en viss mängd presumtiva vårdtagare väljer den privata sektorn istället?

Jag ser inget som helst skäl till varför den offentliga vården skulle behöva erodera ytterligare bara för att det finns privata alternativ. HAr Du någon grund för det påståendet? Tvärtom, om det finns mindre konsumenter av offentlig vård borde väl pengarna vi alla betalar till vården räcka till bättre offentlig vård till de som utnyttjar denna.

Det är bara att konstatera att våra makthavare har kört sönder den offentliga vårdapparaten. De styrande skall vara oerhört tacksamma för att det överhuvudtaget finns folk som ser till att få vård när samhället inte längre svarar upp till kraven. Detta leder inte bara till kortare offentliga vårdköer, utan också till färre sjukskrivningar. Dvs folk som konsumerar privat vård kan ofta komma åter i arbete och betala skatt och därmed bidra bland annat till den offentliga vården. Detta är dagens svenska verklighet och sällan är är ideologisk rättviseretorik så malplacé som här. Jag tycker närmast det är oförskämt att beskylla människor som två gånger betalar för vård och inte på något sätt ligger samhället till last för att vara osolidariska.

Jag har sett till att hela familjen täcks av min vårdförsäkring. Jag önskar innerligt at jag inte hade behövt ha någon försäkring alls, men verkligheten är inte sån och jag tänker fanimig inte stå och knyta näven i fickan om mina barn drabbas av sjukdomstillstånd som regionen valt att prioritera bort i sina utsorteringslistor av rena besparingsskäl. Och det ställningstagandet handlar överhuvudtaget inte om "sköt dig själv och skit i andra".

Ankan skrev:
Först som sist. Vi är överens om att det bästa vore om den offentliga vården var så bra, dvs tillgänglig och kotnadseffektiv att privata varianter blir överflödiga.....

.... regionen valt att prioritera bort i sina utsorteringslistor av rena besparingsskäl. Och det ställningstagandet handlar överhuvudtaget inte om "sköt dig själv och skit i andra".

Jag förstår ditt val angående din familj men det är ju som du säger ett val som du har tvingats göra av den rådande situationen. Vi är nog helt överens där.

Det som jag inte håller med dig om är den privata vårdens avlastande effekt på den offentliga. Jag tror att om den offentliga vårdens belastning minska så kommer våra kära politiker passa på att spara ännu mer pengar där och driva ännu fler att söka privata alternativ tills den offentliga sjukvården inte är mer än en "vårdcentral för de fattigaste". Det är vad jag tror, inte vad jag vet.

Allt annat håller jag med dig om, varenda ord

EDIT/Eller nä förresten..

Ankan skrev:
... Jag tycker närmast det är oförskämt att beskylla människor som två gånger betalar för vård och inte på något sätt ligger samhället till last för att vara osolidariska.

Det du säger här är ju helt rätt ur ett perspektiv. Det kan jag ju inte argumentera emot. Men genom att handla en produkt så bidrar man till efterfrågan och därigenom tillgång. Ditt resonemang är väl inte osolidariskt då du ju inte förespåkar det rådande systemet utan helst hade velat se ett annat system fungera?

Men samtidigt säger jag emot mig själv när jag håller med dig om det här. Jag vill verkligen inte att det ska vara så här, men verkligheten är inte speciellt gullig.

Men säg så här: Jag vet ett tiotal personer som jag hade sett till att de hade en sjukvårdsförsäkring innan jag skaffa en åt mig själv.

Last edited:
Chrille skrev:
Jag tror att om den offentliga vårdens belastning minska så kommer våra kära politiker passa på att spara ännu mer pengar där och driva ännu fler att söka privata alternativ tills den offentliga sjukvården inte är mer än en "vårdcentral för de fattigaste". Det är vad jag tror, inte vad jag vet.

Om det är på det viset, vilket jag inte helt kan bestrida möjligheten av, innebär det att Sverige befinner sig i hopplöshetens bottenlösa träsk. Det betyder ju att om belastningen på den offentliga vården ökar, blir fler utan vård (pengar till mer vård finns ju inte). Om belastningen minskar drar beslutsfattarna ner på vården och resultatet blir detsamma. Ett otäckt moment 22 synes det mig.

Chrille skrev:
Det du säger här är ju helt rätt ur ett perspektiv. Det kan jag ju inte argumentera emot. Men genom att handla en produkt så bidrar man till efterfrågan och därigenom tillgång. Ditt resonemang är väl inte osolidariskt då du ju inte förespåkar det rådande systemet utan helst hade velat se ett annat system fungera?

Men samtidigt säger jag emot mig själv när jag håller med dig om det här. Jag vill verkligen inte att det ska vara så här, men verkligheten är inte speciellt gullig.

Men säg så här: Jag vet ett tiotal personer som jag hade sett till att de hade en sjukvårdsförsäkring innan jag skaffa en åt mig själv.

Vi får väl eneas om att samhället av idag har sina brister, men att vi har lite olika sätt att tackla det. Helt klart är att i den här frågan har nog du och jag samma idealsamhälle.

Ankan skrev:
Först som sist. Vi är överens om att det bästa vore om den offentliga vården var så bra, dvs tillgänglig och kotnadseffektiv att privata varianter blir överflödiga.

Men nu är det inte så. Orsakerna kan i den här debatten lämnas därhän. Uppriktigt sagt så begriper jag inte hur du resonerar. Menar du att mitt påstående om att försäkringshavare som går bredvid den offentliga kön inte bidrar till att folket i kön kommer snabbare fram? Det är väl ändå ganska självklart att trycket på den offentliga vårdapparaten minskar om en viss mängd presumtiva vårdtagare väljer den privata sektorn istället?

Jag ser inget som helst skäl till varför den offentliga vården skulle behöva erodera ytterligare bara för att det finns privata alternativ. HAr Du någon grund för det påståendet? Tvärtom, om det finns mindre konsumenter av offentlig vård borde väl pengarna vi alla betalar till vården räcka till bättre offentlig vård till de som utnyttjar denna.

Det är bara att konstatera att våra makthavare har kört sönder den offentliga vårdapparaten. De styrande skall vara oerhört tacksamma för att det överhuvudtaget finns folk som ser till att få vård när samhället inte längre svarar upp till kraven. Detta leder inte bara till kortare offentliga vårdköer, utan också till färre sjukskrivningar. Dvs folk som konsumerar privat vård kan ofta komma åter i arbete och betala skatt och därmed bidra bland annat till den offentliga vården. Detta är dagens svenska verklighet och sällan är är ideologisk rättviseretorik så malplacé som här. Jag tycker närmast det är oförskämt att beskylla människor som två gånger betalar för vård och inte på något sätt ligger samhället till last för att vara osolidariska.

Jag har sett till att hela familjen täcks av min vårdförsäkring. Jag önskar innerligt at jag inte hade behövt ha någon försäkring alls, men verkligheten är inte sån och jag tänker fanimig inte stå och knyta näven i fickan om mina barn drabbas av sjukdomstillstånd som regionen valt att prioritera bort i sina utsorteringslistor av rena besparingsskäl. Och det ställningstagandet handlar överhuvudtaget inte om "sköt dig själv och skit i andra".
Jag bjuder på en bira när/om vi ses i sommar!

Ankan skrev:
Vi får väl eneas om att samhället av idag har sina brister, men att vi har lite olika sätt att tackla det. Helt klart är att i den här frågan har nog du och jag samma idealsamhälle.

Det är lätt att enas om :)

Nackdelen är att det är svårt att försäkra sig om man är sjuk....de vägrar. Så föds man sjuk sitter man illa till. Därför gillar jag inte ett helt sjukförsäkringsbaserat system..men det är bra som ett komplement.

///M

Mingves skrev:
Nackdelen är att det är svårt att försäkra sig om man är sjuk....de vägrar. Så föds man sjuk sitter man illa till. Därför gillar jag inte ett helt sjukförsäkringsbaserat system..men det är bra som ett komplement.

///M

Jovisst är det så. För att kunna teckna en maximalt gynsam försäkring så ska du vara frisk och tjäna mycket pengar! Ungefär som när jag får rabatt hos tandläkaren för at jag aldrig har hål.....

....det är väl inte jag som behöver rabatt?!

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back