Har du också tummen mitt i handen?

Dennis the Dude

Dennis the Dude
Gick med
25 Oct 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 600 Corona Replica
Hallå :fyllisar

Hyffsat ny här och jag har en enkel fåga.

Jag har övningskört lite nu i höstas och ska ta tag i kortet denna säsongen tänkte jag!!
Jag tillhör dock en av dem som har tummen mitt i handen och undrar om det är nån som vet om det finns nån kurs för att lära sig mekka?

Jag bor i Skåne.
MVH Dennis the Dude :banana

Inga kompisar som är intresserade av ämnet? det var så jag lärde mig, plus en jädrans massa timmar i garaget när jag bara stod och kliade mig i bakhuvudet :rolleyes:

Dennis the Dude skrev:

Jag har övningskört lite nu i höstas och ska ta tag i kortet denna säsongen tänkte jag!!
Jag tillhör dock en av dem som har tummen mitt i handen och undrar om det är nån som vet om det finns nån kurs för att lära sig mekka?

Jag bor i Skåne.
Jag har för mig att någon eldsjäl på SMC Skåne brukar ha en mekkurs framåt vårkanten. Ställ en fråga på deras forum. http://www.smcskane.org

Dennis the Dude skrev:

Jag bor i Skåne.

Det händer då och då att klubbar har kurser. Visa privatpersoner likaså. Men INNAN du ger dig in i en sån kan lite självstudier vara bra så du skapar en liten bas att stå på, så slipper du se ut som ett frågetecken HELA tiden, vilket bara förtar det roliga.

Köp en verkstadshandbok till din hoj.
Det rådet ska väl egentligen ALLA som har hoj lyda.
Läs den från pärm till pärm, så lär du dig det grundläggande.
Strunta i att du inte förstår, utan skumma texten men fokusera på bilderna.
Du får en sinnebild av hur saker och ting ser ut och hänger ihop.

Ta sedan något för dig extra spännande kapitel, som du sedan börjar specialstudera kväll efter kväll. Gå sedan vidare, och voila så kan du snart så mycket att du iaf förstår hur lite du kan!! :lol
Och DET! är en BRA början!!
Då vet du helt plötsligt oxå vilka FRÅGOR du ska ställa! Vips!

Det fina med att plöja sin ve-hbok är att det OXÅ blir SÅ mycket roligare att äga och köra sitt fordon, när man har dödskoll på det hela, och VET vad för finesser som finns, hur saker ska justeras osv.

Ställ frågor HÄR på forumet. Inga (glöm inte sökfunktionen! ;) ) frågor är för dumma.
De som skrattar eller fjantar sig vet förmodligen inget så strunta i dem.

Välkommen!

Last edited:
.

Köp en mekmanual från Haynes till din hoj, det är en bra början. I vissa av dom är olika ingrepp till och med graderade efter hur svåra dom är och det ger en fingrvisning om man ska ge sig på det eller inte.

Har man viss grundkunskap om hur det hänger ihop tex vet var tändstift och förgasare sitter så är Sporthoj.com en bra grund om man vill lära sig tycker jag

Sätt dig och läs i trådarna här i mekforumet och sök/fråga om det du inte förstår.

Tackar så länge för alla tips jag fått.
Nu ser man bara fram emot en härlig sommar full med motorcykel körning!!! :rock

Ha det gött!!
MVH Dennis the Dude :fyllisar

Så länge du vet hur du ska skruva ihop det du skruvar isär, på ett ungefär iaf, och har lite koll så att du inte bryter sönder något så är det bara att skruva på. Och som sagt är SH.com en guldgruva, och lika så en verkstadshandbok, kostar nån hundring, dvs en halvtimme hos en verkstad! :)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt