Har du klippt navelsträngen?

Jag klippte navelsträngen, förlossningen gick väldigt fort och av någon anledning så stod jag och svarade på "Grattis-sms" under en del av förlossningen, det var tydligen fel tidpunkt att göra det på. Jag försökte även norpa åt mig lite lustgas som inte heller var så uppskattat av krystande sambo, men bortsett från det så skötte jag mig väldigt bra.

Men vi är alla olika, det finns alltid personer som ska försöka slippa och hitta ursäkter och bara vill dra iväg så fort det blir lite jobbigt. :)
Alltså är min närvaro önskad så får man väl ställa upp, men om jag hade ett val skulle jag nog välja väntrummet. Sluta hacka på mig, det är, mig veterligen, inte jag som är far till dina barn! :mad:

2 månader innan grabben var planerad att komma så stod jag och mekade med bromsarna på hojen i päronens garage. Morsan kommer ner med telefonen och har tjejen på tråden.
Med väldigt lugn röst säger hon att hon har försökt att ringa mig på mobilen typ 100 ggr. Det visar sig att batteriet har dött helt och hållet.
"Jag har fått värkar och barnet kommer nog nu" fortsätter hon. "Jag kommer att få åka ambulans till Södersjukhuset, kan du ta dig dit?"

Bara att kasta ihop allt och köra hem (utan bakbroms) för att byta om och hämta bilen. Fast när jag kom hem så var jag ganska darrig, så jag ringde en polare som fick skjutsa upp mig istället.

När jag kom dit hade hon fått Bricanyl för att stoppa värkarna så det hade lugnat sig, men vi skulle behöva stanna kvar på Neonatal för observation. Dagarna gick och till slut hade det gått över en vecka utan att det hade blivit stabilt.
Sen satte det igång igen och vi var tvungna att flytta till Huddinge p.g.a. platsbrist. När vi kom dit satte hela förlossningsproceduren igång, det var dags för lustgas* och hela skiten.

Falskalarm igen! Den lilla krabaten ångrade sig och somnade om...
Nu fick vi stanna på Huddinges förlossningsavdelning. Skittrist för tjejen eftersom hon inte fick röra sig, för att inte riskera att allt sattes igång igen.

Dagarna rullade på och till slut lyckades vi tjata till oss en permission över helgen.
Vi stack genast iväg och köpte barnvagn och en babystol till bilen. På söndagen var det dags igen.
På riktigt den här gången.
Efter 4 timmar av skrik och smärta kom det ut en liten kille, 6½ vecka för tidigt.
Han vägde 1982g och var 43 cm, men mådde jättebra. Jag fick klippa navelsträngen, sen en låg han en stund på mammas bröst innan han kördes upp till neonatalen.

Vi fick dock stanna kvar ytterligare en vecka för att se så att han växte till sig ordentligt. Totalt så blev det nästan en månad på sjukhus, så det var riktigt skönt att få komma hem efter allt.

*Kan rekommenderas för nöjes skull också :)

Jo jag klippte navelsträngen och förvånades hur hård och seg den var. Det va som att klippa av en vattenslang med en hushållssax. Jag trodde att det skulle vara lättare.

Och hilvitte va illa snutten som sitter kvar på barnet luktar när den så sakteliga ruttnar bort. :zpy

Jag blev förvånad över att moderkakan inte smakade så äckligt som man hade trott att den skulle göra.

Vad jag hört berättas så är snubben mest i vägen och gör på sin höjd nytta som slagpåse, och ensam är hon ju inte med all personal som irrar omkring. Bekymmerslöst puffande blir man ju inte heller dels för att man förmodligen kommer oroa ihjäl sig men även för att det numera råder rökförbud på BB.

Nu har jag ju inte varit med om nån förlossning, förmodligen kommer man väl tvingas stå där och hålla handen om det händer men om jag slipper skulle jag ta chansen.
Ett gott och välmenande råd från en gammal silverrygg..."loose the attitude":tummenupp

Om (eller när) du väl befinner dig i ovan nämnda situation tror jag att du
i längden kommer att ha mer utbyte av en partner som vill att du ska
vara med som stöd under själva "blodbadet", än en som tycker att du kan dunsta...

Vi tackar för den målande beskrivningen....
Haha, gosse du vet inte hälften. Klippa navelstäng är en baggis...det klipps
ofta på andra ställen oxå...liite värre faktiskt.

Last edited:
Vi hann väl ligga inne nån halvtimma-timma innan grabben var utklämd. En barnmorska gick förbi rummet och kikade in och fick se tanten flåsandes i sängen och Pappa Dreggel sittandes bredvid flåsandes i lustgasmunstycket :D

Strax innan det brakade loss sa en sköterska till mig att om jag kände mig dålig eller skulle svimma så skulle jag försöka gå ut ur rummet för egen maskin, de hade tydligen inte tid med pappan i all uppståndelse. Jag svarade att om jag ramlade ihop så kunde de väl iaf skjuta bort mig med foten eller nåt så att jag inte var ivägen :D

När det drog igång så skulle barnmorskan sätta på nån grej på magen som mätte fosterhjärtslag (tror jag) då hävdade hon att det var en rejäl mage tanten hade. Då svarade jag att det är väl inte så konstigt: Stor in - stor ut. :)

Under själva utklämmandet, som gick förhållandevis snabbt, så stod jag vid huvudändan och rattade lustgasen som hade slutat funka. Självklart klippte jag navelsträngen.
Strax efter förlossningen skulle de sy nåt stygn därnere och då kunde man ju inte låta bli att förslå den klassiska för barnmorskan: "Du tror inte att du kan dra i ett stygn extra?" :D
Barnmorskan gav mig en blick som skvallrade om nånting väldigt väldigt negativt...

6 timmar senare var vi hemma.
Jag tyckte inte alls att det gjorde så ont som folk säger, det här med förlossning. :fakta

:dummer:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl

Jo, jag har klippt den... Jag va 19 bast då när det begav sig och är 33 nu så det var ett tag sen. Det var mitt i natten och jag minns att jag va till kaffeautomaten och hämta en kaffe, men den hann jag ej att förtära. Tjejen skrek att jag skulle sluta koncentrera mig på aparaturen brevid och koncentrera mig på henne i stället!
När dottern kom ut var jag inställd på att det var en kille tills barnmorskan fråga om jag inte skulle se efter vad det var för sort.. Hur som haver klippte jag navelsträngen och den var seg... :gnissla
Jag hade inget problem med att klippa... Ett stort ögonblick och det värmer. Alltså inget jag mådde dåligt eller illa av...

Om jag får barn nån gång vill jag sitta ute i väntrummet med cigarren i beredskap, verkar inget skoj alls att stå mitt i blodbadet. :gnissla

Den dag det eventuellt blir dags för mig att få knodd så vill jag också sitta ute i väntrummet tills det är över.. Känns som det kommer bli svårt dock.. :gnissla

:tungan

Den dagen det händer, om det nu någonsin kommer hända, så är det ju klart man är med hela vägen! :tummenupp

Men klippa navelsträngen? Räcker det inte att man klipper den osynliga när barnen är vuxna och ska flytta hemifrån? :gnissla

Första ungen tog 26 timmar, jag var med hela tiden, jag åt till och med pizza inne i förlossningsrummet.

Ut kom det en liten plutt på 4850g.

Nästa gång tog det 3 timmar, jag var med hela tiden, ut kom det en liten plutt på 4950g.

Dom sa åt mig att sluta göra ungar på dubbel sats....

håller med en föregående talare/skrivare, det är skit jobbigt att stå bredvid sin älskade och se henne i all denna smärta och inte kunna göra något åt det eller hjälpa henne mer än att bara hålla handen (om man får) och trösta henne med ord. men av någon outgrundlig anledniung så säger hon fortfarande nu ca 4 år senare sen första ungen (har en på 7 månader med) att jag gjorde ett jätte bra jobb och hjälpte henne otroligt mycket.

självklart JA jag klippte navelsträngen på båda våra pojkar.

ps. för övrigt var jag lite sur för jag hann ej äta upp pizzan jag sprang ner till en pizzeria och handlade.

Tycker det är vidrigt att klippa strängen. Finns ingen finare upplevelse i livet än att få barn, gillar man då inte idén med strängen så tycker jag man ska låta bli! vill ju inte förstöra den i övrigt fantastiska upplevelsen :)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla