Har du importerat hoj från USA?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Eftersom sökfunktionen inte funkar så bra och många har teorier men få VET så gör jag en ny tråd.

Har du importerat en hoj från USA på sistone (efter 1 juli 2003 eller när det nu var. 2003 nån gång)? Hur gick det? Var det enkelt? Krångligt? Gjorde du några misstag? Var den ny? Begagnad? Vilka utlägg blev det? Förtjänst? Förlust? Tell me!

Lurch skrev:
2636503 Eftersom sökfunktionen inte funkar så bra och många har teorier men få VET så gör jag en ny tråd.

Har du importerat en hoj från USA på sistone (efter 1 juli 2003 eller när det nu var. 2003 nån gång)? Hur gick det? Var det enkelt? Krångligt? Gjorde du några misstag? Var den ny? Begagnad? Vilka utlägg blev det? Förtjänst? Förlust? Tell me!

hej på dej heh nej har ej nogon hoj från us :tummenupp

//Robin

Robin Hood skrev:
2636568 hej på dej heh nej har ej nogon hoj från us :tummenupp

//Robin

Man vill ju inte komma i SAAB:en med Spiken till Lunda nästa sommar... No offence Spiken...

:pannkyss
.

Lurch skrev:
2636503 Eftersom sökfunktionen inte funkar så bra och många har teorier men få VET så gör jag en ny tråd.

Pm:a Sweedie.. han borde kunna ge dig en massa nyttig info angående detta... :tummenupp

Good luck son...

Ring och fråga besiktningen vad som gäller. Var något som gick igenom nyligen vad gäller import av hoj från USA.

Jag tog hem min stunthoj från USA och då var det momsning och tullning som gällde, samt en typbesiktning inklusive bullertest och vägning. Sen var det färdigt.

Swedie skrev:
2637704 Ring och fråga besiktningen vad som gäller. Var något som gick igenom nyligen vad gäller import av hoj från USA.

Jag tog hem min stunthoj från USA och då var det momsning och tullning som gällde, samt en typbesiktning inklusive bullertest och vägning. Sen var det färdigt.

Men du hade väll bott där så det borde vara flyttgods då? Tror det är andra regler då?

Andersbrink har väll tagit hem sin Bandit också?

jag har en hoj från USA :) tog hem den i våras
inga problem alls men man åker på en regbesikting och
så måste man göra ett bullerprov hos SFRO å jag hade strypt ner
min hoj väldigt mycket för att få ner ljudet det är int lätt att få det
godkänt men med en snäll besiktningsman så gick det bra :)
sen är det ju tull å moms som man åker på

så det är bara tuta å köra

Lucky skrev:
2638215 jag har en hoj från USA :) tog hem den i våras
inga problem alls men man åker på en regbesikting och
så måste man göra ett bullerprov hos SFRO å jag hade strypt ner
min hoj väldigt mycket för att få ner ljudet det är int lätt att få det
godkänt men med en snäll besiktningsman så gick det bra :)
sen är det ju tull å moms som man åker på

så det är bara tuta å köra
är de värt de då? tjänare du verkligen på att importera en hoj?

wdac skrev:
2638227 är de värt de då? tjänare du verkligen på att importera en hoj?

det blir några kr billigare men jag gjorde det för färgens skull
den färgen jag har säljs int i europa :)

Förra ägaren till min VFR 800 -99 tog hem den från Kanada som flyttgods år 2000. Han var tvungen att byta ut bromsbelägg och kopplingslameller eftersom dessa innehöll asbest. Sedan körde Amrissarna med possitionsljus i framblinkers. Dessa blev han tvungen att koppla ur.

Men det här var ju några år sedan. Det kan ha hänt en hel del sedan dess.

det fick jag oxå göra släcka blinkesen så den inte lös
men det är juh bara dra loss en kabel :)

Att ta hem en hoj från USA måste väl vara samma sak som import från vilket ICKE EU-land som helst? I så fall är det ungefär som vanligt EU-import + lite ursprungsintyg/typintyg från generalagent, intyg om abestfria bromsar (alternativt nyköpta i Sverige) m.m. Sen tillkommer moms och tull om den inte går som flyttgods, i farsans fall slapp han detta då han kunde bevisa att han ägt hojen tillräckligt länge utomlands (dock ej USA men i alla fall icke EU land).

Allt som du behöver veta ska gå att hitta hos bilprovningen. Det finns folk som fått blankt nej på importen men de kanske inte har alla papper iordning, det finns ju bevisligen folk som lyckas så det är klart att det går att lösa.

Vad hände 2003 som har betydelse? Speciella lagar antar jag men exakt vad?

Om det är tull och moms så kvittar det alltså om den är ny eller inte? Man kan med andra ord köpa tex en sprillans CBR1000RR -06 för typ $9000?

Sen är ju frågan vad övriga utlägg blir.

.

Lurch skrev:
2638297 Om det är tull och moms så kvittar det alltså om den är ny eller inte? Man kan med andra ord köpa tex en sprillans CBR1000RR -06 för typ $9000?

Sen är ju frågan vad övriga utlägg blir.

.

jag köpte en helt sprillans ny cbr1000 -06 för 7800:- fick ganska bra pris
men det är väldigt viktigt att du får med alla papper å så speciellt certify of originality nånting. utan det så kan du glömma att besikta hojen

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back