Har du HTPC hemma?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Jag funderar på att slänga ut mitt skrivbord & stora 21" skärm & skaffa mig HTPC i stället & köra den på plasman.

Vilka fördelar/nackdelar finns med HTPC ?

har du det själv ? vad hittar man lösa delar för just HTPC ?
och vilket operativsystem kör du då ?
släng gärna upp bilder på era datorer

måste få lite inspiration om jag ska genomföra detta.

// Henke

wonderwizard skrev:
2301143 Jag funderar på att slänga ut mitt skrivbord & stora 21" skärm & skaffa mig HTPC i stället & köra den på plasman.

// Henke

Fördelar är väl att man kan ha filmer, musik mm lättillgängligt. Bekvämt.

Nackdelarna är väl att vissa upplever det som svårt att läsa texten på plasman. Ljudet kan vara störande om man inte fixar till detta.

Att tänka på är att man väljer en tillräckligt kraftfull dator som klarar av att avkoda diverse videoformat osv.

Har ingen HTPC själv men har sett att många använder MCE, Media Center Edition. Sen har jag sett att en del har Meedio.

Last edited:
wonderwizard skrev:
2301143 Jag funderar på att slänga ut mitt skrivbord & stora 21" skärm & skaffa mig HTPC i stället & köra den på plasman.

och vilket operativsystem kör du då ?

// Henke

Ska du bara ha den till att se film m.m. ??? Då tycker jag nästan du kan köpa en xbox eller en xbox360. Jag kör med chippad xbox och har den ansluten mot min dator. Tycker det fungerar väldigt bra.

//Mheel

Lutar åt skaffa HTPC också, hela paketet med digitalmottagare, hårdiskinspelning osv. Fördelen blir väl att det bara blir en enhet under tv:n, sen så kan man ju streama både musik och filmer över nätverket/internet.

http://www.minhembio.com/forum/ har de en hel avdelning med HTPC, där står det mycket matnyttigt.

Mheel skrev:
2301642 Ska du bara ha den till att se film m.m. ??? Då tycker jag nästan du kan köpa en xbox eller en xbox360. Jag kör med chippad xbox och har den ansluten mot min dator. Tycker det fungerar väldigt bra.

//Mheel

går det att surfa sporthoj på xbox ?
lagra mp3'or & lite film
lägga alla mina digitalbilder på disk

wonderwizard skrev:
2301774 går det att surfa sporthoj på xbox ?
lagra mp3'or & lite film

Vad jag vet så ska det gå att surfa via xbox , har inte testat det själv. Du kan lagra vad du vill på din xbox. Du kan spela musik och kolla på bilder m.m. När jag ska göra det kör jag med xbox media center. Det tycker jag fungerar riktigt bra. Hur mycket du kan lagra beror på hur stor hårddisk du har. Orginal räcker inte särskilt långt men chippar du den kan du ha iallafall en 300gb om inte större. Ett problem om man jämför med HTPC är att du bara kan ha en hårddisk i xboxen.

//Mheel

wonderwizard skrev:
2301774 går det att surfa sporthoj på xbox ?
lagra mp3'or & lite film

Du kan göra allt utom att surfa. Jag använde min gamla moddade x-box till just film och musik, en relativt portabel nöjesmaskin jag tog med mig när det var dags för jobb. Nya 360:n går det inte att lägga in film på (än), dessutom är hårdisken rätt liten.

Edit: Det går att surfa, men det är oerhört omständigt. Så i mina ögon kan man inte det.

Vad jag läst hittills, så är xbox inget för mig, då jag inte spelar över huvud taget.

sedan har jag redan en dvdspelare med inbyggd håddisk

så huvudsyftet med htpc kommer att vara surfa, men även bilder, musik & film kommer att lagras.

Thermal skrev:
2301792 Du kan göra allt utom att surfa. Jag använde min gamla moddade x-box till just film och musik, en relativt portabel nöjesmaskin jag tog med mig när det var dags för jobb. Nya 360:n går det inte att lägga in film på (än), dessutom är hårdisken rätt liten.

Edit: Det går att surfa, men det är oerhört omständigt. Så i mina ögon kan man inte det.

Emulera Linux på krysslådan, sedan kan du surfa bäst du vill, med både tangentbord och mus.

McB skrev:
2302847 Emulera Linux på krysslådan, sedan kan du surfa bäst du vill, med både tangentbord och mus.
Aha, men det var nog för avancerat för mig. Var nöjd med att jag lyckades lägga in o packa upp diverse filer över ftp:n.

Hur som helst så ryktas det ju att Mac är på gång med nåt HTPC liknande baserat på Mac Mini. Ska bli mycket intressant att se vad det blir av det.

Hur krafiga saker behövs?

har en 3200+, dvd-brännare, hd och en gig minne liggandes hemma.. funderar på att bygga ihop en tv-dator.

Behöver man något krafigt grafikkort för att klara av hd-tv? vad ska man har för tv-mottagare, vill ju kunna koppla in boxerkortet iden.

Kommer det att funka att köra på processorn o räcker minnet?

Jag har htpc, har den både som dator o "multimediastation".

Rekommenderar dock ett grafikkort med två utgångar så kan du både kopplar in en vanlig skärm + tv/projektor.

Tror det blir jobbigt att bara köra via plasman om du ska använda den som "dator" också.

Annars funkar det kanon. Den enda nackdelan är väl att det kan vara lite bökigare att få ingång allt.

Carro skrev:
2302941 Hur krafiga saker behövs?

har en 3200+, dvd-brännare, hd och en gig minne liggandes hemma.. funderar på att bygga ihop en tv-dator.

Behöver man något krafigt grafikkort för att klara av hd-tv? vad ska man har för tv-mottagare, vill ju kunna koppla in boxerkortet iden.

Kommer det att funka att köra på processorn o räcker minnet?

Du ska ha en mottagare som heter dvb-t om du ska sätta in boxer kortet i den.

Ang hdtv så beror det på om du ska bara spela upp hd filmer som du köpt, eller ta emot hd-tv sändningar när dom kommer igång mer.

Vågar inte säga något än men tror nog att en Playstation 3 kommer fungera väldigt bra som en "HTPC". Man kommer att kunna surfa på den. Linux kommer att finnas till den (vet inte om det följer med eller om man man måste köpa). Tangentbord och mus (USB) går att använda till maskinen. Sen är ju fördelen att den har en blueray-spelare. Tror att det blir enklare och smidigare med en Playstation 3.

Jag kör med kombinationen hemmabyggd HTPC (MCE) + Xbox 360 + Dreambox 7025 (+ 500s). Helgardering med andra ord.

Ett råd till alla som går i HTPC-tankar, lägg mycket energi(pengar) på att ha tyst kylning.

/Fenix

Skulle va najs om någon har länk till inst/guide
för att streama från dreambox till pc med VLC

denna frågan har lite anknytning till ämnet..

vad för typ av trådlöst tangentbord/mus ska man ha för att kunna sitta i ett annat rum än datorn å med en tjock betongvägg mellan mig å datorn..
har en fjärrkontroll som klarar det hyffsat, men den förlorar kontakten ibland (iofs så är de bara en vanlig rf sändare i den)
funderar på om blåtand är bättre

stinsen skrev:
2350016 Skulle va najs om någon har länk till inst/guide
för att streama från dreambox till pc med VLC

Det är bara att söka på digsat.net så finns det tonvis med guider allt man kan tänkas vilja ha sin Dreambox till.

/Stefan

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!