Har du grusnoja?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Lider du av grusnoja?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

sandstream

Guest
Är du lite småskraj för att det ska ligga grus i kurvorna på våra vackra vägar?
Då lider du av grusnoja!

Vill kolla läget efter en egen 2-hjulssladd som turligt nog bara resulterade i fuktiga kalsonger :huvet

Extrem noja... både för grus och diverse andra överraskningar i kurvorna. Inte kul att ladda för knäskrap och skrota hojen pga. nån överkörd bäver eller liknande.

kaZmur skrev:
Extrem noja... både för grus och diverse andra överraskningar i kurvorna. Inte kul att ladda för knäskrap och skrota hojen pga. nån överkörd bäver eller liknande.

hehe, ne bävrar e onda varelser.. :D
olja å annat dyligt e inte heller nån höjdare.

Att inte folk fattar att det mesta av gruset från vintern är borta förrän i mitten på maj... Likadant varje år..

oFFkeFF skrev:
Att inte folk fattar att det mesta av gruset från vintern är borta förrän i mitten på maj... Likadant varje år..

Mitt första år på 10 år så jag ber om ursäkt :)

oFFkeFF skrev:

nu ska du inte missförstå det hela å komma å leka moraltant, utan helt enkelt hålla med om att det är dåligt att gruset ligger kvar TROTS sopning, samt d mkt dåliga lagningarna som VV har en tendens att göra är totalt sopkasst å att VV borde göra ett bättre jobb med detta.

Jag har ingen grusnoja men jag gillar det inte heller :va
I området där jag bor har dom sopat jättedåligt, dom har lyckats lämna en grussträng i varje kurva som inte låg där innan dom sopade.
:huvet

Fluxir skrev:
nu ska du inte missförstå det hela å komma å leka moraltant, utan helt enkelt hålla med om att det är dåligt att gruset ligger kvar TROTS sopning, samt d mkt dåliga lagningarna som VV har en tendens att göra är totalt sopkasst å att VV borde göra ett bättre jobb med detta.

Moral har inget att göra med att folk är dumma i huvudet på vårkanten :rolleyes:
Ja, visst vägarna underhålls jäkligt dåligt, men man kan ju inte heller tro att VV ska laga hundratusentals tjälskott och några miljoner kilo grus så fort solen tittar fram i Mars/april, på tre-fyra dagar. Det finns ju några faktorer som är rätt svåra att styra över, som att marken helst ska komma upp i en viss temp när man lagar vägarna osv. Dessutom, aprilväder i sverige är som det är, det kan lika gärna börja snöa imorgon, som det blir sol och vår..

Sen är det ju givetvis så att man skiter ner sig om man nu råkar få en fetsladd i gruset, och visst blir man nojjig, men det är ändå alltid samma visa varje vårkant, sandströmmen hade tur och kom undan med bruna kallingar, andra har inte samma flyt.

Inte direkt grusnoja, men jag har fått ännumer noja för nya däck. Skrotade en gaffel, en lyktinsats, en fotpinne, en tank och diverse (krash)kåpor. Men allt annat e helt :crash Körde precis som vanligt genom en liten rondell, ca 50kmh och vipps så låg jag på backen och såg hojen försvinna iväg in i trottoarkanten :( . Men de e ju som tur e bara pengar!

oFFkeFF skrev:
Moral har inget att göra med att folk är dumma i huvudet på vårkanten :rolleyes:
Ja, visst vägarna underhålls jäkligt dåligt, men man kan ju inte heller tro att VV ska laga hundratusentals tjälskott och några miljoner kilo grus så fort solen tittar fram i Mars/april, på tre-fyra dagar. Det finns ju några faktorer som är rätt svåra att styra över, som att marken helst ska komma upp i en viss temp när man lagar vägarna osv. Dessutom, aprilväder i sverige är som det är, det kan lika gärna börja snöa imorgon, som det blir sol och vår..

Sen är det ju givetvis så att man skiter ner sig om man nu råkar få en fetsladd i gruset, och visst blir man nojjig, men det är ändå alltid samma visa varje vårkant, sandströmmen hade tur och kom undan med bruna kallingar, andra har inte samma flyt.

man kan ju iaf tycka att det är dåligt att dom inte kan laga hålen på nåt bättre sätt än det där förbaskade lösgruset.. att vägarna inte blir "grusfria" förens i maj nångång kan man väl leva med, en tycker det är värre med lagningarna.

det gör jag helt klart, har jag inte kört vägen så tar jag det lungt i kurvorna.
Vägarna är rent allmänt mycket dåliga i mina trakter.
Jag är bara rädd för grus när jag åker sporthoj, med offroad så är det ju skitkul.

Jag har faktiskt blivit av med grusnojan för i år, menar ni att jag borde ha den kvar...? Hade känts bättre om det var på andra hållet.... :3freak

oFFkeFF skrev:

Och lagom som vintergruset är borta så kommer vårt emminenta vägverk och skyfflar ut nytt ovanpå en pytteliten skvätt tjära och kallar det för lagning! :kocko
Tror jag föredrar tjälskotten som de är, de synns i alla fall.

Grus är inte så farligt, men diesel - tjoff bom, så ligger man och ser stjärnor.

1. För några sommrar sedan så var jag ute och lekte med mopeden (moppefucko?) och körde. Kom fram till ett rödljus när en splitter ny triumph kör upp bredvid.

Blå och fin, såg ut att vara helt ny. Rent av precis utkörd från butiken. Hur som helst så stod jag där och saliven rann medans jag fortsatte att glo, det slog om till grönt och han drar iväg in i en högersväng.

Tjoff säger det så ligger han på marken och bågen glider på asfalten. Jag glider upp på trotoaren och stänger av mopeden och springer fram för att se om han är skadad. Han har precis börjat resa på sig när jag kommer fram och han är i ett stycke. Hojen är dock repad på höger sida, blinkers av (fram / bak), ljuddämparen helt repad och bucklig mm. Vi hjälps åt att hiva upp hojen och rulla bort den från vägen, vilket inte var så lätt eftersom bakbromsen låg på hela tiden.

Börjar prata med honom och det visar sig att cykeln var _helt ny_.

Den hade bara rullat ca 1km, och det stämde även med mätaren. Han var bara ute för att ta en provtur och hade lånat den av butiken (hoj och mc @ Linköping). Tyckte synd om han, stod där o var lite skakig med en hoj som inte ens var hans och var splitter ny. Det som hade hänt var att däcken var splitter ny och "såpiga", så hojen hade bara glidit omkull.

2.Ramlade med cykeln när jag var mindre i en gruskurva och fick sedan åka ambulans in till sjukhuset. Efter det har jag varit rädd för rullgrus.

Grus noja, ja, lite vill jag nog erkänna, hadde en fin känning på bredsladd med förra årets premiärtur på gixxern, som tur var lyckades man med speedway-stället, men som kompisen sa " gör om det där och du får en hundring".
Däremot är min noja för reflex-stolpar större.
Var en tur i smögen förra sommaren, körde hem på natten, tog motorvägen för att "det finns ju viltstängsel där"...
Passerade en reflex stolpe som låg mitt i vägen med 10 cm i 200 knyck.
Då fick man sig en liten tanke ställare...

Grusnoja? Visst och berättigad sådan då vägverked lägger ut grus i vägrenen i kurvorna för att folk genar så förbannat (lata j-ar). Så dom som genar gör det ändå och sprättar ut fullt med rullgrus i kurvorna. Inget vårfenomen, utan något snille på vv som hittat på ett sätt att roa mc-åkare mitt i sommaren.

sandstream71 skrev:
Är du lite småskraj för att det ska ligga grus i kurvorna på våra vackra vägar?
Då lider du av grusnoja!

Vill kolla läget efter en egen 2-hjulssladd som turligt nog bara resulterade i fuktiga kalsonger :huvet

Ojojojo har haft på minhoj o kört (lagligt) nu i 2 veckor. Bor i ett samhälle ellarn växjö o värnamo. Det är tisdagkväll o jag glider i vårsolen. Ser att de börjat sopa trottoarerna. Va bra tänker man, men farligt! Precis framme ska jag svänga i en korsning å där ligger massa grus de sopat från trottoaren. va såååå nära på att läga hojen...Asså mitt ramhjul flyttade sig en decimeter i svängen. :kulspruta till kommunalarbetarna som inte gör klart efter sig. Har fortfarande hjärtklapp......

Jag fick lära mig den hårda vägen om vad grus kan göra med en stor sporthoj :huvet
Det var inte många gruskorn (mest sand) som låg i en liten sträng vid ett trafikljus...
Gissa resten... (hojen var ny bara 110mil o jag var/är en van hojåkare...)

Säger bara INTE KUL!!!

(mkt kan gå sönder i 10km/h...) /Yoshi

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien