Har du fått din hoj STULEN nån gång?

Lite statistik om hur hojen var "säkrat" vid stöldtillfället

• Antal röstningar
    0

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Jag vill ha lite statistik om hojstölder... :huvet

Min fråga är om du hade låst fast din hoj vid stöldtillfället?

Det är möjligt att kryssa i flera alternativ.

Kryssa också om det skedde i ngn storstad (+100,000 inv.) eller i mindre samhällen!

Skriv gärna eventuella tankar kring hur man på bästa sätt "säkrar" sin hoj så man sover lugnt på nätterna.

Diskutera gärna vad som är bäst att låsa fast hojen till. t.ex. mattpiskstång eller ngt rör som åker ner i marken eller ngn stolpe...

Ni som fortfarande har kvar era hojar :banana men vill diskutera iaf, skriv hur du gör för att säkra din hoj

Last edited:
Sno andras?

Hej. Jag är låssmed.

Om du sätter ett "ankare" Om du har ett betonggolv att sätta hojen i + en klass 3 kätting fast i hojen så dom inte kan lyfta den. Då e du ju "säker",,dom kan ju klippa kejdan med en vinkelkap eller liknande fast det låter ju så mycke.

Låter som du bor i lgh.
Fråga fastighetsskötaren om du får montera ett "ankare" i väggen,dom sitter ja lovar. typ 20X20 cm
Kompletera med ett larm så står hon så fint där så :tummenupp

Min senaste hoj som blev stulen var på ett inhängnat shurguard garage med taggtråd och övervakningskameror samt att den var låst med klass tre lås och kätting. Tänkte att det skulle bli kul att få se tjuvarna på band då det finns övervakningskameror men givetvis så var dom inte riktade mot de enda 10 garagedörrarna som fanns där. Fick inte en krona för hojen av försäkringen som Shurguard rekomenderade. Nästan på årsdagen ett år efter det att jag fick min tidigare hoj stulen i ett garage inne istan. Fast låst var den också.

Upprepar..

flipm0de skrev:
vill dom ha den så tar dom den.
Rätt!
Upprepar vad jag tidigare skrivit. Allt du köper med larm, lås och liknande är tid och som i viss mån avskräcker "Adnan" och liknande slödder men som flip säger, vill dom ha den tar dom den..
Parkering i storgarage med eluttag t ex är ju meningslöst, vinkelslip + 1min så är den borta..
Portabla skärutrustningar är ju ännu tystare..
Ingen bryr ju sig längre ens ute på stan (inte i Fjollträsk iaf) om ngn mekar loss ett lås..
Idag har det ju tillkommit ett nytt, proffsigt, tjuvklientel som exporterar hojar till sina egna fd länder vitt skilda från gårdagens joyriders.
Hur jag gör själv? Skulle ni vilja veta va? Försök, men isf, beställ ambulansen först...

Last edited:
Tanken är väl att man skall göra det så svårt för dem att ta den så att de bestämmer sig för å ta en annan...

Min står i garage och låst med 5 st lås! och fastkedjad i ett avloppsrör...
+att jag har larm på skivbromslåset
+att den är låst till min andra hoj , som också har larm...

Det finns ett talesätt på mitt modersmål som lyder: lås är till för att avskräcka ärliga människor...

jag menar, vill de ta den så tar de ju den - men det blir enklare att bara ta nån annan som inte är så jobbig att ta...

men,men...

Som sagt det blir ett skivbromslås med larm och ett "ankare" och fet jävla "tjetting" nästa gång! :mad:
Kommer att sätta upp en rörelseIR oxå

Min gamla sunk-VFR som var låst med skivbromslås i garage kunde de inte få med sig, men det hindrade dem inte från att försöka såpass att jag fick byta bromsskivor efter att de hade försökt spärcka skivorna låset satt i.. summan av kardemunnan: de orsakade mig mer bekymmer än om de hade fått med sig hojen.

jaa, än så länge kan man väl sammanfatta det som att hojarna som inte är fastkedjade till ngt som sitter fast i marken i en storstad löper större risk att bli stulna...

trodde väl det... :fakta

sirSmokealot skrev:
jaa, än så länge kan man väl sammanfatta det som att hojarna som inte är fastkedjade till ngt som sitter fast i marken i en storstad löper större risk att bli stulna...

trodde väl det... :fakta

Min var låst med styrlås, skivbromslås och en kätting fast i ett ankare i ett garage i GBG.

Adnan typer som stal den.

Kahobe skrev:
Idag har vi ju ett nytt, proffsigt, tjuvklientel som exporterar hojar till sina egna fd länder vitt skilda från gårdagens joyriders.
Några svenska hojtjuvar finns ju inte :rolleyes:

jag kör upp min hoj i hissen efter varje tur och kör in den i mitt rum sen in i garderoben (stor garderob) så dom kan ju försöka ta den men då måste dom ta sig förbi mig först :mad:

sen kan man alltid säga "vill dom ha den så tar dom den" men det stämmer inte riktigt för det beror på hur pass engagerade och erfarna grabbarna är. jag tror inte att antalet personer är så stort som tar hojar med tjättingar i marken, larm, skivbromslås, styrlås, (tändningslås?<-- :hihi ) på ett välupplyst ställe med massa hus omkring med sovrumsfönster mot hojen, det handlar om vilka risker dom är beredda att ta, ser man däremot två stora öststatare mitt på ljusa dagen så och "mekka" helt oberört kanske man gör bäst i att ringa polisen istället för att gå på själv då dom förmodligen inte bryr sig ett skit om omgivningen.
bästa man kan göra är väl att lägga en lapp på hojen med en adress till en likadan mindre skyddad hoj :yoparty

Honda CBR 600, var exakt 3 veckor gammal (helt ny) och hade körts in samma dag. Försvann kl 1830 den 30 maj från mc-parkeringen i Sthlm där jag bor. Lyftes upp på ett släp och försvann in i solnedgången.

Det e ingen idé, vill dom som tar dom. Det enda man kan göra e att försvåra så mycket att dom inte tycker det e värt tiden att stå och såga etc. :gnissla
Jag har styrlås och dubbla ABUS-skivlås samt att jag alltid parkerar under en tänd gatlykta. Snor dom den så kostar det mig 10.000:- så får jag en ny.

sandstream skrev:
Några svenska hojtjuvar finns ju inte :rolleyes:
Vad menar du med det?? att det bara invandrare snor motorcyklar??
Tror du att alla svenskar är små änglar som kan skilja på mitt och ditt?..då tror du FEL!!! :mad:

Nej?

En fråga om någon fått hojen stulen nån gång och sen en massa alternativ på hur den blev stulen?? :va

Ett altarnativ vore ju faktiskt att man aldrig fått hojen stulen... Jo det händer faktiskt att folk får ha den i fred.

/oXydex

Om vi börjar framifrån!

1) Kedja i framhjulet bultat i golv KTM
2) Skivbromslås i framhjul KTM
3) Styrlås KTM
4) Kedja bakhjul KTM till framhjul Ducati
5) Skivbromslås i framhjul Ducati
6) Styrlås Ducati
7) Kedja i bakhjulet bultat i golv Ducati
8) Allt står i låst garage
9) Trådlöst larm alltid aktivt när jag inte är i garaget,
siren inne i huset och utomhus
10) Port säkrad med järnspett på insidan så den ej går att öppna utifrån
11) och sist cyklarna kommer inte ut genom dörren pga bil mm i vägen.

Åtgärder efter en påhälsning i våras som resulterade i att små saker blev stulna nr. 1, 4, 7, 9, 10, 11.

Känns lite säkrare nu men inte mycket.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...