Har du fått 2a gradens brännskada? Hur läkte det?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Japp, jag har lyckats. Googla bilder om ni vill, jag lägger inte ut några men de stämmer bra överens med de som finns att få tag på.

Det jag mest undrar är hur ni som haft det(kanske ingen?) gjorde för att det skulle läka?

Mitt blev bara lindat och så fick jag Heracillin och Prednisolon utskrivet.

Det känns som om inget händer och jag svullnar bara upp mer och mer samt att blåsorna verkar spricka då det rinner genom bandaget. Fick lägga om det nyss.

Detta är nog det värsta man kan genomlida. Förutom möjligen TREDJE GRADEN!

Jag har råkat ut för det ett antal gånger, och den värsta var väl när jag körde ned handen i en fritös...:skrämd Tack och lov hade den varit avstängd i 20 min så oljan va inte så varm...

Men jag minns att första dygnet var hemskt, vilken smärta och handen svällde mer och mer.

Håll det torrt och luftigt, lägg inte om det, blåsorna spricker lätt och de kan uppstå obehagliga infektioner.

Jag lyckades med konststycket att välta en full 1.5 liters vattenkokare över ena foten och det resulterade i Ajaj och f*n & j*vla sk*t till att börja med. Efter en improviserad avkylning med vatten modell kallare så hoppade jag omkring med en STOR vätskefylld brännblåsa under foten i ca två veckor. Trots allehanda goda tips om att jag skulle sticka hål på blåsan så höll jag kvar vid tron om att kroppen hade en baktanke med blåsbildningen. Mycket riktigt, när två veckor gått så pös blåsan ihop och sprack. Sen var det bara att gå på foten som vanligt :) Var rädd om blåsan, den skyddar!

Klotade och fastnade med armen under den heta kollektorn, värre smärta har jag aldrig nånsin upplevt, varken förr eller senare.
Bandage gick inte att ha, men jag vräkte på Xylocain under lång tid, bedövade det värsta iaf.När blåsorna (som jag lät bli) väl gjort sitt så blev det till att pilla skorpa ett par månader, kliade ju helVet.
Kontentan är, låt bli och bit ihop, jag har ett fult ärr stort som en mazarin.

Jag fick en massa smältlim över händerna och förlorade på det viset
huden i bägge handflatorna. Jag åkte in på akuten där de la om såren
med sånt här:
http://www.molnlycke.com/se/Wound-C...d-division/Tabs/Products/Mepitel/?activeTab=3

Det behåller fuktigheten i huden och fastnar inte i såren vilket gjorde
att det funkade ganska bra (gjorde inte fruktansvärt ont).

Sen gick jag tillbaka till sjukan efter några dagar och då la de om såren
med vanlig salvkompress. Då började huden torka och spricka, kompressen
fastnade i såret osv och det började göra ont på ett helt annat sätt än
tidigare. Nästa gång tvingade jag dem att gå tillbaka till silikonkompressen
och det blev snart bättre, smärtan avtog osv.

Hoppas det funkar för dig också!

Mvh,
Ingvar

Fixa lite ryss/thaifemmor/dianabol och googla doseringen. Just dianabol är framtagen för att brännskadade ska läka fortare. mitt enda tips om du vill verkligen att det ska läcka snabbt.

Fixa lite ryss/thaifemmor/dianabol och googla doseringen. Just dianabol är framtagen för att brännskadade ska läka fortare. mitt enda tips om du vill verkligen att det ska läcka snabbt.

Vilken kanonlösning......:brinnerup

Här har en läkare gjort en korrekt bedömning och givit bra antibiotika och steroider möjligen glömt några doser lätta opiater mot smärtan. Finns inte mer att göra tyvärr. Hudläkartidpset vid brännskador är att snabbt kyla ca 20min, därefter smörja in huden i klass 3-4 steroidsalva och vira in handen i gladpack. Bit ihop och var glad.

Vilken kanonlösning......:brinnerup

Här har en läkare gjort en korrekt bedömning och givit bra antibiotika och steroider möjligen glömt några doser lätta opiater mot smärtan. Finns inte mer att göra tyvärr. Hudläkartidpset vid brännskador är att snabbt kyla ca 20min, därefter smörja in huden i klass 3-4 steroidsalva och vira in handen i gladpack. Bit ihop och var glad.

Ja enda gången jag skulle bruka steroider är för nåt sådant. Att missbruka det för att få en mer imponerande biceps eller bröstmuskler går fet bort.

Sedan var det inte världen seriösaste svar, men värt att tänka på ifall man vet vad man pysslar med.

Handen svullnade upp till en fotboll så jag hamnade på akuten ikväll. De lossade på bandaget och punkterade mina äpplen till blåsor och sen fick jag ligga i 4 timmar och göra kramövningar med handen.
Då la sig svullnaden lite och nu är jag hemma igen. 1liter lättare och betydligt rörligare i armen.

Vi hittade en rejäl axelskada på mig med när jag ändå var där. Den ska magnetröntgas i veckan.
Blev tillsagt av husläkaren att det skulle räcka med panodil......

Ang dianabol så ordinerar man det först efter 3e gradens brännskada och värre. Man KAN ta det för lättare brännskador men då gör det mer skada än nytta sa han. Dock fick jag aldrig riktigt preciserat vilken sorts skada trots tusen frågor men han slingrade sig.
Han påpekade dock att det är inget att rekommendera.

Då fick jag tag i en annan läkare. Han menade att det mest var svårt att ställa rätt diagnoser och sen behandla den eventuella skadan när patienten har tagit steroider. Symptomen på sjukdomar ändrar sig och sätter immunförsvaret ur spel ibland så felbedömningar ökar tydligen.

Nästa vecka e jag nog frisk :)
Tack.

Jag fick en glödande kolbit mellan brösten under omständigheter som vi kan hoppa över. Oavsett, så fick jag tredje gradens brännskada.

Fick lägga om såren 1 gång/dag på sjukhus i 2 veckor, sedan 1 gång/dag hemma i ytterliggare 1,5 vecka. (Är lite osäker på tiden där...) Det användes någon speciell sorts kompress med nån salva på.

Det gjorde fruktansvärt ont, varade som fan, blödde, geggade och varade lite till och var ett rent helvete, rakt ut sagt.

Saltvatten lär göra susen. En bekant med extrem solbränna på semester, fick rådet att tillbringa tiden i havsvattnet så mycket som möjligt (fast med kläder på så inte brännan blev värre). Sved som f_n, men det tog inte många dagar innan det hade läkt ut.

Jag har hällt flytande bly i handflatan - det blev ju lite brännt. Läkte dock ut snabbt och fint tack vare en timmes nedkylning i kallvatten. Men det är ju så dags för det, om det redan gått någon dag :rolleyes:

Vetefasen vilka grader de varit på de jag fått men huden där det tidigare varit bränt har nu dåligt med pigment...
Jag har blivit fläckig :D

Har fortfarande märke på armen sen jag fastnade mellan kylet och grenröret när jag servade en bil på förra jobbet.
1 årsedan och märkte blir nog kvar länge.

Gör ont som faeeen och man kan typ bara väntaut det.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park