Har du crashat i samband med uiilning?

Har du crashat i samband med bakhjulning?

• Antal röstningar
    0
Tyckte min R6-05 var jobbig att få upp så jag petade ner till ettan och kopplade ur...

Fick lov att skrota den pga av alla skador!

bara moppe än så länge, men kommer nog hända med mc också:näsblod

bland annat:
* tränade lite på att växla, slutade med ett bakljus i måånga delar
* tappat den efter 12-skrap
* high-sideat efter att gå från rl till "damsadel" i ringar
* åkt i cirklar o halkat i en lövhög, en annan gång var det i snöslask :rolleyes:

fast de är ju mera lättare stunt vurpor än vanligt bakhjulsvurpande:va

Nostalgi

Nej, men sprang bakom hojen några meter en gång, innan den landade på två hjul igen och jag på mage på den. :D

Det har jag också gjort, fast med moped och mer än en gång.
Det fanns ju inte i närheten av tillräckligt med kraft för powerwheelie, så man fick lägga i ettan, tokvarva och dumpa kopplingen. Lite svårt att balansera det... försöka släppa av lagom mycket i rätt tid, vilket kunde innebära allt från bara ett litet skutt till kortare motionsslinga. :tungan

Jag har också kört med fötterna i marken när det var för halt för att cykla.

Ah, those where the days. :)

Mången gång när jag övade 12 (det blev snarare 13) o´ clock med min gamla 660. Bakskärrmen var kapad så den oranga plasten skulle i. På vägen dit repade jag arsle och all annan orange plast på hela hojen! Men jag har iallafall åkt över 12 o´ klåcka med skiten en gång och jag ramlade inte efteråt. Men jag hamnade i diket :fakta

Kul...

/ Jens

Läxor jag lärt mig av:

1. Kompisen skjutsar mig på sin nya FZ600 (sommaren -88) när följande händer: Brudar vid en busshållplats, mitt skosnöre behövde rättas till, hojtar till honom o ta de lugnt två sekunder vilket han inte hör. Han drar upp på bakhjulet och av rycket glider jag nästan av men får tag i hans jacka och lyckas, släpandes efter hojen i ca 70km/t kravla mig upp igen. Brudarna fick sig ett gott skratt! :tummenupp
2. Jag kör min nyinhandlade RD350F (sommaren -89) när följande händer: Brudar vid ett övergångsställe, JAG skall givetvis stajla, kommer för högt upp, slår av för hårt, vid touchdown blir trycket på styret för stort, höger clipon vrider sig framåt och klämmer bromshandtaget mot kåpan, framhjulet låser sig nästan och jag trillar halvt av under inbromsningen! Brudarna fick sig ett gott skratt :tummenupp
3. Lånar en XR600r i en grusgrop. En kompis drar iväg på bakhjulet på sin XR250 och jag följer efter, tänkte väl att nu jävlar skulle ägaren få se på wheelie. Drar upp hojen, kör rätt långt, passerar ett litet backkrön, slår över bakåt men hojen lyfts på något underligt sätt upp i luften och bakhjulet slipar hål i kompisens jacka (i luften!!!) Oxå ett lätt pinsamt minne... Det var bara att erkänna sin dumhet till ägaren som stått och sett på! :D

Slog över med crossen i en uppförsbacke. Nybörjare på att slanga som man va då så låg man i trean och ryckte som fan och tillslut reste den sig, dock alldeles för mycket ^^

Jodå, nu borde det vara preskriberat så jag törs berätta. Mitt på stan i Uppsala kl nio en fredagkväll med gott om publik. Stående i hög vinkel på ettan å skulle peta i tvåan körandes en fireblade går bakljuset i backen, passerar nästa korsning i typ hundra knyck liggandes tre meter bakom hojen...

Jodå, nu borde det vara preskriberat så jag törs berätta. Mitt på stan i Uppsala kl nio en fredagkväll med gott om publik. Stående i hög vinkel på ettan å skulle peta i tvåan körandes en fireblade går bakljuset i backen, passerar nästa korsning i typ hundra knyck liggandes tre meter bakom hojen...

Hehe, snyggt : )

Närmast jag varit är första turen på året (ett par år sedan) med alldels för
tjocka handskar!
Drar upp den och ska släpp en aningen gas för balansen ska behållas
men handsken har fastnat.. Och man bara fortsätter gassa upp den!
Fick loss handsken efter dragit ut den ut till höger från styret.
(kom ej åt bakbromsen för foten släppte från pinnen i samma manöver...)

btw, en gamal klassiker -->

Bifogat

• aj.jpg
    aj.jpg
    30.4 KB · Visningar: 161
Last edited:
Det har jag också gjort, fast med moped och mer än en gång.
Det fanns ju inte i närheten av tillräckligt med kraft för powerwheelie, så man fick lägga i ettan, tokvarva och dumpa kopplingen. Lite svårt att balansera det... försöka släppa av lagom mycket i rätt tid, vilket kunde innebära allt från bara ett litet skutt till kortare motionsslinga. :tungan

Jag har också kört med fötterna i marken när det var för halt för att cykla.

Ah, those where the days. :)

Jag var på väg hem med enduron efter en träning, när "min" händelse inträffade. Jag tyckte det passade sig väl med lite bakhjulsåka då. Trodde jag hade den i trean och ryckte för fulla muggar i styret, men den låg i tvåan och inte trean. Resultat: Hojen for upp i en väldans fart. Jag tappade den ju aldrig, men det hade inte spelat någon större roll egentligen. Men resten av biten hem höll jag mig på två hjul! :)

2 gånger på fiddy pga av den låga balanspunkten:näsblod
1 gång på moppe fast då med en tjockis bak, båda satt kvar och balanserade en 12 i ca 5 sec innan han släpte taget och jag landade på båda hjulen igen:confused:
1 gång på kx500 då jag som ung och dum skulle prova om den gasresta på alla växlar, gled en bit på asfalten för att sedan ställa mig upp och se hojen landa på båda hjulen och sedan köra sig själv 100m för att landa i en kohage och trasla in sig i stängslet.

Last edited:
När ska helförsäkringen inte gälla då? Är det bara när man slangar?

Tar vi IF som ex av ett försäkringsbolag så står det tydligt under villkoren:

– Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är samma person som fordonets verklige ägare och huvudsaklige brukare. (Skenförsäkring avklarad)

– Försäkringen gäller inte om du, eller någon annan med din tillåtelse, använder försäkrat fordon och
a. föraren gör sig skyldig till rattfylleri
b. föraren inte har det körkort/förarbevis eller den ålder som krävs
c. fordonet används trots att körförbud meddelats
d. fordonet används under tävlingsliknande former t.ex. street race, stuntliknande
övningar som hopp på ramper, volter och liknande
eller på inhägnat tävlingsområde
e. fordonet tagits i anspråk av militär eller används i polisiär verksamhet.

– Om du skulle orsaka ett försäkringsfall, avsiktligt eller genom grov vårdslöshet, så kan ersättningen minskas med ett särskilt avdrag. I vissa fall lämnas ingen ersättning.

En försäkring är till för att täcka ekonomiskt bortfall vid en OLYCKA. Inget billigt sätt att klara sig undan lekar samt olagliga handlingar. Bara för att man tecknar en försäkring går man inte fri, utan det är två parter som har rättigheter SAMT skyldigheter mot varandra. DU som försäkringstagare har godkänt de villkor som FB ställer på dig som försäkringstagare, och då ska man inte komma med lögner när man inte uppfyllt villkoren.

Crashat i samband med uiiling

Klart man har flippad den, men jag er jo også en dum dansk! :)
Holdt for rødt lys, satte i gang lyftede den op og flippede den da jeg skiftede til 2 gear!

Ups! midt inne i stan!!!!

Bifogat

• PIC00022.jpg
    PIC00022.jpg
    202.8 KB · Visningar: 169
min kontrollant skulle visa hur man skulle köra lågfartsdelen innan vi började, och han tappade körskolans bmw i backen. Alla skrattade och ingen fick körkort den dagen :`(

Kan inte vara lätt att köra lågfartsdelen på bakhjulet, klart att han vurpade

Vurpat med motard och minimoto.

Vurpade med motarden när jag skulle träna på att växla på slangen. Har slutat växla på slangen nu. Åkte på ryggen som en sköldpadda.

Med minimoton ramla jag över på Lelle när det skulle stilas för alla på campingen. Där gör det dock inte så mycket. Hojen studsade dock upp ca 2m i luften innan den landaden igen. Då garvade alla, även jag.

Lärde mig på moppetiden att det tog ont att stegra över.
Har inte dragit över varken med cross eller mc sen dess..men det kommer väll när man minst anar det:gnissla

Back