Har du bytt luft i däcken någon gång?

Har du bytt luft i däcken som en dela av vårservicen


  • Antal röstningar
    0
finnpower skrev:
Oj Oj Oj
Ps. Alles rund um der luft,s senaste utgåva publicerades 14 April 1986

Jag trodde att vi skulle slippa höra dessa gamla teorier vädras!

De har sina meriter, men är inte applicerbara i detta sammanhang. "Alles rund um der Luft", det är så fel det kan bli. Det är luften som skall gå runt i det här fallet!

Visserligen har försök gjorts med icke-roterande luft i däcken för att minska den gyroskopiska precessionen vid hastiga överbrytningar (Dr. I. N'Gesnurr, 1990) men man fann att det ökade slitaget på luften innebar allt för stora nackdelar.
 
ft skrev:
Jag trodde att vi skulle slippa höra dessa gamla teorier vädras!

De har sina meriter, men är inte applicerbara i detta sammanhang. "Alles rund um der Luft", det är så fel det kan bli. Det är luften som skall gå runt i det här fallet!

Visserligen har försök gjorts med icke-roterande luft i däcken för att minska den gyroskopiska precessionen vid hastiga överbrytningar (Dr. I. N'Gesnurr, 1990) men man fann att det ökade slitaget på luften innebar allt för stora nackdelar.

OK, eftersom ni nu har lyft tråden till det aerodynamiska helhetskonceptets inverkan på råmaterial i form av naturgummi tillverkat av aerosoler så måste jag svinga min pekpinne! Dr. I. N'Gesnurr kom ALDRIG fram med en slutsats där det bekräftades att luftslitaget blev större eller ekvilalent med hjulpereferin i kvadrat. Däremot så såg han den gyroskopiskaprecisionen som ett måste för att kunna bryta mönstret i en förutbestämd kurva som tillika KUNDE påverka luftflödet i ett däck om det snurrade i en viss hastighet som var mycket lägre än den reella hastigheten i högerkurvor. Men som du säger så innebär det stora nackdelar med detta koncept och därför bordlades aldrig den kompletta teorin om oljans densitet i förädlingprocessen inför gummiinplantat. Därför blev silicone mer populärt.
 
Jag har tagit av mina däck å vaxat insidan av dem så när det blir kondens så rinner vattendropparna lättare med gummit på insidan när man kör det gjorde en tiondel på gellåsen.

Men jag undrar varför blir bara däcket platt nedtill när man har punka :va
 
Heda skrev:
Jag har tagit av mina däck å vaxat insidan av dem så när det blir kondens så rinner vattendropparna lättare med gummit på insidan när man kör det gjorde en tiondel på gellåsen.

Men jag undrar varför blir bara däcket platt nedtill när man har punka :va

Därför att det bara är där det saknas luft JÖH! :va
 
Men om man har hojen upp å ned å kör i taket så e däcket ju platt uppåt :va


Tänk va smart om man kunde flytta den platta delen av däcket så den delen alltid var närmast styrkronan tex, då skulle man kunna köra hojen fast man hade punka för att mot asfalten var det ju luft :tummenupp

Pejo skrev:
Därför att det bara är där det saknas luft JÖH! :va
 
Heda skrev:
Tänk va smart om man kunde flytta den platta delen av däcket så den delen alltid var närmast styrkronan tex, då skulle man kunna köra hojen fast man hade punka för att mot asfalten var det ju luft :tummenupp


Ah precis, jag jobbar just nu på ett patent på det vettu... bra att du också kom på den listiga.. :tungan
 
Heda skrev:
Muhahaha, knäppis, jag garvar så jag får tårar :D

Haha, skratta du, när jag blir miljonär på den "roteranade däcksbulan som alltid är uppåt" så slutar du nog flabba :hihi . Fast det kanske är lika troligt som att en busa drar en SP250 på anderstorp... :rofl
 
Last edited:
Jag ska ha procent för idén var inte helt din egen juh :)

Ro hit fem mille bums!!! :tungan

Pejo skrev:
Haha, skratta du, när jag blir miljonär på den "roteranade däcksbulan som alltid är uppåt" så slutar du nog flabba :hihi . Fast det kanske är lika troligt som att en busa drar en SP250 på anderstorp... :rofl
 
Heda skrev:
Jag ska ha procent för idén var inte helt din egen juh :)

Ro hit fem mille bums!!! :tungan


Fanken! Nu upptäckte jag ett bekymmer med gasol-extraktor-kollektorn... måste DIREKCT! jobba vidare på konstuktionen... jag återkommer med ditt apanage... hellskotta också!
 
Last edited:
Ett par iaktagelser..

Luft heter lüft på tyska. Det tyska flygvapnet, dvs lüftwaffe, betyder sålunda luft-wåffla.. själva wåfflan torde vara föregångaren till det vi idag kallar Gore-tex, vilket i sin tur visat sig vara fantasktiskt bra i just MC-däck, just för att däcken då släpper in luften men inte ut.. vilket gör att när däcktrycket ökat och ökat under mången varv så far hojjen till väders och landar med en tysk smäll och på platsen uppstår då en krater. I den kratern kan man då ha en stor balja i vilken man kan ha bl a kräftor och andra djur som trivs i baljor.. bra va? Och att ha en massa kräftor i diverse baljor runt omkring på åkrarna gör att bönderna måste åka runt dem med skördetröskorna vilket tar mer tid än vad det tog innan wåffel-däcken togs i bruk, vilket har gjort att försäkringspremierna på motorcyklar gått upp.. framförallt på Yamaha. Så därför köpte jag en Suzuki.

När vi ändå är inne på ämnet så ser det ut som att min mage blivit större i vinter.. :confused:

// S
 
Sunk skrev:
När vi ändå är inne på ämnet så ser det ut som att min mage blivit större i vinter.. :confused:
När förväntas den lille komma då?
 
finnpower skrev:
/.../
Luften som Mysseldorf GMBH använder sig av ÄR importerad från just Japan då hela testlaget utför sina uppdrag med Blackbirds pga att BMW inte kan tillhandahålla tillförlitliga maskiner (kamaxlar och vevstakar slits oerhört hårt om man placerar dessa inom en radie av 14,63m från en högtrycks heliumseparator kompressor) för dessa extrema högfartsprov som inte har skådats på denna sidan Atlanten någonsin.
Ps. Alles rund um der luft,s senaste utgåva publicerades 14 April 1986
AMEH!!!
Företaget är baserat enbart i Tyskland & utför tester som ingen tidigare har sett på den här sidan Atlanten.
Hur kan dom då ha utförts över huvud taget??? :kocko

Dessutom! :fatta! På dig för att du tar upp gammal & irrelevant information! :4skrika
 
Chrille skrev:
8 MÅNADER!? Är det någon sorts rekord i lyft. Jag blev lätt schizo när jag såg att jag hade startat en poll......har sovit oroligt det sista så fan vet...
Sömngångare? :crash :lol
 
Ghost skrev:
AMEH!!!
Företaget är baserat enbart i Tyskland & utför tester som ingen tidigare har sett på den här sidan Atlanten.
Hur kan dom då ha utförts över huvud taget??? :kocko

Dessutom! :fatta! På dig för att du tar upp gammal & irrelevant information! :4skrika


:dummer :fakta :mattias :kiss
 
Bytt luft? sjalv klart! står ju på sida 132 i service manualen, ni vet sidan efter det står at man ska byta bensin varje 20 mil......
 
Mark skrev:
byta luft? :kocko

Men glöm för i allsindar inte att olja kolvuppstötarfjädern! Ger ju minst 30 % mer effekt på slangen, vare sig de är luft eller inte i det.
:banana
Tråkigt för dom som kör med slanglösa däck, eftersom dom inte får denna effektökning! :rolleyes:
 
Ghost skrev:
AMEH!!!
Företaget är baserat enbart i Tyskland & utför tester som ingen tidigare har sett på den här sidan Atlanten.
Hur kan dom då ha utförts över huvud taget??? :kocko

Dessutom! :fatta! På dig för att du tar upp gammal & irrelevant information! :4skrika
Det är så jävla hemligt så du skulle aldrig förstå även om någon iddes berätta, men det finns ett alternativ även för dig det finns ju SchMetzler Berlin Spatzieren som är förfyllda med helium och polerade innuti för minsta friktion, problemet är bara att rullriktningen är superviktig och dessa får aldrig backas(pga explosionsrisken) inte en enda millimeter ens så det är skitjobbigt när man ställer in hojen i garaget.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top