har din hjälm åkt ner i backen

Jag har tappat min hjälm också och har inga som helst planer att byta den pga av det!
Alla som har jobbat med glasfiber/kolfiber eller andra kompositer vet att det syns/känns/märks om man knäckt skalet. Antingen är skalet helt eller så är det sönder! Hade man huvudet i när hjälmen föll så ska man dock titta lite på inredningen också så att den är ok.

Jag har spräckt tre st hjälmar och det märks på hjälmen när man gjort det.
Det florerar så många "råttan i pizzan" i mc-världen nuförtiden så man är tvungen att lita till sitt eget omdöme, sunt förnuft och sin kunskap när man bedömer saker som en tappad hjälm, ouppvärmda däck, motoroljor, oktantal, osv.

Mycket av det som sägs är rent trams, t ex för den genomsnittlige landsvägsåkaren som kanske kör bana några ggr om året. Men det är klart ... det är ju häftigt att använda samma vokabulär, diskutera samma problem, köpa samma prylar som racing-åkarna fast man egentligen inte behöver det ...
Vad jag har hört så är symptomen desamma bland de som spelar golf :hihi
 
elwe skrev:
Det florerar så många "råttan i pizzan" i mc-världen nuförtiden så man är tvungen att lita till sitt eget omdöme, sunt förnuft och sin kunskap när man bedömer saker som en tappad hjälm, ouppvärmda däck, motoroljor, oktantal, osv.

Mycket av det som sägs är rent trams, t ex för den genomsnittlige landsvägsåkaren som kanske kör bana några ggr om året. Men det är klart ... det är ju häftigt att använda samma vokabulär, diskutera samma problem, köpa samma prylar som racing-åkarna fast man egentligen inte behöver det ...
Vad jag har hört så är symptomen desamma bland de som spelar golf :hihi
Exatomundo, gäller att filtrera efter behov.
 
Min hjälm har några märken på sig. Den har bara åkt i marken när den hängt på styret, men skalet är fortfarande helt så då antar jag att det är ok att fortsätta använda den!? Men vid en olycka/vurpa så kanske man liksom inte tvärstannar efter en smäll emot hjälmen, inte så att du liksom slår hjälmen i backen en gång och sen liksom stannar du. T.ex. vid vurpor när någon har ramlat och glider en lång bit, DÅ har jag sett att hjälmen får många smällar och typ skrapas emot asfalten, så att en hjälm är en engångsprodukt tror jag inte riktigt på :tungan
 
Last edited:
HanneZ skrev:
Förståsigpåare menar att hjälmen är gjord för att klara av en(1st) smäll.


En hård smäll med huvet i. Då det är stoppningen och inte skalet som dämpar och förlorar sin skyddande förmåga.

Ett spräckt skal har däremot gjort sitt.
 
Tappad hjälm..

Tappar man hjälmen så, byter jag ut den i alla fall.
Ni pratar om hålla i 200.. jag skulle vilja se den som har slått i huvudet med en hjälm rätt i backen eller i en vägg i 200.
Jag har en polare som gjorde de och han lever inte idag kan ja säga.
Rekomenderat av tillverkare/tester så sägs att byt efter tappad vara då man ej kan vara säker vid små sprickor(ej synliga).
Glasfiber som kolfiber...
En hjärnskada och ej kunna gå eller prata mer.. de e de inte värt o chansa...
Men men det e ju era huvuden, så är de ej värt mer än 2000:-/5000:- så...



Som sagt var upp till var och en.. :huvet :kocko
 
jaja beleive the hype...

Eller använd sunt förnuft.
Är ju upp till er själva.

Kör du huvet i väggen i 200 kvittar det vilken hjälm du har.
 
Går man i backen i 200+ har jag svårt att tänka mig att det endast sklle bli 1-2 smällar imot huvudet. Därför utgår/räknar jag nog ifrån att hjälmen klarar en rad hårda smällar innan den ger upp.
 
PutteLiten skrev:
jaja beleive the hype...

Eller använd sunt förnuft.
Är ju upp till er själva.

Kör du huvet i väggen i 200 kvittar det vilken hjälm du har.


Hittar inte det jäkla filmklippet från Eurosport nu men alla har säkert sett killen på en svart hoj som får wobbel ur en kurva och krashar in i en vägg i över 200km/h (Ingen aning om vad det är för hojtävling, IOM kanske ? Folk står iaf ut med banan som går inne i en stad/by lr liknande )

Hursomhelst, hade han haft en norsk krashhatt på sig då (läs keps) så hade han inte överlevt, det gjorde han tack vare hjälmen. (Har sett ett kort reportage med en intervju med killen).
Så det spelar nog en viss betydelse ändå.

Det här med att tappa i marken, beror inte det på vad hjälmen är gjord av också ? En plasthjälm tål väl fler såna stötar än en glasfiber ? (Därför högre stötvärden i tester och inte lika säkra som glas/komposit)

Jag vet inte vad jag hade gjort om jag hade tappat hjälmen i backen, känns ju surt att behöva köpa en sprillans ny om nu hjälmen kostade 4k, men samtidigt kanske bättre när man vurpar ..

Jag själv behöver inte tänka på det iaf, jag tänker inte tappa min hjälm i marken. :D
 
En tom hjälm är knappast förbrukad om man råkar dra den i backen från styret.
En annan femma om huvudet var i hjälmen när man drog den i backen.

Har för mej ha sett en rekommedation från Shoei eller Arai att om skrapmärkena har gått igenom lacken så man ser kompositen bör man byta hjälmen.
 
Dock så vill arai och shoei sälja så mkt hjälmar som det bara är möjligt med..
 
Xyron skrev:
Dock så vill arai och shoei sälja så mkt hjälmar som det bara är möjligt med..

Plus att dom säger "tappa den i backen ett par gånger du, det är ingen fara" och sen tappar någon sin hjälm, fortsätter och använda den och vid ett senare tillfälle vurpar och slår i knoppen så hjälmen far i bitar så finns det stor risk för stämning. (framför allt om det händer i staterna...)
Lättare då att säga att tappad hjälm är förbrukad hjälm för att minska risken för rättsliga efterspel.
 
Inför tävling så ska hjälmen besiktas och då godkänner dom ganska så skrapade hjälmar så länge fibrerna i kompositmaterialet är hela.
 
Jag klotade lite hösten 03 samt har tappat hjälmen ett par ggr, men har inte bytt :brinnerup

Jag lärde mig på 80-talet att glasfiberhjälmar blir värdelösa om de tappas, men jag tror det är lite myt.

Treo
 
Biifer skrev:
Går man i backen i 200+ har jag svårt att tänka mig att det endast sklle bli 1-2 smällar imot huvudet. Därför utgår/räknar jag nog ifrån att hjälmen klarar en rad hårda smällar innan den ger upp.

:fakta :fakta :fakta!
 
Alla ni som byter så fort de tappas, fortsätt med det!! MEN GE DE VÄRDELÖSA HJÄLMARNA TILL MIG ISTÄLLET FÖR ATT KASTA BORT DEM!! Så kan jag köra ihjäl mig i dem...
 
Biifer skrev:
Går man i backen i 200+ har jag svårt att tänka mig att det endast sklle bli 1-2 smällar imot huvudet. Därför utgår/räknar jag nog ifrån att hjälmen klarar en rad hårda smällar innan den ger upp.
Förhoppningsvis blir det bara en hård smäll, att rulla runt på marken med påföljande små smällar klarar man sig nog bra med nästan vilken kruka som helst. Efter kompositen är knäckt så hjälper den nog inte mot några hårdare smällar.
 
Har tappat hjälmen flera ggr, sedan tänkte jag att "nu jävlar ska vi se vad den håller för" och satsade ordentligt. Tyvärr klarade jag mig men bröt handleden. =/

Sammanfattning: Du kan tappa den flera ggr och den fungerar fortfarande.
 
.luzt skrev:
Har tappat hjälmen flera ggr, sedan tänkte jag att "nu jävlar ska vi se vad den håller för" och satsade ordentligt. Tyvärr klarade jag mig men bröt handleden. =/

Sammanfattning: Du kan tappa den flera ggr och den fungerar fortfarande.

Jo men slog du i huvet ordentligt ? Har för mig att du gick omkull i rullgrus i ca 60 ? (Kanske missminner mig .. )
 
HanneZ skrev:
Förståsigpåare menar att hjälmen är gjord för att klara av en(1st) smäll.

Det är väl olika tester för Europa och USA också?

Här borta sägs det att europeiska hjälmar är bättre eftersom testerna baseras på ett flertal mindre hårda stötar. Därmed byggs också hjälmarna därefter.
Här används DOT märkning och tydligen testar man där hur hård smäll hjälmen klarar EN gång.

Personligen väljer jag en hjälm som klarar flera mindre hårda smällar om man skulle studsa ett par gånger mot asfalten. Hellre det än en stenhård kruka som inte tar upp energin i smällen.

Och ja, jag har släpat med mig en Shoei från Sverige hit... :tummenupp

Edit: Kan ju vara något att tänka på om man funderar på att importera en hjälm.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top