Har bytt till stålomspunnet, men.....

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Har bytt ut mina bromsslangar till stålomspunnet. I garaget tycker jag att känslan är svampig, men när jag kör så är det mycket bra grepp i dom. Kan det vara så att det iallafall finns luft kvar i slangarna? Har luftat enligt min vanliga gång, och har inte haft detta problem förut.

/Freppa

Freppa skrev:
Har bytt ut mina bromsslangar till stålomspunnet. I garaget tycker jag att känslan är svampig, men när jag kör så är det mycket bra grepp i dom. Kan det vara så att det iallafall finns luft kvar i slangarna? Har luftat enligt min vanliga gång, och har inte haft detta problem förut.

/Freppa

Prova att lyfta upp oket ovanför huvudbromscylindern o lufta igen ;)

Re: Re: Re: Har bytt till stålomspunnet, men.....

Har samma problem, har också satt på stålomspunna. Förra gången luftade jag vid bulten som går in i huvudcylinern. Nackdelen är att det är lätt att få bromsolja överallt, så jag har också tänkt på att lyfta oken. Men det är lite svårt utan hjälp tror jag.
Freppa kollade du gaffelinställningarna?
Bippen

Re: Re: Har bytt till stålomspunnet, men.....

Wheeliedevil skrev:
Prova att lyfta upp oket ovanför huvudbromscylindern o lufta igen ;)

Hmm...har också bytt till stålomspunnet men är inte riktigt nöjd,ska nog prova det med att lyfta oket.

Har ett annat problem,har nämligen bytt skiva på ena sidan o nu ligger bromsen till på den sidan.Har kollat kolvarna o allt,det glider som det ska.....vad kan det va om felar.
Nån som vet :confused:

Re: Re: Re: Har bytt till stålomspunnet, men.....

Kolla om oket ligger mitt i skivan, du måste kanske shimsa oket eller framhjulet på axeln.

Om du kör med originaloken så kanske de flexar en del. Jag kunde se med blotta ökat hur mina gamla ok flexade. Du får i princip samma kraft mot beläggen, men känslan är mindre bra.

Annars är det luftningen som ligger nära till hands, som vanligt.

/J

Johannes: Troligen har du rätt. Bettet när man kör är bra, men stillastående kan man tro att det är lite komsi-komsa med luftningen. Skall dock göra ett försök till, mest för att vara säker.

/Freppa

OLJEKYLD GSXR skrev:
Om nu bettet är bra när du kör, varför bekymmra sig?

Därför att Freppa är en mekaniker-wannabe. Han gillar att pula med hojen och få omgivningen att tro att han vet vad han gör. :p

Sen kan han säga lite nonchalant på krogen. "Tja sötnos, jag luftade bromsarna igår. Vill du komma med och se på en gammelgixxer?"

Freppa skrev:

/Freppa

Checka att skivorna är helt plana. De kan kona sig och då får de formen av en tallrik om man överdriver lite. Då går det aldrig att få en distinkt känsla i handtaget.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP