Har BBB Bredband 100 - Får 30Mb/s?

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
954 Fighterblade -03
Fick tillgång till mitt Bredband 100 från Bredbandsbolaget förra veckan. Men när jag kör TPtest så hamnar jag på c:a max 30Mb/s. Har testat att ändra på nätverkskortsinställningarna, men inget annat än "automatiskt" inställning fungerar. Samt testat under olika tider på dygnet, och stängt av brandväggen.

Vad kan detta bero på? Ska det verkligen vara så här? Har jag fel kabel o.s.v. o.s.v.

Tacksam för svar.

Fick tillgång till mitt Bredband 100 från Bredbandsbolaget förra veckan. Men när jag kör TPtest så hamnar jag på c:a max 30Mb/s. Har testat att ändra på nätverkskortsinställningarna, men inget annat än "automatiskt" inställning fungerar. Samt testat under olika tider på dygnet, och stängt av brandväggen.

Vad kan detta bero på? Ska det verkligen vara så här? Har jag fel kabel o.s.v. o.s.v.

Tacksam för svar.

Har du nån router? Kan vara där "proppen" sitter, inte alla routrar som har tillräcklig throughput....Min hade det inte....

Tacksam för svar.

Du har BBB 100 Mbit...och du får ut 30 Mbit eller 30 Mbyte/sek?? :va
Får du ut 30 Mbyte/sek ska du definitivt inte klaga.

BBB 100 har du INOM BBB´s nät i fastigheten alt. till deras serverswitch i området....sen kommer alla flaskhalsar att sno sin lilla del av hastigheten.

Sen KAN det vara så att du får UPP TILL 100 Mbit......då kan du inte klaga hos dem heller...för då håller dom vad dom lovar...
Inte garanterat 100 men nånstans mellan 0 o 100 Mbit.

Hade samma problem med BBB 100 tills jag bytte router.
Sen så får jag långt ifrån dom 100 när jag kör med tp test, vet inte varför men verkligheten visar annat.

Samma här, min gamla 3Com officeconnect pallade inte mer än ca 30Mbps i throughput så jag bytte till en DLINK DGL-4300 som klarar att routa trafik mellan det lokala nätet och internet i ungefär 93 Mbps vilket är mycket bra.

Kolla på det här diagrammet så ser du vilka routrar som klarar hög throughput och antagligen kommer du hitta din router bland de som inte klarar mer än ca 30Mbps.

Japp! Har en router. Ska testa med någon annan. Tack för hjälpen allihop.

Yepp, "fel" router stryper din bandbredd duktigt. Det kan du ju testa i fall du kör direkt från uttaget till dator och gör en Tp-test och sen via routern. Borde bli olika värden. Det vart det hos mig - stoor skillnad. Får normalt ca 30mbit från min Netgear och uppemot 70 utan.

Har du telefon genom BBB också? Om du låter internet gå genom den dosan du får med kommer det också begränsas till 30 mbit!

Har du telefon genom BBB också? Om du låter internet gå genom den dosan du får med kommer det också begränsas till 30 mbit!

Rykte eller fakta? Jag skall byta till BBB 100 och har haft fundering på att flytta med telefonen.

Rykte eller fakta? Jag skall byta till BBB 100 och har haft fundering på att flytta med telefonen.

Det är fakta, men du behöver inte låta internet gå genom den dosan. Har du en router sätter du tele dosan i routern. Bara om du inte har någon router som det begränsas:tummenupp

Det är fakta, men du behöver inte låta internet gå genom den dosan. Har du en router sätter du tele dosan i routern. Bara om du inte har någon router som det begränsas:tummenupp

Tackar, det får bli en router/brandvägg med hög throughput då.

Du har BBB 100 Mbit...och du får ut 30 Mbit eller 30 Mbyte/sek?? :va
Får du ut 30 Mbyte/sek ska du definitivt inte klaga.

BBB 100 har du INOM BBB´s nät i fastigheten alt. till deras serverswitch i området....sen kommer alla flaskhalsar att sno sin lilla del av hastigheten.

Sen KAN det vara så att du får UPP TILL 100 Mbit......då kan du inte klaga hos dem heller...för då håller dom vad dom lovar...
Inte garanterat 100 men nånstans mellan 0 o 100 Mbit.

Den teoretiska maxhastigheten för 100 Mbps är 12,5 MB/s. :mattias

\Masonit

som någon tidigare sa prova även mot andra serverar än referensservern i Sthlm. Har jobbat tidigare jobbat 2 år i support på en ISP och jag lovar att denna frågan är nog den i särklass jobbigaste som finns eftersom folk hela tiden kör tp-test 5 och bara trycker på "starta test" utan att lägga till egna serverar eller välja annat än standard. Man måste ju tänka på att i andra änden står det också en dator (eller flera) som har en begränsad bandredd och ska servea 100a tals användare samtidigt med maximal bandbredd, blir lätt några mbit/s där. Tp-test är således egentligen inget bra test men självklart en fingervisning åt rätt håll.

Router gör sjukt stor skillnad, skippa den eller hitta en bra, prova koppla förbi den bara för att kolla skillnad. Ladda även hem tp-test 3 istället eftersom det är både enklare att använda och är mer överskådligt än femman (om du nu använder femman).

Sen ska du se att de kommer gå som aldrig förr!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg