Har 04ans R1a sämre vrid på låga varv??

COBRAN

Raket GET
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 660 SM/ENDURO
Hej på er alla kunniga!!
Jag har haft 3st R1or och det jag gillar mest med dom är det otroligt bra vridmomentet på relativt låga varv!

Men nu jämförde jag 03ans fabriks uppgifter men 04ans och upptäckte att båda hade cirkus 107 Newton men 03an hade det vid drygt 8000varv medans 04an hade det vid dryga 10 000varv som jag uppfattar det hela så är alltså 04an lite klenare på låga varv men tar igen det med att varva 2000varv mer än dom gamla R1orna stämmer det?

Skulle ju vara tråkigt om det blir som tex en gixxer 750 (97a) som jag provade en gång då det kändes som en moped under 10000varv! :va

Men jag tror och hoppas att det blir kanooooon!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tuttar

jag tror det absolut stämmer, de får offra lite på styrkan på lägre varv nr de bytte till den nya krtslagiga motorn.
Dock är det 1000cc ännu och inte 750.
03 har 108 nm och den nya 103nm vad jag sett. Men som du säger ligger maxtoppen högre upp på den nya.
De har valt at varva högt för att plocka ut mer effekt, den gammle är ju ganska långslagig och tar slut långt före rödstrecket.

Rimligt anta att den nya drar sämre lägre ner i registret. Men inte alls säkert. Det måste man se vridkurvan för att veta.
Hur det sen påverkar hojen beror ju oxå på utväxlingar o luftmotstånd framförallt. Men det var väl inte frågan egentligen.
/u

skall väl gå att hålla ner hojen också... känns inte som att R1 -04 blir som en "moped" under 10000rpm =)

Silwer skrev:
...den gammle är ju ganska långslagig och tar slut långt före rödstrecket.

GSXR1000 = 73x59mm
R1'03 = 74x58mm
R1'04 = 77x53,6mm
CBR954 = 75x54mm
CBR1000 = 75x56,5mm

Skulle beteckna alla som kortslagiga (överkvadratiska), och i alla fall min bygger effekt ända upp till rött :)
Och som UL säger, bara för att 04an har ännu något kortare slag behöver inte betyda att den har dåligt drag i mellan registret

Pga av det ökade maxvarvet lär den vara lägra utväxlad så det jämnar nog ut sig!

FZ1 skrev:
GSXR1000 = 73x59mm
R1'03 = 74x58mm
R1'04 = 77x53,6mm
CBR954 = 75x54mm
CBR1000 = 75x56,5mm

Skulle beteckna alla som kortslagiga (överkvadratiska), och i alla fall min bygger effekt ända upp till rött :)
Och som UL säger, bara för att 04an har ännu något kortare slag behöver inte betyda att den har dåligt drag i mellan registret

Min tar slut vid 10k ungefär, sen varvar det mer bara, du har antagligen en skapligt vässad maskin eftersom du påstår att effekten öka ända upp till rödstrecket.
Sen är allt relativt med.

Don Quixote skrev:
Pga av det ökade maxvarvet lär den vara lägra utväxlad så det jämnar nog ut sig!

Beror ju på, de vill säkert ha ut lite mer i toppfart med än de gammla.
I vilket fall tror jag att inte det blir nåt problem med att hojfan är tokslö eller liknade.

Tack

Jag får tacka för svaren!
När det kommer till kritan så är det ju först när man får grensla den och känna på den ordentligt som man kan yttra sig om register och dyligt!! Den blir nog mysig som Sören!!! :)

Silwer skrev:
Min tar slut vid 10k ungefär, sen varvar det mer bara, du har antagligen en skapligt vässad maskin eftersom du påstår att effekten öka ända upp till rödstrecket.
Sen är allt relativt med.

Jo. allt är ju relativt.
Min '03 är ordentligt trimmad, har satt på ett slipon :va
Men det är faktiskt stor skillnad mot Fazer '01 jag hade innan som hade effekt max vid 10500, R1an drar fullt ända till rött. Utan varvmätaren skulle jag slå i varvstoppet (vid 12000) ofta, ändå har den bara gått 250mil, min erfarenhet är att motorerna inte släpper helt förens efter 700-800mil.
Visar din varvmätare rätt? De R1 98-99 jag kört har dragit längre än 10000...

den är antagligen slut som sagt, hål i motorblocket har jag faktiskt misstänkt länge.
Det lustiga är ju att R1 ger maxeffekt vid just 10000 varv påstås det men det är väl bara de dåliga pissexemplaren misstänker jag, på min märks det väl, det bara varvar över det.
Det är alltid sådär, jag köper alla måndagsexen som inte alls funkar som de andras, tråkigt.

Jag vet inte jag, jag tycker man klarar sig på vridmomentet på R6an som toppar vid 11-12k ;]
Vill man åka på låga varv så köper man sig en twin ;)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park