Handtagsvärme - vilket motstånd?

det du utgår ifrån är ju två handtag som ger 20w vid 12 volt. Det betyder att dom har ett motstånd på 7,2ohm. Strömmen blir då 1,66 ampere. 1,66ampere*12volt=20watt

Med ett 1,3 ohms motstånd till varje handtag så får du 14,3 watt. Spänningen över varje handtag blir då 10,1 volt och strömmen genom kretsen blir 1,4 ampere. 10,1*1,4=14,35. Då har motståndet "stulit" 1,8 volt. dvs motståndet måste tåla 1,8*1,4=2,6 watt.

Ska du ner till 13 watt så ska du ha ett 1,7 ohms motstånd till varje handtag. Då får du 9,7 volt över varje handtag vilket ger strömmen 1,35 ampere. Effekten blir då 13,1 watt. Effektmotstånden har stulit 2,3 volt vilket medför att motstånden måste tåla 2,3*1,35=3,1watt.

Vill du använda dig av ett motstånd som sedan grenas ut till båda handtagen så ska det vara på 0,85 ohm (Halva resistansen mot exemplet närmast ovan). Då får handtagen 9,7 volt vilket ger effekten 13,1 watt till varje handtag. Då måste effektmotståndet tåla 6,2 watt (Dubbla effekten mot exemplet ovan).

På samma sätt så ger ett motstånd på 0,65 ohm (Halva resistansen mot ditt exempel) grenat till båda handtagen 14,3 watt till varje handtag och det måste då tåla 5,2 watt.

Om du inte får tag på något effektmotstånd som är på 0,85 (eller 0,65) ohm men vill ha motståndet placerat innan det grenar sig så kan du parallellkoppla två motstånd på 1,7 (eller 1,3) ohm. Då gäller samma effekttålighet som i dom första två exemplen. Dock blir följden att om ett motstånd ger upp så kommer det andra att brinna på en gång då det måste ta hand om en större effekt då det andra försvinner. Sätter du dit två parallella 1,7 ohms så ska dom tåla 8,7 watt och för 1,3 ohms så gäller 7,8 watt. Då får du sänkt effekt om ett motstånd försvinner.

Motstånd ska gå att få tag på lite här och där. Vilka butiker som finns i ditt närområde vågar jag inte svara på men ELFA har mycket sådant så någon butik som är återförsäljare åt dom ska kunna sälja sånt.

Gillar att man förklarar tydligt:tummenupp

Önskar lika utförande svar i andra ämnen i mekhörnan:)

Om jag skulle vara du skulle jag greja en enkel switchregulator. tex 1 Schmittrigger, en kondensator, två motstånd, en potetiometer och en transistor. Pris ca <50:- så får du steglöst ställbart utan några jätteförluster.

med effektmotstånd så värmer du ju bara någon annanstans.

Hex Schmittrigger ELFA 73-694-65 a 4,54:- då kan man bygga 6 st individuella regolatorer.

Transistor TIP141 ELFA 71-054-22 a 24,60:- klarar 10A

Potentionmeter tex Elfa 64-262-74 a 16,40:-

En keramisk kondensator ca 0,50:-

2 st kvartswatts motstånd ca 1 :-

totalt 47,04:-

Så länge generatorn pallar så är det ju skitsamma om man eldar upp värme i onödan med effektmotstånd. Men det e klart att det går å bygga vettigare. har du kopplingschema på din krets?

Så länge generatorn pallar så är det ju skitsamma om man eldar upp värme i onödan med effektmotstånd. Men det e klart att det går å bygga vettigare. har du kopplingschema på din krets?

Roddar ihop ett kopplingsschema under dagen.

Det är väl det minsta jobbet?
Jobbet för den oinsatte (och även andra) är väl att få tillsamman prylarna på ett bra sätt, ett PCB t ex?? och att sen få det att tåla vibrationer och uselt väder..

Det är inte mycket lödande så man kan bara lödaihop pinnarna direkt och sen gjuta in det i tex sikaflex, epoxi eller vad man nu har hemma. Schema kommer strax. Har varit ute i regnet, eldat, tagit upp båtar, röjt i skogen och grävt diken. Skall bara sätta på lite kaffe sen ritar jag.

Sådär ja

FreqModReg.jpg

Schmittriggern ihop med konding, motstånd och pot skapar en svängningskrets som ger en fyrkantvåg ut. Frekvensen är beroende av kapacitans och motstånd. poten's seriemotsånd är för att man inte vill ha noll Ohm om man vrider/skjuter poten till noll ohm.

Fyrkantvågen skickar man in på basen på en NPN transistor. TIP 141 är bra eftersom det är en Darlingtontransistor med hög strömförstärkning så ett 10k förkopplingsmotstånd blir bra.

Genom att vrida på poten ändrar man frekvensen och med det medelströmmen genom handagsvärmarna. Eftersom transistorn kommer att vara antingen på eller av så uppstår det väldigt små förluster i den.

Simsalabim en enkel och billig frekvensmodulerad regulator.

Jag råkar ha nästan rätt delar hemma. Tyvärr TIP 146 (PNP) men TIP 141 ser likadan ut. 74HC14 är 5V logik men ser likadan ut som den det skall vara. Motstånden är 2 st 10k det ena ska inte vara 10k men man ser storleken. Kondingen är en Tantalelektrolyt hade ingen lämplig keram hemma men visar storleken ungefär. Poten är ungefär rätt size men har inte skaft att vrida på.

Parts.jpg

Vill man gå vidare så kan man istället göra en som har konstant frekvens och istället ändra till tiden. Då blir det en pulsviddsmodulerad regulator.

Last edited:
Gammal tråd, NYTT INLÄGG..... :yoparty

Ok, jag ska koppla in värmehandtag på hojen... 20W på vänster sida samt 15W på höger sida. Dvs 35W sammanlagt!

Som ovan redan nämnt så är det inte optimalt att serie/parallell koppla då det inte blir 50% resp 100% effekt utan 25% och 100%. Detta duger då inte....
Läste igenom svaret från Steffo_b och du verkade ju kunna dina saker minsann! Bra förklarat och beskrivet, men mig tappade du minsann bakom motstånden och lagarna så jag gav upp! :glömdet

Om vi utgår från detta fina kopplingschema som någon så fint knåpat ihop: http://hem.bredband.net/b237096/handtagsvarme/kopplschema.gif

VAR, OCH HUR STORT MOTSTÅND skall jag ha/koppla in det för att halvera effekten vid det övre läget? (Om jag fattar nått rätt är väl LÄGE2 det som har full effekt, och LÄGE1 är 25%??)

Och en annan sak, finns det någon annan vattentät switch än vippbrytarna på ELFA? Hade velat ha en vippbrytare som är mer "tryck" anpassad... typ en sånhär:
202225f.jpg
Fast 2polig och vattentät då... Det behöver inte vara just den formen dock. Men den typen av switch hade varit optimalt............ för mig.........

INGEN??

Jag har kollat vidare på detta och kommit fram till följande kopplings schema samt motstånd....

Vad jag kan få fram så drar mina handtagselement enligt följande:
Före:
20w / 12v = 1,666a
12/1,666= 7,2ohm

15w/12v = 1,25A
12/1,25=9,6ohm

Om jag nu vill halvera effekten på dessa borde jag fördubbla motståndet? Dvs till 20W skall jag koppla in ett 7,2Ohms motstånd medans till 15W skall jag koppla in ett 9,6Ohms motstånd... kan detta stämma?
Isf tänkte jag mig dessa två komponenter från ELFA:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_SE-SV&item=60-543-00&
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_SE-SV&item=60-542-99&

10Ohm samt 6,8Ohm är det närmaste jag kan komma mina uträkningar, och dessa klarar 15W... Eftersom effektförlusten på 20W handtaget skall bli 10W antar jag att det är minst 10W som motståndet skall klara? Alltså 5W marginal.... så borde motståndet inte bli så varmt heller, eller?

Kan någon vänlig själ kontrollera om detta stämmer? Isf åker jag och införskaffar mig komponenterna nästa vecka och kopplar in.....

Har kommit fram till följande kopplings schema..... STÄMMER DETTA?
kopplschema.jpg

Xphase:

Om du använder ett motstånd som är lika stort som värmarens så blir effekten bara 25%. Om vi utgår från 12V (i verkligheten är det nog mer än 12V?) så blir strömmen 12V / (7.2ohm + 7.2ohm)=12 / 14.4 = 0.8333A. Effekten är motståndet gånger strömmen i kvadrat dvs 7.2ohm x 0.8333A x 0.8333A = 5W. Räkna så här istället:

Du vill ha 10W i ett 7.2ohm motstånd, 10 = 7.2 x I x I => I x I = 10 / 7.2 = 1.39 => I = roten ur (1.39) = 1.18A
Om du ska få 1.18A vid 12V ska motståndet totalt vara 12V / 1.18A = 10.18ohm men du har ju redan 7.2ohm i värmaren vilket innebär att du behöver ytterligare 10.18 - 7.2 = 2.98ohm. Det närmaste du kan komma i E12 är 2.7ohm eller 3.3ohm.

För 7.5W blir det 7.5 = 9.6 x I x I => I x I = 7.5 / 9.6 = 0.78 => I = roten ur(0.78) = 0.89A
12V / 0.89A = 13.6ohm, 13.6 - 9.6 = 4ohm, i E12 blir det 3.9ohm som gäller.

Observera att jag inte har gjort några avrundningar förrän i slutet så tex blir ju 12 / 0.89 = 13.5 men jag har skrivit 13.6 vilket det blir om man inte avrundar till 0.89.

E12 är en serie för standardvärden för motstånd 10, 12, 15, 18, 22, 27, 33, 39, 47, 56, 68, 82 som finns i varje dekad.

I är strömmen.

Last edited:
47nahoj:

Tackar så hemskt mycket! När jag tänker efter var det ganska korkat att tro att dubbla motståndet skulle ge halva effekten eftersom det är precis samma sak som att seriekoppla dom två handtagselementen... :)

Jag kolla lite på ELFA, vet inte var du hittar E12 eller vad det innebär... Men vad behöver motstånden klara för effekt?

Är det 7,5W samt 10W dom behöver klara av eftersom det är detta som går förbrukat genom motstånden?

Kan dessa isf fungera:
3,9ohm 9W
3,3ohm 17W (eller räcker det med 11W?)

Hur verkade mitt kopplingsschema då? Stämmer det? :)

Så här kan man koppla en tvåpolig växlande brytare för att välja mellan full och 1/4 effekt.

Bifogat

• värmehandtag.jpg
    värmehandtag.jpg
    32.6 KB · Visningar: 120
  • FILE0058-800.jpg
    FILE0058-800.jpg
    48.4 KB · Visningar: 89
47nahoj:

Tackar så hemskt mycket! När jag tänker efter var det ganska korkat att tro att dubbla motståndet skulle ge halva effekten eftersom det är precis samma sak som att seriekoppla dom två handtagselementen... :)

Jag kolla lite på ELFA, vet inte var du hittar E12 eller vad det innebär... Men vad behöver motstånden klara för effekt?

Är det 7,5W samt 10W dom behöver klara av eftersom det är detta som går förbrukat genom motstånden?

Kan dessa isf fungera:
3,9ohm 9W
3,3ohm 17W (eller räcker det med 11W?)

Hur verkade mitt kopplingsschema då? Stämmer det? :)

Kopplingsschemat är OK.

3.3ohm behöver klara 4.6W och 3.9ohm behöver klara 3W. Eftersom spänningen kan tänkas vara över 12V så skulle jag rekommendera att du tar motstånd som klarar lite mer, 9W och 11W borde vara helt OK. Du måste dock tänka på att de blir ganska varma så se till att de har gott om luft kring sig, helst ska de sitta ute i luften.

För den intresserade:
E12 innebär att det finns 12 värden mellan 1ohm och 10ohm och på samma sätt finns det 12 värden mellan 10ohm och 100ohm och så vidare uppåt, tex 12 värden mellan 100 000ohm och 1 000 000ohm. De värden som finns är alltid samma förutom att de är 10 eller 100 eller upp till tex 100 000 gånger större. Som du kanske såg på Elfa så finns värden 3.3ohm, 33ohm, 330ohm och så vidare upp till 3.3Mohm (3 300 000ohm) och de värden som jag skrev i förra inlägget är alltså de som finns mellan 10 och 100)

Kopplingsschemat är OK.
Du måste dock tänka på att de blir ganska varma så se till att de har gott om luft kring sig, helst ska de sitta ute i luften.

Finns det något sätt att få dom att inte bli så varma? Vill ju inte riskera att bränna sönder något.... Blir dom mindre varma ju högre effekt dom tål?

Dom kommer ju trots allt att hamna bland massa annat kablage...

En annan sak, Är det någon som vet var man kan hitta alternativa vattentäta strömbrytare? På ELFA hittar jag bara dom vanliga med gummihätta, hade velat ha mer tryckknapps funktion som övriga reglage....

Ok, en uppdaterad bild med nya värden för halverad effekt enligt 47nahoj's uträkningar..
Motstånden som används är dessa:
3,9Ohm 9W
3,3ohm 11W
kopplschema.jpg

Last edited:
Nu verkar ju givetvis inte 3.9ohms motstånd finnas på lager hos elfa som klarar 9W.
Däremot finns 1.2Ohm (9W) samt 1.8Ohm (7W)..... Är det bättre att seriekoppla dessa två. Eller klarar det sig om jag köper ett motstånd 3.9Ohm som klarar 5W ?

Nu verkar ju givetvis inte 3.9ohms motstånd finnas på lager hos elfa som klarar 9W.
Däremot finns 1.2Ohm (9W) samt 1.8Ohm (7W)..... Är det bättre att seriekoppla dessa två. Eller klarar det sig om jag köper ett motstånd 3.9Ohm som klarar 5W ?

Det finns 2.2ohm 5W och 1.8ohm 5W på lager, seriekoppla dessa så ska det fungera. Du kommer på detta sätt sprida ut värmen på två motstånd istället för ett. Du kan ju också köpa två 1.5ohm eller ett 1.5ohm och ett 1.8ohm och seriekoppla istället för 3.3ohm om du vill kunna sprida ut värmen lite mer.

Last edited:
Jag roade mig med att göra lite experiment på jobbet nu på morgonen. Jag tog ett 3.9ohm 10W effektmotstånd och lade på 5W, det var ett keramiskt motstånd som det här https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-462-05&toc=20124 fast 10W. När det hängde i sladdar i luften i rumstemperatur så blev yttemperaturen ca 100 grader. Detta visar att min kommentar om att motstånden kommer att bli varma stämmer.

Tack för dina svar!

Att motstånden blir 100grader varma är ju inte alls bra!?

Visserligen blir det väl kanske lite svalare om man seriekopplar två motstånd som du föreslog.
Finns det inget annat sätt att minska effekten utan att det ska bli så varmt? :/

Jag hade iofs kunnat göra en aluminiumplatta som motstånden monteras på som används som kylelement, och sedan montera denna platta på lämpligt ställe.... Men det känns lite omständigt för att göra en så "enkel" sak! :) Men det kanske blir den bästa lösningen...

Last edited:
Nja, så mycket vill jag inte lägga på't... :)

En tanke förresten, borde jag inte bara kunna använda en 1-pol, 3-läges strömställare. Koppla plus till mitten och sedan ETT motstånd som går från från ena läget och vidare till båda handtagen. Och från andra läget på switchen kopplas handtagen direkt.
Minus är hela tiden inkopplat givetvis!

Då slipper jag ju dels en 2-pol strömställare och ett motstånd. Jag behöver dessutom inte dra 5!! kablar till strömställaren på styret utan ist 3st.

Kan det vara något? Men då behöver väl plötsligt motståndet vara något helt annat både när det gäller resistans och effekt-tålighet?

Sen är frågan vad jag behöver för kabelarea samt amperestyrka på säkringen som kopplas imellan?

Shit va mycket frågor det blir.... :)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...