Handtagsvärme eldar säkringar.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag är inte så grym på detta med el och detta fel förvirrar mig.

Hittade handtagsvärmare i en låda i garaget så de kan vara paj men de låg i en förpackning så de borde vara hela.

Jag har kopplat in dem enligt schemat här under. Knappen tål 15A. 8A säkringar eldar han på studs även om knappen är på eller av. Hade bara en 16A och den funka när jag hade hojen igång men när jag slog om på brytaren så gick den på studs. Står ingen på knappen men en knapp finns del väl inte plus eller minus på? Handstagsvärmarna kan det väl inte finns plus och minus på? Vad gör jag fel?

Bifogat

• Handtagsvärme.jpg
    Handtagsvärme.jpg
    13.9 KB · Visningar: 230
Ska alla fyra kablar till värmarna ligga på gnd sidan?

Såhär såg kopplingsschemat ut till mina. JAg använde dem till sadelvärmare så jag seriekopplade elementen istället för att få ner effekten lite. Omkopplaren på min bild har low/high lägen.

Bifogat

• värmare.JPG
    värmare.JPG
    94.5 KB · Visningar: 251
Koppla så här.
Enligt din koppling så har inte brytaren någon funktion när den är av men när du slår på den skapar den förbindelse direkt från plus till minus och då går säkringen.

Förutsatt att det inte är något fel på värmarna:
Eftersom 8A säkringen gick så betyder det att handtagsvärmarna är på minst 50W var så koppla för låg effekt och se om det räcker till.

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    13.4 KB · Visningar: 168
Koppla så här.
Enligt din koppling så har inte brytaren någon funktion när den är av men när du slår på den skapar den förbindelse direkt från plus till minus och då går säkringen.

Förutsatt att det inte är något fel på värmarna:
Eftersom 8A säkringen gick så betyder det att handtagsvärmarna är på minst 50W var så koppla för låg effekt och se om det räcker till.

Tack! Två till gnd och två till brytaren alltså?

Last edited:
Jonte: knappen kortsluter ju mellan + och jord i din koppling så att säkringen går oavsett styrka när du slår på knappen är inte så konstigt...

Som sagts verkar som att det är felkopplat batterispänning går direkt till jord när du slår på knappen,ska inte knappen bara vara aktivator för ett relä eller ska all ström till handtagen gå genom knappen?Om all ström till handtagen ska genom knappen ska det ju vara i serie inte som nu då strömmen tar lättaste vägen direkt till jord istället för att gå genom motstånd i handtagen.

Tack! Två till gnd och två till brytaren alltså?

Jupp, om du vill ha max effekt i handtagen så.
Annars kan du seriekoppla värmarna enligt den högra skissen, blir lite snällare för batteriet och laddningen.

Dock låter det ju lite sisådär att en 8A-säkring går även när strömbrytarn är av. Det tyder ju på ganska våldsamma krypströmmar i strömbrytarn, på över 100W! :skrämd

Dock låter det ju lite sisådär att en 8A-säkring går även när strömbrytarn är av. Det tyder ju på ganska våldsamma krypströmmar i strömbrytarn, på över 100W! :skrämd

Titta noggrannare på Jonte´s skiss, bägge värmarna är spänningsatta oavsett hur brytaren är. :)

Jupp, om du vill ha max effekt i handtagen så.
Annars kan du seriekoppla värmarna enligt den högra skissen, blir lite snällare för batteriet och laddningen.

Seriekoppling blir det en halvering av värmen?

Halvering av effekten
En fjärdedel av effekten blir det. Två värmare på 20W vardera ger 5W vardera om de kopplas i serie.

Appropå värmen så borde ju ett ställbart motstånd/potentiometer lösa det problemet? Kjell&Co har ju för 19:-, även om dom kanske inte är dom bäst lämpade.
Ett motstånd måste tåla hög effekt för att gå använda till det, och såna är dyra. Bättre med en regulator som sänker spänningen med aningen mer avancerad elektronik.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back