Handtagsgummi?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Har sökt och det verkar vara bara jag på hela forumet som har problem att få bort handtagsgummit? Har försökt med handkraft, 5-56 och slitit som jag vet inte vad men det rubbar sig inte ens! Ska jag bli tvungen att ha sönder handtaget bara för att få bort det eller finns det specialmetoder? Det gäller min Aprilia Mille och det är orginalhandtagen som sitter på...

Menar du själva gummit? Isåfall kan man ta tryckluft och blåsa in under gummit, det släpper bättre då. Kombinera gärna med 5-56, du måste isåfall göra rent noga när du återmonterar, annars glider gummit.

Vissa handtag är klistrade (främst MX/enduro).
Isf blir det kniven.

Annars som ovan fast prova smörja med vatten innan 5-56 burken kommer fram. Blir mindre att rengöra efteråt.
Använd vatten eller sprit vid montering. Olja, diskmedel och liknade gör bara att det kan glida efteråt.

Jag brukar köra med Silikonspray, jag trycker in pipen under vardera handtag, och sprayar rikligt, sen brukar handtagen glida av utan några större problem.

dra i lite bensin när du ska sätta på nya, då sitter det bra, glider inget als och när du ska ha loss dem igen så in med 5-56 så släpper det

Tryckluft är det klart bästa! :tummenupp
Pilla in blåsmunstycket under kanten på gummit, blås, och dra samtidigt.. Vips så åker det av... :tummenupp

Om man kör med smörjmedel, så blir det nästan alltid rester kvar, som sedan gör att handtaget glider sen när man har satt på det igen...

Tricket med bensin när man monterar handtagsgummin är också bra. Bensin smörjer rätt bra, utan att lämna någon fet yta efter att det dunstat bort.

Om man verkligen vill att gummit ska sitta säkert med utan risk att lossna kan man använda ett MX-trick, linda änden på stången med "hockey-tejp", häll REN bensin i gummit, skaka om, häll ut bensinen och dra snabbt på gummit. Vänta en timme så sitter gummit fast.

Använd den svarta vävtejpen med klister på båda sidorna och se till att det inte blir någon överlapp på tejpen.

Gummit blir lite tjockare med tejp under men det finns ju ganska tunna gummin för bättre känsla.

Ska man ta bort gummit igen brukar enda sättet vara att använda en vass kniv så nog fastnar det tillräckligt.

Denna metod borde även kunna användas för handtagen på ett MC styre.

Lyfter den här tråden lite pga ett missöde under kvällen. Har skaffat fiiina handtag av märke Harris som jag kände för att vränga på. Vänster handtag gick lätt som en plätt, fick av orginal utan problem och dit Harris utan nåra större bekymmer. Gasen... Där blev det värre.. Vrängde av orginalgummit till slut men jävlar vad problem jag fick med det nya. Slutade med att jag använde gummislägga. Tyvärr gav jag den ett litet knack för mycket. Nu sitter den mot ena styrhalvan med "fimp-knappen" och tändningen. Resultatet av detta blir att gasen hänger sig. Jag verkar inte kunna få ner den längre, inte utan tryckluft i alla fall och jag saknar kompressor. Men frågan är om det verkligen hjälper, jag vill ju inte behöva ha ett stort jävla glapp mellan gummit och resten av prylarna för att gasen ska kunna löpa fritt... Fult..? Har ni någon erfarenhet av Harris handtagen? Brukar dom funka bra?

Hoztic skrev:
Det borde ju "bara" vara att få ut gummit nån mm så att det inte ligger mot något, om du inte har skadat gasrullen när du bankade på gummit :(

Jo, kanske.. men jag e orolig för att den suger sig fast rätt bra... Det e ju nåt sånt här ultra-mega-dega-grepp material... Hoppas att du har rätt..

Zuljin skrev:
Jo, kanske.. men jag e orolig för att den suger sig fast rätt bra... Det e ju nåt sånt här ultra-mega-dega-grepp material... Hoppas att du har rätt..

Du kan ju alltid ta loss styrhalvan och knalla till närmsta verkstad och be dom blåsa av gummit! Var rädd om rullen bara! Eller så tar du såpvatten och lirkar in något smalt och inte vasst och häller in lite såpvatten, bara att lirka hela varvet runt, sen ska det bara ploppa av! :)

Hoztic skrev:
Du kan ju alltid ta loss styrhalvan och knalla till närmsta verkstad och be dom blåsa av gummit! Var rädd om rullen bara! Eller så tar du såpvatten och lirkar in något smalt och inte vasst och häller in lite såpvatten, bara att lirka hela varvet runt, sen ska det bara ploppa av! :)

Såpvatten har jag faktist inte provat ännu... Det måste jag testa nu med en gång.
:fyllisar tackar tackar

Jag blir så less... Såpvatten funkade nästan men tyvärr bara nästan. Det e tydligen så tajt att det inte rinner ner ordentligt. Lånade en kompressor men munstycket e så satans brutalt så jag kommer inte in under ordentligt och får därför ingen vidare luftspalt... Om inte saker o ting inte ljusnar så sätter jag kniven i det det där jävla gummit och går o köper ett nytt
:kulspruta :machinegu :död :argpådato

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...