Handskydd på sporthoj?

Frikkon

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2018
Ort
Tranemo
Hoj
Buell X1 lightning
Tjenis. Jo nu är det så att man börjar bli lite till åren men trivs ändå med hojåkande från tidig vår och så länge det är över 4grader varmt. Frågan är nu bara om man kan med att montera handskydd på hojen då händerna krampar av vinddraget? Kommer det se för jä×××igt ut? Kommer folk döma ut hojen fullständigt isåfall? Gör man bäst i att skämmas över att ens få en sån tanke?
De enda cyklar jag hittat med såna på är ju endurohojar, dirtbikes, och nån enstaka caféracer.
Kom gärna med tips.
Hojen jag funderar på att sätta dom på är en blackbird.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag hade det på min. Apfult men gör mycket att få bort vinddraget. Finns handskydd som ser ganska okey ut. Muffar är bättre iofs men så vidrigt klumpigt.

9d2ab7ebb31456104854e51e54c50c9cc1e63d71_2_0013046_090_sty252018.jpeg
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag tror att de flesta som ser dig köra båge när det är kallt tycker att det är imponerande och tycker du är tuff istället för att hänga upp sig på några handtagskydd.
Sen är det bara att plocka bort dom när blir varmare väder
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag säger som jag alltid sagt, vem fan hinner se om man har handskydd?

Ett alternativ är eluppvärmda handtag och handskar med lite mer skydd.
Var rädd om händerna.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Håller med, varför bry sig om vad andra tycker!?
Jag kommer att montera handtagsskydd på min släde, detta trots värmehandtag. Funktion före form skonar kroppen på sikt :)
Hoppas dessutom att handtagsskydden styr undan en hel del av regnet när man väl hamnar i ett oväder.
 

tt600s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Nov 2021
Hoj
Honda VTR1000F
Kör ditt race bara och montera handskydd. Bry dig inte vad andra tycker.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Style police will allow it, för det har körts med i tävlingssammanhang.
 

Bifogat

  • AAEF601D-CF02-4261-A2CD-08534179B7BD.jpeg
    AAEF601D-CF02-4261-A2CD-08534179B7BD.jpeg
    848.8 KB · Visningar: 62

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag körde med handskydd på min z1000sx. Jag är inte särskilt fåfäng och funktion går oftast före utseendet men det såg faktiskt förjävligt ut. Gör inte om det på någon sportigare hoj.

edit: hittade bild
 

Bifogat

  • 805BD8B8-49C0-4D39-AF80-370299271C58.jpeg
    805BD8B8-49C0-4D39-AF80-370299271C58.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 57
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
"Kommer det se för jä×××igt ut? Kommer folk döma ut hojen fullständigt isåfall?"
Vem fan bryr sej om va andra tycker ? bara DU tycker det är bra o det du vill ha.
SKIIT i va folk tycker, jag förstår inte varför man bryr sej om va andra tycker om ens egna grejor

Håller med, varför bry sig om vad andra tycker!?
Jag kommer att montera handtagsskydd på min släde, detta trots värmehandtag. Funktion före form skonar kroppen på sikt :)
Hoppas dessutom att handtagsskydden styr undan en hel del av regnet när man väl hamnar i ett oväder.

Helt rätt, bry dig inte om vad andra tycker! Det finns alltid människor som älskar att påpeka vad de tycker är fel men du har helt enkelt gjort ett annat val! :tummenupp
Du kan göra som Joey gjorde 1983.

1673126452479.png

1673126708343.png

För min del klarar jag mig med Oxfords handtagsvärmare och ett par Rukka höstochvårhandskar med GoreTex ner till nollan. Kört 30 mil i 4 plus och regn utan att frysa om händerna men vi är alla olika känsliga.
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Kolla på Ducati hypermotard eller Yamaha mt-09 street rally, de har hantagsskydd som kanske funkar?
1673134782033.png

1673134907176.png
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Tycker inte handtagsskydd ger sådär värst mycket när det börjar krypa ner mot 0-4 grader, trots att man har värmehandtag och tjockare handskar.
Gillar annars när vädret är kring 5-15 grader, men trots större handtagsskydd så börjar man frysa om händerna när det kryper ner mot ca 5 grader.

Jag har kört med värmehandtag och påsar när det blir lite kallare än så....
1.jpg
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är väl ok med handskydd, men hur funkar det med kåpa?
 

Frikkon

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2018
Ort
Tranemo
Hoj
Buell X1 lightning
Många bra svar här ändå ?. Min tanke är ju som sagt skydd med kåpa över... frågan är ju hur det kommer passa? Eller om det ens håller? Funderar på att skaffa någon enklare svart universalmodell.
I värsta fall gör det varken till eller från vad gäller vinddrag, och i bästa fall skyddar det mot både vind och regn.
Stort tack för alla tips??
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Finns det nåt handskydd eller slags styrmuffar som funkar ifall man har varit lite fåfäng och monterat sina backspeglar på styrändarna?

Hade efter ett par försök med kombinationen vintervantar och handtagsvärme nog ändå föredragit påsvarianten för att inte förfrysa tummarna på motorvägen, men de jag hittar på bild verkar förutsätta att man lixom kan trä på dem på styret från ändarna.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Finns det nåt handskydd eller slags styrmuffar som funkar ifall man har varit lite fåfäng och monterat sina backspeglar på styrändarna?

Hade efter ett par försök med kombinationen vintervantar och handtagsvärme nog ändå föredragit påsvarianten för att inte förfrysa tummarna på motorvägen, men de jag hittar på bild verkar förutsätta att man lixom kan trä på dem på styret från ändarna.
Inte sett några muffar. Går såklart att modda med ett hål. Handskydd finns många som bara sitter i styret och inte i styrändan.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Inte sett några muffar. Går såklart att modda med ett hål. Handskydd finns många som bara sitter i styret och inte i styrändan.
Misstänker att det krävs lite hemslöjd där ja. Även som ovan antyds att handskydd som vindskydd inte är hela lösningen heller nånstans vid ensiffriga grader, men det är ju iaf nåt att testa.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har muffar på enduron, funkar klockrent och är lätta att ta bort ?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har provat två sorts muffar.
Dels Biltemas dåvarande variant - de verkar inte finnas kvar i sortimentet. De var stora och klumpiga men det var varmt och gott på insidan. Nackdel: muffarna var mjuka så fartvinden pressade dem bakåt, mot reglagen. Som resultat blev det då viss press på bromshandtaget. Jag kan inte säga säkert om det även innebar någon nämnvärd anläggning av själva bromsen, men bromsljuset kunde gå igång under färd. Halvbra.

Dels en av Tucano Urbanos modeller, https://www.tucanourbano.com/en/pp/motorcycle-handgrips-black-r334-65825. En helt annan kvalitet och en styv uppbyggnad så man kom ifrån problemet med anliggande broms/koppling.

Men de var något trånga med vinterhandske på. Tunn handske funkade bättre. Dock är de kanske lite mer anpassade till Italiens vintrar än Sveriges. De var lite för klent isolerade så det blev inte så varmt och gosigt som jag hade hoppats. I kombo med värmehandtag hade det säkert varit prima! Men det hade jag inte på just den hojen.

Fast de har numera flera modeller än den jag köpte: https://www.tucanourbano.com/en/pl/scooter/leg+and+handgrip+covers/motorcycle+handgrips
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top