Handledsskydd mc

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Hej! För några veckor sedan fick jag en highsider och pajade högra Handleden samt båtbenet så de fick fixeras med skruvar och lite plattor.
Fick veta av läkaren att skulle jag vurpa på samma sätt som jag gjorde och ta i med handen finns det ganska stor risk för stora bestående skador :(.

Min fråga är nu , finns de några handledsskydd för mc som inte påverkar rörligheten allt för mycket men samtidigt ger ett gott skydd?
Måste ju finnas fler här som råkat ut för detta tycker man.


Vilka handskar ska man satsa på? Har funderat lite på Handroid och Alpinestars gp-pro , någon med erfarenheter?

Tack
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
finns en uppsjö av snowboard handledsskydd. Visst, dom är inte gjorda för mc åkning men skulle tro att dom hjälper till rätt så bra iaf.
 

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZX6R -99
Jag har också tänkt på handledsskydd, har själv skadat handlederna två gånger vid vurpor (en gång med fraktur). Som du säger, man måste ju ha rörlighet i handlederna för att kunna gasa... Följer denna tråden med spänning!
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Fördelen med det är ju att det oftast är bättre att bryta av ben mitt på än att bryta sönder leder. Annars skulle ju varken RR-stövlar, endurostövlar eller slalompjäxor sett ut som dom gör.

Instämmer helt, att bryta en ledad del av kroppen skapar problem vid läkning och ofta får du bestående problem. Bryt ett ben rakt av istället, läker bättre. :tummenupp

Här är några exempel:
http://www.sportamore.se/produkt/43035-k2-skate-x-training-wrist-guard-m-m-svart
Här har du ett gäng du kan få på utanpå en handske:
http://www.xsportsprotective.com/snowboard-wrist-guards.html
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Varför ska du ha det under handsken?
Kör du med en lite billigare handske som inte har massa Kålfiber så är det nog väldigt lite i vägen på ovansidan:confused:
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Tror ju faktiskt tanken är att man ska ha den under och inte ovanpå.
Vill ju inte köra med nån Mx handske utan något mer rejält som tex handroid eller gp pro.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hej! För några veckor sedan fick jag en highsider och pajade högra Handleden samt båtbenet så de fick fixeras med skruvar och lite plattor.
Fick veta av läkaren att skulle jag vurpa på samma sätt som jag gjorde och ta i med handen finns det ganska stor risk för stora bestående skador :(.

Min fråga är nu , finns de några handledsskydd för mc som inte påverkar rörligheten allt för mycket men samtidigt ger ett gott skydd?
Måste ju finnas fler här som råkat ut för detta tycker man.


Vilka handskar ska man satsa på? Har funderat lite på Handroid och Alpinestars gp-pro , någon med erfarenheter?

Tack

Jag har också tänkt på handledsskydd, har själv skadat handlederna två gånger vid vurpor (en gång med fraktur). Som du säger, man måste ju ha rörlighet i handlederna för att kunna gasa... Följer denna tråden med spänning!

Har kikat lite på detta http://www.bikebandit.com/allsport-dynamics-imc-sport-wrist-brace

Frågan är ju bara hur mycket "plats" den tar under handsken.

Finns mjukare handledsskydd med, de jag använder till snowboard är gjorda för att absorbera en del av smällen, inte för att flytta frakturen. det gör även att du blir lite rörligare i handleden, kostar runt en femhundring.
Så här ser de ut:
handledsskydd-dakine.jpg
 

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Orange.
24mx.se säljer handledsskydd som funkar. De är kortare än snowboardskydden men jag tycker de sitter bra och skyddar just min trasiga handled. De är lite tjocka att ha under handske men det går!
 

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Africa Twin -99
Varför ska du ha det under handsken?
Kör du med en lite billigare handske som inte har massa Kålfiber så är det nog väldigt lite i vägen på ovansidan:confused:

För att ett handledsskydd ska funka som det är menat så är det precis som med ryggskydd att det bör vara så nära kroppen det bara går för att inte röra på sig och faktiskt göra jobbet rätt.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag hittade dem i skidshopen i Romme och på stadium. Googla dakine handledsskydd så finns de att beställa lite varstans. De flesta har ju fri bytesrätt vid fel storlek med.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Problemet med handledsskydd är att du ofta bara flyttar frakturen längre upp på armen.

Jobbat ett år drygt på ortopeden som läkare och jag personligen föredrar rörbensfraktur framför lednära fraktur eller fraktur i handlovsbenen vilken dag som helst, precis som flera påtalat. Benläkning innebär alltid broskskada och i ledade delar innebär detta artros som kommer flera år tidigare. Sen är båtbenet väldigt svårläkt pga dess kärlförsörjning, minsta gipstid brukar ligga på 6-8 veckor på en konstaterad schaphoideumfraktur, som det så fint heter på latin. Denna kan dock förlängas med ytterligare 8 veckor om den inte läkt bra vid slutkontrollen. En "vanlig" fraktur kräver i regel 2-3-6 veckors gipstid.

Sen att inte förglömma att händerna är det vi är mest avhängiga av för vårt normala levande.


Intressant ämne, egentligen borde man träna bort reflexen att sträcka ut händerna för att ta emot sig. Snowboardåkare brukar i tävlingar försöka dra in armarna och landa på ryggsidan alt axlar då man har större yta som absorberar energin. Detta har man nytta av inte enbart vid extremsporter, men även när man går ner för en isig gata. Men förståeligt så är det få som landar på axlar eller skuldror eftersom man vill undkomma med så lite skit som möjligt på kläderna...


Vilket resulterar i hundratals radiusfrakturer så fort första halkan kommer till sthlm...

My 2 cents
 

Bowser

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Ort
Nykvarn
Hoj
Yamaha FZ8
Sen att inte förglömma att händerna är det vi är mest avhängiga av för vårt normala levande.


Intressant ämne, egentligen borde man träna bort reflexen att sträcka ut händerna för att ta emot sig. Snowboardåkare brukar i tävlingar försöka dra in armarna och landa på ryggsidan alt axlar då man har större yta som absorberar energin. Detta har man nytta av inte enbart vid extremsporter, men även när man går ner för en isig gata. Men förståeligt så är det få som landar på axlar eller skuldror eftersom man vill undkomma med så lite skit som möjligt på kläderna...


Vilket resulterar i hundratals radiusfrakturer så fort första halkan kommer till sthlm...

My 2 cents[/QUOTE]

Anledningen att man tar emot med händerna är ändå för att skydda huvudet!?. Ska folk börja landa på rygg och axlar vid halka kommer du ju garanterat få en hel del skallskador. vid snowboardåkning med hjälm och diverse skydd, fine. Men halka på gångbanan, skulle inte tro det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jobbat ett år drygt på ortopeden som läkare och jag personligen föredrar rörbensfraktur framför lednära fraktur eller fraktur i handlovsbenen vilken dag som helst, precis som flera påtalat. Benläkning innebär alltid broskskada och i ledade delar innebär detta artros som kommer flera år tidigare. Sen är båtbenet väldigt svårläkt pga dess kärlförsörjning, minsta gipstid brukar ligga på 6-8 veckor på en konstaterad schaphoideumfraktur, som det så fint heter på latin. Denna kan dock förlängas med ytterligare 8 veckor om den inte läkt bra vid slutkontrollen. En "vanlig" fraktur kräver i regel 2-3-6 veckors gipstid.

Sen att inte förglömma att händerna är det vi är mest avhängiga av för vårt normala levande.


Intressant ämne, egentligen borde man träna bort reflexen att sträcka ut händerna för att ta emot sig. Snowboardåkare brukar i tävlingar försöka dra in armarna och landa på ryggsidan alt axlar då man har större yta som absorberar energin. Detta har man nytta av inte enbart vid extremsporter, men även när man går ner för en isig gata. Men förståeligt så är det få som landar på axlar eller skuldror eftersom man vill undkomma med så lite skit som möjligt på kläderna...


Vilket resulterar i hundratals radiusfrakturer så fort första halkan kommer till sthlm...

My 2 cents

Jag har alltid, sedan jag var liten, haft en udda ovana att ta emot mig med armbågarna istället för händerna när jag ramlar. Fortfarande kvar en smärre mängd vaga ärr på armbågarna efter barndomens idoga ramlande överallt. XD
Du som kan lite mer om kroppen än mig, vad slår man sönder och vad blir effekten av det, om an ramlar på armbågarna? (Med hoj så har man ju skydd där som antagligen funkar hyfsat på att absorbera våldet iaf)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Anledningen att man tar emot med händerna är ändå för att skydda huvudet!?. Ska folk börja landa på rygg och axlar vid halka kommer du ju garanterat få en hel del skallskador. vid snowboardåkning med hjälm och diverse skydd, fine. Men halka på gångbanan, skulle inte tro det.
Det är ju skillnad på att ta emot sig och att ta emot sig. Att ta emot sig med en arm som är utsträckt rakt mot marken är kanske inte det allra bästa. Ämnet heter fallteknik, och det är väl mest de som pysslar med vissa kampsporter eller parkour som verkligen gör djupdykningar i ämnet.

https://www.youtube.com/watch?v=u10QSj7xZyo
https://www.youtube.com/watch?v=RgPd29MlHpg
(sök på "break fall" på Youtube för fler klipp)

Man kan jämföra med den här landningen.
https://www.youtube.com/watch?v=W2uvqR8heSg
Och en liten stillbild så det syns tydligare hur han landar.
still.jpg
En stor del av energin från fallet trycks rakt ner i handleden. Fast det hade ändå inte varit självklart att huvudet hade varit säkert. Han hade ändå kunnat ha otur och fortsatt med huvudet rakt ner i betongen. Det finns såna videor också på tuben, med folk som både skadar en handled och huvudet, denna var dock den där man bäst kunde se när handen träffar backen.


Helt orelaterat: Jag hittade även ett flertal videor på amerikanska småtjejer i mellanstadieålder som visar hur man med flit ska kunna bryta handleden på sig själv. Har inte något gått jävligt snett om man ger sig in på sånt självskadebeteende för att slippa skolan eller få lite uppmärksamhet från föräldrarna? :va
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag tog ju i med händerna dum som jag var (eller tur ?).. , mest tog jag i med högra handen...
Jag hade böjt handen bakåt så som jag förstod det och därav gick även mitt båtben (schaphoideum) itu.
Jag fick ha gips på båda händerna i 2 veckor eftersom vänstra knogen samt fingret också fick sig en törn.
Nu har jag inget gips utan en skena som jag kan ta av och på för att kunna göra övningar och få tillbaka rörligheten.
Fick veta att anledningen till att gipstiden var lite kortare var för att handleden är ihopa bultad med en massa skrot som håller de på plats.

Man har ju hört att man ska ta armarna in mot kroppen vid en vurpa men det är lättare sagt än gjort.
Ungefär som att de är bättre att gasa om du får släpp i en kurva och få en lowsider istället för high..
Allting går så förbaskat fort så man hinner inte riktigt reagera och göra det som är "rätt":(
Kan det inte vara bättre att ta emot sig med händerna för att på så sätt skydda rygg och huvud?

Jag vill ju göra allt jag kan för att förebygga framtida skador därav min trådstart.
Men om jag skulle ha ett skydd som förhindrar full utsträcking vart kommer benet troligen brytas vid ett fall?? Är det underarmen som står på tur?
Finns ju en hel drös med skydd/stöd för handleden så vore kul om någon som varit med om en liknande fraktur har lite tips/erfarenheter :rolleyes:.


fraktur.jpg
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Jag har alltid, sedan jag var liten, haft en udda ovana att ta emot mig med armbågarna istället för händerna när jag ramlar. Fortfarande kvar en smärre mängd vaga ärr på armbågarna efter barndomens idoga ramlande överallt. XD
Du som kan lite mer om kroppen än mig, vad slår man sönder och vad blir effekten av det, om an ramlar på armbågarna? (Med hoj så har man ju skydd där som antagligen funkar hyfsat på att absorbera våldet iaf)
Ledsen för sent svar!

Det som går sönder är alltid den svagaste punkten, vilket är självklart. Handlar om att man måste absorbera energin som uppstår och bäst görs detta genom att överföra den till muskulatur genom att tex ha lätt böj i de olika lederna. Skulle man fixera lederna helt kommer energin istället sätta sig skelettet med tex fraktur som konsekvens.

Landar man handloven brukar handleden ryka. Får du ett slag mot handlflatan, tex ett styre som slår tillbaka, så kan båtbenet ryka. Får du slag mot tummen så att denne böjs ut från handflatan så brukar ett speciellt ligament (ucl) ryka. Landar du på armbågen med spetsen mot underlaget kan du få en olecranonfraktur. Har du otur kan samma energi gå upp och orsaka fraktur på överarmsbenet. Får du slag mitt på underarmen får du diafysära frakturer.

Det som bryts är svagaste punkten, handlar om enkel mekanik. Sen måste man ha i åtanke om man haft tidigare frakturer i området (man bryter sig inte två gånger samma punkt), om man äter specifika läkemedel, om man haft näringsvbrister i unga ålder, genetiska faktorer, ålder etc etc etc.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top