Handledarutbildning

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Enkel fråga, hur länge "räcker" handledarutbildningen som man går tillsammans med eleven på trafikskolan? Eller är den inte tidsbegränsad alls:va

Har en dotter som är i övningskörningstagen och körkortstillståndet gäller i 5år, men gäller handledarutbildningen kortare tid så får man "tajma" in det lite.

Last edited:
Näe, handledarutbildningen gäller väl för evigt, men bara för den eleven.
(Den räcker väl IAF tills hon är 18 och kör upp)

Till nästa barn måste du gå den igen, då vill trafikskolorna mjölka dig på mer pengar...

Till nästa barn måste du gå den igen, då vill trafikskolorna mjölka dig på mer pengar...

Nej, den räcker i 5år.

Oavsett hur många ungar du övningskör med.

Nej, den räcker i 5år.

Nej, man måste gå den en gång för varje elev, jag har två barn som har övningskört och har tvingats gå kursen två gånger.
(om det inte är ändrat dom senaste åren)

Att den gäller i fem år kan nog stämma, mina ungar kör(de) upp inom några dagar från 18års dagen, så det har aldrig varit aktuellt att kolla upp.

Yes att den är individuell och stort, stort vinstintresse från berörda parter som "satte" detta i hamn..suck för det....

Nej, den räcker i r.

Ok då kan man ordna med detta snart nog då:) Så kanske dottern kan lära sig så bra så det blir mindre pengar för trafikskolan att mjölka i körlektioner sen.

Last edited:
Nej, man måste gå den en gång för varje elev, jag har två barn som har övningskört och har tvingats gå kursen två gånger.

Att den gäller i fem år kan nog stämma, mina ungar kör(de) upp inom några dagar från 18års dagen, så det har aldrig varit aktuellt att kolla upp.

Har för mig att det nu är ändrat till att man enbart behöver gå den en gång. Dock har det som du säger varit så att man behövde gå den för varje elev man hade, körskolornas dröm :gnissla

Det är ändrat, eleven kan även gå själv på kurs och handledaren en annan gång.

Har för mig att det nu är ändrat till att man enbart behöver gå den en gång. Dock har det som du säger varit så att man behövde gå den för varje elev man hade, körskolornas dröm :gnissla

Japp, jag har bekanta som lät ena ungen vänta för att gå utbildningen samtidigt med båda, men det sket sig, dom fick ändå betala dubbelt till den giriga körskolan...

Räkna dessutom med 4 obligatoriska körlektioner på körskola.
Det är "Risk 1" "Halkbana" "Lilla uppkörning" och någon mer obligatorisk skit.

Dottern har inte kört upp än.

Däremot har hon kört isbana varje vinter sedan hon var 9 år gammal, och folkrace sedan hon fyllde 15, så halkbana känns en aning onödigt..

(hon har dessutom blivit stoppad av polisen när hon övningskörde för att hon sladdade :yoparty )

Det är ändrat, eleven kan även gå själv på kurs och handledaren en annan gång.
Jepp. Och utbildningen är giltigt i fem år nu.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-vara-handledare/handledarbevis/introduktionsutbildning/

Japp, jag har bekanta som lät ena ungen vänta för att gå utbildningen samtidigt med båda, men det sket sig, dom fick ändå betala dubbelt till den giriga körskolan...

Räkna dessutom med 4 obligatoriska körlektioner på körskola.
Det är "Risk 1" "Halkbana" "Lilla uppkörning" och någon mer obligatorisk skit.
Varför vände de sig inte till en annan trafikskola då? Eller ett studieförbund?

Det finns inte en enda lektion som alla körkortstagare måste ta på en trafikskola. Det är t.ex. fullt möjligt för studieförbund och liknande att anordna riskettan. Och halkbana (riskutbildning 2) kan man i de flesta fall göra som privatist på närmsta trafikövningsplats med en lärare som är anställd där. Och samma sak gäller för de nya riskutbildningarna på mc.

Varför vände de sig inte till en annan trafikskola då? Eller ett studieförbund?

Det finns inte en enda lektion som alla körkortstagare måste ta på en trafikskola. Det är t.ex. fullt möjligt för studieförbund och liknande att anordna riskettan. Och halkbana (riskutbildning 2) kan man i de flesta fall göra som privatist på närmsta trafikövningsplats med en lärare som är anställd där. Och samma sak gäller för de nya riskutbildningarna på mc.

Att vända sig till en annan körskola är inte lönt, alla säger exakt samma sak, det är nästan så att man kan tro att dom har pratat med varandra, eller att någon bakomliggande organisation har gått ut med "rekomendationer"
LÄNK
LÄNK
LÄNK
OSV....

Något studieförbund som arrangerar sådant finns mig veterligen inte i Umeå, det fanns ett studieförbund som utbildade mopedister, dom fick utstå en massiv förtalskampanj från stadens trafikskolor så jag vet inte om dom finns kvar ens...

Last edited:
Att vända sig till en annan körskola är inte lönt, alla säger exakt samma sak, det är nästan så att man kan tro att dom har pratat med varandra, eller att någon bakomliggande organisation har gått ut med "rekomendationer"
LÄNK
LÄNK
LÄNK
OSV....

Något studieförbund som arrangerar sådant finns mig veterligen inte i Umeå, det fanns ett studieförbund som utbildade mopedister, dom fick utstå en massiv förtalskampanj från stadens trafikskolor så jag vet inte om dom finns kvar ens...
Om du nu misstänker kartellbildning, varför då inte tipsa någon lokaltidning om du misstänker att det försiggår något fuffens? För att det är lättare att sitta ensam i sin stuga i skogen och vara konspirationsteoretiker?

Nae, det verkar du ha rätt i (på Länk kan man söka utbildare). Men hade det varit viktigt i syfte att undvika en trafikskola så hade man kunnat åka till t.ex. Skellefteå eller Örnsköldsvik.

Medborgarskolan Nord finns som godkända utbildare för AM. Dessutom så finns tre studieförbund godkända som utbildare för moped klass II och två som provanordnare för moped klass II.

Kursen räcker i 5 år. Dock så behöver man inte betala eller gå kursen igen efter 5 år. Har för mig man inte behövde betala.

Nae, det verkar du ha rätt i (på Länk kan man söka utbildare). Men hade det varit viktigt i syfte att undvika en trafikskola så hade man kunnat åka till t.ex. Skellefteå eller Örnsköldsvik

Du behöver inte svara om tån är sådär öm.

Jag vet att du kommer att försvara alla STR's påhitt, då det är dom som finansierar ditt eget motorcykelåkande, och visst kan jag skjutsa mina barn 20-40 mil för att göra obligatoriska delar av körkortsutbildningen i en annan stad, men det spelar ju ingen roll om STR-maffian har bestämt att det ska kosta lika mycket där...

Det är bara att bita i det sura STR-äpplet och betala den forutbestämda summan till valfri trafikskola...

Du behöver inte svara om tån är sådär öm.

Jag vet att du kommer att försvara alla STR's påhitt, då det är dom som finansierar ditt eget motorcykelåkande, och visst kan jag skjutsa mina barn 20-40 mil för att göra obligatoriska delar av körkortsutbildningen i en annan stad, men det spelar ju ingen roll om STR-maffian har bestämt att det ska kosta lika mycket där...

Det är bara att bita i det sura STR-äpplet och betala den forutbestämda summan till valfri trafikskola...

Men dom är ju tvungna att ta ut dom priserna med tanke på alla sina omkostnader ju.

Då dom inte redovisar alla intäkter........................

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt