handledartips.com

ething skrev:
Jag skall vara skittråkig men kan man göra en bra garagevändning kan man köra hoj. Not, nöt, nöt, nöt, nöt, nöt, nöt, nöt, nöt, nöt, nöt, nöff (förlåt, kom av mig) denna träning tills den sitter. Den är ytterst koordinationskrävande men när man kommer ut i trafiken är allt mycket lättare om koordinationen sitter där...

Har du provat de nya provbanorna?

Jag misstänker också att det inte är tillåtet, men vill veta. Jag orkar inte ringa till VV.

Ang, att övningsköra med två elever samtidigt.
Esquire skrev:
Mitt svar är: Nej.
Inte ens trafikskolorna får ju göra det nu för tiden (med undantag för körning på manöverbana och påväg till eller från uppkörning).
Är du riktigt säker på det där?
I någon annan tråd jag nyligen läst så formulerades det så att det bara gällde trafikskolor, eftersom somliga trafikskolor tydligen töjde gränserna rejält (fan vilka bra pengar, 4 elever på en lärare), medans andra trafikskolor körde en elev per lärare och således var tvungen att ta högre taxa.

Jag vet inte alls, och angående "split vision" behovet, så kanske det inte är så stort om båda eleverna är relativt klar för uppkörning, jag tror inte att tanken här var att ta ut flera totalt nybörjare med en handledare, utan kanske en jätteerfaren elev , en halvnybörjare och en handledare.

Jag har för mig (utan att ha några som helst belägg för det) att det fortfarande är OK bara handledaren kör egen cykel.

(Edit)
Jag efterlyser också en sida där man kan hitta alla såna här regler, som tex om den som övningskör får ha passagerare, om handledaren får ha passagerare, att handledaren får åka framför och visa spårval vet jag, men gäler det bara korta stunder, eller kan han ligga framför hela tiden?
osv...

Last edited:
GuW skrev:
Jag efterlyser också en sida där man kan hitta alla såna här regler, som tex om den som övningskör får ha passagerare, om handledaren får ha passagerare, att handledaren får åka framför och visa spårval vet jag, men gäler det bara korta stunder, eller kan han ligga framför hela tiden?
osv...

Som det gäller med alla djupare frågor angående regler så får man kolla i
lagboken om man skall få någon korrekt upplysning.

Trafikförfattningarna finns i en speciell lagbok som är jättebra och relativt
enkel för var man att läsa men en snabb sökning på internet får man säkerligen
fram samma information också.

Kolla bl a här så besvaras en del frågor som ni haft uppe.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980980.htm

Där har vi svaret!

"6 § Vid övningskörning skall den som har uppsikt över körningen följa med i bilen vid den körandes sida.
Vid övningskörning med motorcykel i gatutrafik och på landsväg skall den som har uppsikt över körningen följa med som passagerare på fordonet eller själv köra motorcykel. Sådan övningskörning får ske med endast en medföljande elev. Förordning (2003:522)."

Mvh Stephenj

Men får man ligga framför och visa spårval?

Står bara att man ska ha uppsyn, inte att man ska ligga bakom.

duckie skrev:
finns det nån site (eller nån som vill skriva av sig lite här) som rör handledartips för MC - liknande den i rubriken?
Jag ska handleda en brud och ehrm..känner att jag själv kankse borde friska upp kunskaperna lite.
Här är ett par bra länkar med seriösa tips på hur man övningskör privat.
Vägverketshemsida: www.vv.se
Där finns länkar till allt möjligt som är bra att veta, även för oss som redan har körkort... :Bugar
Här finns tips för övningskörning för alla fordon:
http://www10.vv.se/vtk/
Bara att klicka sig igenom och lära sig.
Lycka till! :)

stephenj skrev:

Hur ska du göra för att ha uppsyn över någon bakom dig? Sitta bakåfram eller odla ögon i nacken? :3freak :D

Edit: Bokstavlig tolkning... :död

Last edited:
Jåke skrev:
Hur ska du göra för att ha uppsyn över någon bakom dig? Sitta bakåfram eller odla ögon i nacken? :3freak :D

Jag har backspeglar på min hoj. :7peta

Tack stephenj för §6 - jag orkade inte läsa igenom all text :-)

stephenj skrev:

Ja det får du, bra exempel.

Jåke skrev:

Sidospeglar om du nu måste titta hela tiden :7peta

duckie skrev:
Jag har backspeglar på min hoj. :7peta

Tack stephenj för §6 - jag orkade inte läsa igenom all text :-)

No problem vännen :) Trevlig helg förresten, ska ut på söndag med min lärljunge och hoppas det går lite långsammare då...;-)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park