handledartips.com

sen är det en viktig sak man aldrig får glömma bort att lära ut, att det finns bara två sorters trafikanter när man kör motorcykel. Det är andra motorcyklister och älgar. Har dom två hjul och hjälm, då är det lungt, har dom inte det, se upp och lita aldrig på dom, älgar är opålitliga.

CorbenDallas skrev:
Jag förstår att du är förvånad, det är jag också. Det är inte så ofta du säger nåt som är så pass vettig att det faktiskt är idé att hålla med *muahahaha*
Du får ju inte bjuda på en sån...

:arsele

Tycker om dig osså :pannkyss :lol

Vad tror ni om följande scenario:

Jag skjutsar min adept till en öde parkeringsplats. Där tar hon över hojen och gör lite manöverprov, och jag står på backen och dirigerar och övervakar.

Är det tillåtet? Eller måste jag sitta bakpå när hon gör lite svängar och slalom, eller följa efter hack i häl med min mc?

duckie skrev:

Jag skjutsar min adept till en öde parkeringsplats. Där tar hon över hojen och gör lite manöverprov, och jag står på backen och dirigerar och övervakar.

Är det tillåtet? Eller måste jag sitta bakpå när hon gör lite svängar och slalom, eller följa efter hack i häl med min mc?

Låter väl som en juridisk gråzon men det är knappast nånting farbror polisen blir förgrymmad på.

Apropå tips, antar att din elev övar med den hoj som hon ska köra upp på. Kan annars bli som för mig, efter att ha övat privat på motard till körskolans CB750. Tog lite tillväjning, sas...

duckie skrev:

Jag tror det funkar. Du ska kunna ha överblick över din "elev". Vid längre avstånd kan ju komradio vara bra?

Hon har inte bestämt sig ang uppkörning.
Hojen hon kör nu är en 500 kubikare som är strypt på papperet men ej i verkligheten. Kan hon köra upp för mellankort på den?

sharpie: så stora parkeringsplatser finns inte i Borlänge ;-)

duckie skrev:

Inget kan hända...i lagboken står det klart och tydligt att du skall ha
uppsikt över din elev. Alltså du behöver såklart inte åka bakpå
när ni övar sådana saker men i trafiken så ja...ifall du inte har en egen
hoj o kör bakom.

duckie skrev:
Hon har inte bestämt sig ang uppkörning.
Hojen hon kör nu är en 500 kubikare som är strypt på papperet men ej i verkligheten. Kan hon köra upp för mellankort på den?

sharpie: så stora parkeringsplatser finns inte i Borlänge ;-)
Åhjo :D

Kupolen har väl en stor parkering :fakta

Tänk om hon tappar kontrollen och kör runt hela kupolen :gnissla

MBGIRL skrev:
Inget kan hända...i lagboken står det klart och tydligt att du skall ha
uppsikt över din elev. Alltså du behöver såklart inte åka bakpå
när ni övar sådana saker men i trafiken så ja...ifall du inte har en egen
hoj o kör bakom.

Tack!

duckie skrev:
Tackar.
Idag har hon fått köra för första gången, på en öde parkeringsplats. Det kommer att ta tid detta. :-)

Det gick sådär eller? :)

Det höll det på göra med mig med när jag låg bakom min nuvarnade elev, jag höll på att lägga ner hojen på en påkörningsramp :gnissla Det hade ju sett snyggt ut...

Krypkörning är en annan bra, koppla-bromsa-dragläges träning. Du kan gå framför lite vingligt som om du var på väg hem från puben och hon kör efter någon meter bakom.

stephenj skrev:
Det gick sådär eller? :)

Det höll det på göra med mig med när jag låg bakom min nuvarnade elev, jag höll på att lägga ner hojen på en påkörningsramp :gnissla Det hade ju sett snyggt ut...

Krypkörning är en annan bra, koppla-bromsa-dragläges träning. Du kan gå framför lite vingligt som om du var på väg hem från puben och hon kör efter någon meter bakom.

Jag vet inte vad man ska förvänta sig av en som aldrig kört en meter vare sig moppe eller mc förut så.... :--)
Hon har potential dock och kommer klara detta galant med lite övning.

Bra tips där med krypkörning. Viktigt att kunna starta och åka iväg på ett snyggt sätt och inte skutta fram som en kocko kanin.

En fundering... får man ha flera elever med sig ut på en tur? Låt oss säga att jag är handledare till två stycken newbies, får vi åka ut alla tre och gnida?

Samtidigt alltså.

CorbenDallas skrev:
Jag förstår att du är förvånad, det är jag också. Det är inte så ofta du säger nåt som är så pass vettig att det faktiskt är idé att hålla med *muahahaha*
Du får ju inte bjuda på en sån...
muhahahahahahahaha ..... :tummenupp :tummenupp

duckie skrev:
Varför tror du det?
Hur många kan du hålla riktigt koll på samtidigt som du ska köra i trafiken själv? Du räknas ju även som förare till elevens fordon....

Man anses inte, som outbildad handledare, vara kapabel att klara av så mycket split vision på ett säkert sätt och därför är det bara tillåtet med en elev i taget vid privat övningskörning.

Typ :rolleyes:

Last edited:
Flyer skrev:
Min gissning är: Nej.
Mitt svar är: Nej.
Inte ens trafikskolorna får ju göra det nu för tiden (med undantag för körning på manöverbana och påväg till eller från uppkörning).

Det allra bästa vid privat övningskörning i trafik är om man som handledare sitter bak på elevens hoj. Detta för att man då känner vad eleven pysslar med, det är lättare att kommunicera och man kan även själv direkt påverka körningen.

Garagevändning

Jag skall vara skittråkig men kan man göra en bra garagevändning kan man köra hoj. Not, nöt, nöt, nöt, nöt, nöt, nöt, nöt, nöt, nöt, nöt, nöff (förlåt, kom av mig) denna träning tills den sitter. Den är ytterst koordinationskrävande men när man kommer ut i trafiken är allt mycket lättare om koordinationen sitter där...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park