Handledarskap för A och B, detta med fem elever

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänkte ringa transportstyrelsen men frågar ändå om nån har koll på detta med max fem elever. Funderingen baserar sig på tre barn och en jobbarkompis, ungarna vilka två fyller 16 år i år (en är en bonusflicka) och den andra blir 14 år vilka behöver ta körkort inom fem år bör ju prioriteras.

Hur fasen blir det om jag ansöker som handledare till de två som är 16 år nu för både bil och mc, blir det så att jag bara kan vara handledare för en behörighet till 14-åringen? Eller räknar man en ansökan som en elev oavsett behörigheterna? Hur blir det med bil och mc är det samma handledarskap för A1, A2 och A. Får man vara handledare i samtliga A-behörigheter på ett och samma handledarskap?

I sånt fall skulle det ju bli över två platser så då vågar man ju bli handledare åt jobbarkompisen med.

Visst är det väl också så att handledarskapet är 5 år, oavsett om eleven tar körkortet efter en vecka eller inte alls? Man blir alltså uppbunden med det helt i onödan, om allt går som det ska.

Tänkte ringa transportstyrelsen men frågar ändå om nån har koll på detta med max fem elever. Funderingen baserar sig på tre barn och en jobbarkompis, ungarna vilka två fyller 16 år i år (en är en bonusflicka) och den andra blir 14 år vilka behöver ta körkort inom fem år bör ju prioriteras.

Hur fasen blir det om jag ansöker som handledare till de två som är 16 år nu för både bil och mc, blir det så att jag bara kan vara handledare för en behörighet till 14-åringen? Eller räknar man en ansökan som en elev oavsett behörigheterna? Hur blir det med bil och mc är det samma handledarskap för A1, A2 och A. Får man vara handledare i samtliga A-behörigheter på ett och samma handledarskap?

I sånt fall skulle det ju bli över två platser så då vågar man ju bli handledare åt jobbarkompisen med.
Du får vara handledare åt max 5 elever, men det gäller per elev.
Så en elev kan du handleda i flera behörigheter, till exempel MC, tungt släp, mm, och det gills då som en elev (jag har detta för "Tårtsmulan").
Och, ja, du kan söka för alla typer av behörigheter (A1, A2, A, B mm) samtidigt för en elev, tänk bara att vissa handledarskap kräver att du har en godkänd introduktionsutbildning (till exempel B).

Det korkade är att, precis som ovanstående skriver, så gäller handledarskapet i 5år, oavsett om eleven tar sitt körkort.

När jag frågade Transportstyrelsen så gick det inte att göra någonting åt detta, men det jag kunde göra vara att ansöka om undantag för att få handleda fler än 5 elever.
Helt makalöst krångligt, och eftersom man inte vet om man får igenom den ansökan, så finns ju risken att man avstår att handleda någon som behöver hjälp, eftersom man kanske vill spara på sina möjligheter för de närmaste.
Helt.....puckat! :va

Japp, tyvärr låser man upp sina platser i fem år.

Alternativet är att släppa fältet fritt för ”svarta trafikskolor”.

Man kunde ju tycka att hushållsmedlemmar borde vara helt undantagna men där har kanske trafikskolorna varit framgångsrika i lobbyarbetet.

Med vänlig hälsning,

Man kunde ju tycka att hushållsmedlemmar borde vara helt undantagna men där har kanske trafikskolorna varit framgångsrika i lobbyarbetet.

Med vänlig hälsning,
Och därför är mitt råd, om man har barn som är "på gång" för till exempel A1, att man går en introduktionsutbildning för B, och söker för "allt".
Då har man det klart för sin 15-åring fram till B-körkortet, eller BE som de flesta behöver idag.

Och därför är mitt råd, om man har barn som är "på gång" för till exempel A1, att man går en introduktionsutbildning för B, och söker för "allt".
Då har man det klart för sin 15-åring fram till B-körkortet, eller BE som de flesta behöver idag.
Sök för AM/A1/A2/A/B1/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE för säkerhets skull. :)

Jag har ju bara A och B med tillägget 96, satans korkat att inte ta BE men med två små barn så var det enkelt vilket jag bla fick ångra för två veckor sen då jag skulle hämta A-traktorbygget från regbesiktning. Har sagt att dom ska ta BE direkt.

Men vad gäller för motorcykel, om jag söker handledarskap nu för A då dom blir 16 år och ska börja övningsköra för B och får övningsköra med A1 funkar då samma handledarskap till A2 och senare till A om dom hinner med detta inom femårsperioden?

Vad gäller med släp får jag övningsköra för B96 på B handledarskapet?

Söker man A1 och B samtidigt åt en 16-åring så blir det inte beviljat förrän man gjort handledarkursen för B. Kan vara värt att tänka på.

Jag har ju bara A och B med tillägget 96, satans korkat att inte ta BE men med två små barn så var det enkelt vilket jag bla fick ångra för två veckor sen då jag skulle hämta A-traktorbygget från regbesiktning. Har sagt att dom ska ta BE direkt.

Men vad gäller för motorcykel, om jag söker handledarskap nu för A då dom blir 16 år och ska börja övningsköra för B och får övningsköra med A1 funkar då samma handledarskap till A2 och senare till A om dom hinner med detta inom femårsperioden?

Vad gäller med släp får jag övningsköra för B96 på B handledarskapet?
Ja, B96 ingår i B, så du behöver bara söka för B, men du själv måste ha haft B96 i minst 5år.
Vad gäller MC så söker du för A1, A2 och A samtidigt om du är listig.

I mitt fall är det ett mindre problem då MC-intresset är svalare hos de som snart är 16 år än han som fyller 14 år på några dagar. Flickan är nog den som jag kan tänka mig ta A kort men hon är ju lite så där uträknade och tycker att A1 är onödigt utan hon kan vänta till A2, grabben ska man nog vara glad om han tar bil kort men han har i alla fall i år kört en hel del med min 1963 Monarped i år.

14 åringen våndas om han ska ta AM eller A1 för jag har sagt att det får bli antingen eller. Han tror jag mer på att han vill ta samtliga A kort eftersom.

Kan man söka handledare på A2 och A trots att dom bara är 16 år? Är det bara åldern och att man trafiktillståndet som spelar roll?

Är det så har jag två "handledarskap" över och då skulle jag ju kunna offra ett på jobbarkompisen och sen ha ett kvar till frugan men hon tror jag inte kommer att kort.

I mitt fall är det ett mindre problem då MC-intresset är svalare hos de som snart är 16 år än han som fyller 14 år på några dagar. Flickan är nog den som jag kan tänka mig ta A kort men hon är ju lite så där uträknade och tycker att A1 är onödigt utan hon kan vänta till A2, grabben ska man nog vara glad om han tar bil kort men han har i alla fall i år kört en hel del med min 1963 Monarped i år.

14 åringen våndas om han ska ta AM eller A1 för jag har sagt att det får bli antingen eller. Han tror jag mer på att han vill ta samtliga A kort eftersom.

Kan man söka handledare på A2 och A trots att dom bara är 16 år? Är det bara åldern och att man trafiktillståndet som spelar roll?

Är det så har jag två "handledarskap" över och då skulle jag ju kunna offra ett på jobbarkompisen och sen ha ett kvar till frugan men hon tror jag inte kommer att kort.
Du (eleven) måste ha ett giltigt körkortstillstånd för den behörigheten som avses.
Det som är fiffigt där är att körkortstillstånden är indelade i grupper, så grupp1 som den heter gäller för traktor, AM, A1, A2, A, B och BE.
Så, inget problem där.

Okej, så då söker jag för A och B på en gång för bägge två. Flickan har redan körkortstillstånd efter att tagit AM-kortet dagen hon fyllde 15 år.

Minns fortfarande då körskoleläraren frågade henne lite frågor innan dom skulle ut och köra moped och frågade om bromsning var på han fick svaret att hon kört lite cross och testat att bromsa så hårt till framhjulet låser sig för att veta var gränsen går, sen tittade han på mig och sa några såna övningar ska vi inte ha här.

Med vänlig hälsning,

Absolut, körskolorna har en utmärkt lobbyorganisation, dom får igenom allt.

För att stoppa svarta körskolor hade det räckt med andra åtgärder som inte hade varit besvärliga för hederligt folk

Jag övningskörde bil med båda mina barn och två sommarjobbare på jobbet (syskon), samt en kollegas flickvän allt inom en femårsperiod

Alla tog sina körkort.

Jag vägrade till och med bensinpengar för att det inte skulle kunna anses att jag tog betalt

Nån som vet hur det är om man söker handledarskap för en elev först för A1 och lite senare för tex B räknas det då fortfarande en elev eller förbrukar man antalet elever med ansökningar för varje behörighet?

Nu kommer ju jag att söka A och B på en gång då det är det enda behörigheterna jag har men tänkte att det är ju bra att veta. Funderingar på om jag skulle passa på att ta BE då ungarna ska ta körkortet, vet ju att teorin inte är nåt större problem om jag pluggar lite och uppkörningen har jag ju redan gjort en gång.

Jag tror att det är antalet personer som menas. Du är handledare för dem och de behörigheter du haft tillräckligt länge, sedan kan de förstås ha olika körkortstillstånd.

Med vänlig hälsning,

Ja, det räknas som en elev, det är relaterat till personnumret, det är så jag har gjort med "Tårtsmulan".
Ansökte först om A, men sedan ville hon även ta BE efter något år, så då sökte jag för det.
Det som händer är att du får olika handledarbevis, med olika slutdatum.
Och tänk på att B och BE kräver att både du och eleven har gått introduktionsutbildning inom de senaste 5 åren.
Och självklart ska du ta BE, det är livsnödvändigt med dagens bilar, så att du kan koppla på valfritt släp och hämta roliga saker! 🙃

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman