Handledare?

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Jag är numera officiellt handledare för en potentiell mc-förare. Fråga inte hur det gick till, jag undrar också!

Problemet är att efter att under flera år ha blivit förstörd med "rejslinjen", "A twist of the wrist", "if in doubt - nail it!" etc så vet jag inte riktigt vad som gäller på gatan.

Vad ska jag lära ut?

Vad vill vägverket (eller vad det heter för stunden) att min elev ska kunna?

Det började som en plojgrej, men det börjar mer och mer kännas som att jag faktiskt måste göra något.

Eleven var som alla killar "snabbast på en moppe söder om nordpolen", så jag vill inte knäcka några egon, även om första och hittils enda övningskörningen kunde slagit rekord i försiktig bromsning inför nästa kurva.
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Se till att killen lär sig manövrera hojen på ett lugnt och säkert sätt.
Även om Du gasat halvt ihjäl Dig så måste Du ju trots allt kunna reglerna.

Om han sen väljer att tokköra när han väl tagit kortet är ju hans problem, inte ditt.
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Se till att killen lär sig manövrera hojen på ett lugnt och säkert sätt.
Även om Du gasat halvt ihjäl Dig så måste Du ju trots allt kunna reglerna.

Om han sen väljer att tokköra när han väl tagit kortet är ju hans problem, inte ditt.

Jag har aldrig kört så lugnt i hela mitt liv!

Det jag prioriterar är att han kan köra tryggt i sitt eget tempo, kan identifiera eventuella faror samt att hantera hojen 'med ryggraden'.

Frågan är: Vad vill de se på uppkörningen?


Killen kör väldigt försiktigt och förståndigt, inga problem där. Han är 46 år och har skakat av sig de värsta hormonpåslagen, och kommer dessutom att återigen bli pappa inom kort.
 
Last edited:

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
1. Att han kan manövrera hojen.
2. Att han klarar en säkerhetskontroll på hojen.
3. Att han kan köra lugnt efter regelboken i trafiken.
4. Att han är uppmärksam i trafiken.
5. Att han upplevs som säker i trafiken.

Sen så räknas Du som förare då det är Du som är handledare.
Han kör med andra ord på Ditt ansvar.
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Väldigt nära det jag frågade efter!

När jag rannsakar mig själv så är det nog mitt eget trafikvett som har luckor, och det är dem jag är rädd att överföra. Det är lätt att lägga sig till med dåliga vanor.

Programmet med handledare verkar fungera, då det plötsligt har blivit allvar.
En konstig detalj är att man inte behöver gå en handledarutbildning för A-behörighet, emedan det behövs för B- och moped-behörighet!

Pinsam fråga: vad ingår i säkerhetskontroll av motorcykel?
 
Last edited:

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Det kommer även på A, i mina ögon är det en stor miss att man inte redan har det.

Gick handledarutbildningen för bil i tisdags, det var ord och inga visor...
Inget svårt att genomgå men man inser vilket ansvar man helt plötsligt har.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Väldigt nära det jag frågade efter!

När jag rannsakar mig själv så är det nog mitt eget trafikvett som har luckor, och det är dem jag är rädd att överföra. Det är lätt att lägga sig till med dåliga vanor.

Programmet med handledare verkar fungera, då det plötsligt har blivit allvar.
En konstig detalj är att man inte behöver gå en handledarutbildning för A-behörighet, emedan det behövs för B- och moped-behörighet!

Pinsam fråga: vad ingår i säkerhetskontroll av motorcykel?

St eriks har en video på YT jag fräschade upp mig med sist.
http://www.youtube.com/watch?v=95uUM_lIIkY
Det är två delar.
Har varit handledare åt tre. Jag brukar låna elevernas bok några kvällar innan man börjar köra och fräscha upp mig med. Samt göra en skiss på manöverbanorna så att ni kan bygga upp en egen med tex tomburkar i ngt industriområde.

Eleverna vet ju oftast själva ganska väl det mesta de måste kunna för uppkörningen. så jag brukar fråga dem vad de vill träna mest på. Så det är just inte så stora problem. Det man kan tillföra själv gäller ju mest tekniken för att tex få eleven att klara manöverprovet. Det blir sedan helt uppenbart för dig när ni är ute och kör och du ligger bakom vad det är för tendenser som ser farliga ut i trafiken. Så det ger sig när ni kommer igång har jag erfarit.

Det är ju dock lite saker de vill se på uppkörningen som du kanske hunnit glömma. Tex att uppkörningsförrättaren vill se att eleven använder bakbromsen även när det är torrt och grusfritt.
Det är ju även bra att eleven visar bromsberedskap med foten vid situationer när ni på huvudled tex passerar en väjningspliktig bil vid stopplikt osv. Så kör man ju inte i verkligheten, vi nöjer sig ju ofta med bromsberedskap med frambromsen om det är torrt och grusfritt. Men det syns ju inte för uppkörningsförrättaren osv. Så det är ju vissa "teaterinslag" man kan tipsa eleven om.
Placering i körfältet är ju även rätt bra att nöta med. Det signalerar osäkerhet om det går lite på känn i körfältet. Men det kommer ju du också tycka när du ligger bakom. Så tro mig, du kommer knappast att sakna saker att förmedla när ni väl kommer igång.
Alla de jag övningskörde med tog kortet på första uppkörningen. Deras förtjänst. Man ska bara iaktta och förmedla. Då brukar det gå bra.

Tycker jag.
/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Råckenråll!

Tack för goda råd o peppning!

Lite speciellt att plötsligt vara lärare!

Det känns lite kluvet att bara rikta in sig på uppkörningen när man övningskör, mtp allt man lärt sig sedan vad gäller tex SMC-kurser och erfarenhet vad gäller kurvteknik och risker osv menar jag. Du är ju tex säkert tex en gud på svänga och bromsa och så jämfört med mig. Så du kommer säkert att känna likadant.

Men min erfarenhet är att det är ju bäst att rikta in sig på uppkörningskunskap först. Sedan så kan du lära ut det viktigaste sedan. Om du inte orkar eller har tid kan du ju ställa en förväntning: Att han tex går en smc-kurs om ni klarar uppkörningen, som motprestation.

För att klara mC-uppkörningen behöver man ju inte träna undanmanöver eller kurvteknik alls. Jag ville bara säga att även jag tycker naturligtvis att det är helt sjukt. Bilisterna måste ju tex köra manöver-/halkbana innan de ens får köra upp.
Det borde finnas ett liknande krav på MC. Att tex SMC tar fram en BKK som man som MC-elev måste ha intyg på att man har gått innan man får uppkörning. Som bilisternas halkbana. Känner du att han verkar ha sån koll så att ni har tid kan du ju ut och även ägna lite tid åt tex spårval och sånt också redan innan ni kör upp. Men på uppkörningen så är det ju en rigid körfältsplacering även i böjar som är säkraste kortet för detsamma.

Tror du kommer vara en mycket bättre handledare än den körskolelärare jag hade. :tummenupp

/J
 
Last edited:

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
För att klara mC-uppkörningen behöver man ju inte träna undanmanöver eller kurvteknik alls. Jag ville bara säga att även jag tycker naturligtvis att det är helt sjukt. Bilisterna måste ju tex köra manöver-/halkbana innan de ens får köra upp.
Det borde finnas ett liknande krav på MC. /J

Du skojar va?!:va:va
I uppkörningen ingår ju 2(!) manöverprov, varav en med undanmanöver, 0ch 2 bromsprov innan de ens släpper ut dig i trafiken.....
Mvh// Anna
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Du skojar va?!:va:va
I uppkörningen ingår ju 2(!) manöverprov, varav en med undanmanöver, 0ch 2 bromsprov innan de ens släpper ut dig i trafiken.....
Mvh// Anna

"Undanmanövern" för körprovet är ju knappast en riktig undanmanöver. Finns en tidigare tråd om det här med lite linjer utritade. Så som skolan rekommenderade att man skulle köra den kan man gunga igenom skiten utan ha någon som helst koll på hur man faktiskt svänger en motorcykel i fart.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Från 1/11 -09 så införs två obligatoriska riskutbildningar för de som ska ta mc-körkort. :huvet

http://www.korkortsportalen.se/

Du tog orden ur munnen på mig. En teoretisk och en praktisk dag om jag inte missminner mig. Dock är jag inte helt skeptisk till idén om riskutbildningen, många behöver den. Får bara innerligt hoppas att den blir vettigt utformad och inte massa "trams" som tyvärr brukar kläckas fram av STR och VV (eller va fan de numera kallar sig).

Var med på en polares uppkörning i somras (han klarade sig f.ö.). Det VV-gubben sa innan att han tittade på i trafik var placering, framförhållning, uppsikt, fart (inte för hög ELLER låg) samt körsäkerhet. Det är det jag kommer ihåg.
Manöverbanorna säger sig själv. Man ska ha FLYT i högfarten och våga kasta runt MC:n. Lågfarten är väl lite olika beroende på person, men att nöta den till perfektion är aldrig fel. Glöm inte att träna BÅDA lågfartsbanorna!
Bromsprovet är nog det viktigaste på manöverdelen, man ska våga nypa så in i h*lvete.

Ta en lektion eller två med eleven och var med själv. Det gjorde jag och jag lärde mig nog mer om att lära ut än eleven lärde sig att köra... :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du skojar va?!:va:va
I uppkörningen ingår ju 2(!) manöverprov, varav en med undanmanöver, 0ch 2 bromsprov innan de ens släpper ut dig i trafiken.....
Mvh// Anna

Jo jag känner till att man kan kalla återresan i konbanan för undanmanöver. Jag brukar också börja med manöverbanan innan vi far ut i trafiken.
Men det är ändå kass som träning på undanmanöver tycker jag.

Det är ju bara att träna på konbaban tills man klarar tiden resonerar nog många körskolor. Många reflekterar nog inte ens över detta som en träning på undanmanöver.

När jag tog mitt kort hade vi den gamla svåra banan med garagevändning och krypkörning, och den var ju bra på sitt sätt vad gällde att kontrollera hojen med koppling och så. Men den förmedlade ju heller inga tips på hur man ska tänka riskmedvetet när man tex närmar sig en stillastående bil som väntar på att tuffa ut där man kommer på sin huvudled.

Vidare tycker jag som sagt att det borde vara ngt inslag innan uppkörning där man får lära sig lite av det som smc lär ut på tex Rörken, Tuvängen, BKK eller SHK.

Men den nya riskutbildningen kanske tar upp just det om man även låter den omfatta körövningar.

Man behöver ju sedan inte visa dessa på uppkörningen tycker jag. Men att man måste intyga att man har gått en sådan kursdag.

Tycker jag.

/J


Jag menar inte tat man ska ha det met på upp
 
Last edited:

osc

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Ort
Umeå
Hoj
ER-6n -08
Pinsam fråga: vad ingår i säkerhetskontroll av motorcykel?

På det papper jag fick från körskolan står det att man ska kolla:

El
Parkeringsstöd, starta motorn, blinkers, signal, hel- och halvljus, parkeringsljus, bromsljus, bakljus, skyltbelysning, reflex och nödstoppen.

Bakhjul
Svinglager, hjullager, bromsbelägg, däck, fälg, kedja och drev.

Framhjul
Styrlager, hjullager, bromsbelägg, däck och fälg.

Bromsar och fjädring
Spel på reglage, framfjädring, frambroms, vätskenivåer, bakbroms, bakfjädring och kedjespänning

Backspeglar, skyddsutrustning, ev olje- och bensinnivå.

Jag har för mig att man gör en av dessa punkter. Jag behövde bara kolla elen på min uppkörning. Backspeglar, skyddsutrustning, ev olje- och bensinnivå ska man nog alltid kontrollera.
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Jo jag känner till att man kan kalla återresan i konbanan för undanmanöver. Jag brukar också börja med manöverbanan innan vi far ut i trafiken.
Men det är ändå kass som träning på undanmanöver tycker jag.

Vidare tycker jag som sagt att det borde vara ngt inslag innan uppkörning där man får lära sig lite av det som smc lär ut på tex Rörken, Tuvängen, BKK eller SHK.



/J

Återresan? Där är ju inbromsningen väl? Det är på väg ut du har "undanmanövern".... Men visst speciellt lik trafik är den ju inte.

En Smc-kurs står väldigt högt upp på min priolista så fort jag klarat uppkörningen, vill ju lära mig mer och inser att bara för att kortet är i hamn är man ju inte vägarnas fantomen.

Mvh// Anna
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Återresan? Där är ju inbromsningen väl? Det är på väg ut du har "undanmanövern".... Men visst speciellt lik trafik är den ju inte.

En Smc-kurs står väldigt högt upp på min priolista så fort jag klarat uppkörningen, vill ju lära mig mer och inser att bara för att kortet är i hamn är man ju inte vägarnas fantomen.

Mvh// Anna

Då tycker vi nog rätt lika. Var inte meningen att få ngn att tappa respekten för sin körskola/uppkörning.
Du kommer nog dessutom att bli medveten och bra hojtjej.
Problemgruppen är ju en undergrupp av de unga killarna, de med risktagarprofil sas. De flesta unga killar kör ju jäkligt riskmedvetet och har mycket bättre koll på hojen än jag som ändå kört sedan -85.
Men i Minneslunden kan du (som du säkert sett) läsa för många hjärtskärande trådar om killar födda sent på 80-talet. Jag blir alldeles tom inombords när jag ser sånt. Även om det inte är mindre jobbigt med de äldre killar, vissa tom i min ålder, som jag ofta träffat på körningar som nu är borta. Hur många internetforum har en Minneslund tex. :gnissla

Nåväl, vi verkar ju tycka ganska lika. Jag är verkligen ingen kunnig människa på hojutbildningsfrågor. Så jag har nog inte så mycket mer att tillföra i den här tråden.

Lycka till med kortet! :krama

/J
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top