Handledare vid A-kort

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Tänkte köpa en gammal 750 till gumman som hon kan ha och övningsköra och köra upp med. Tänkte att jag själv skulle bli handledare, men man skall ha haft A-kort i minst 5 år och jag har haft det i 1 ½ år. Har dock för mig att jag läst om flera här inne som skickat in ansökan om att bli handledare och fått det godkännt trots att dom inte haft A-kort i 5 år. Någon som kan bekräfta detta om dom har så dålig koll på körkortsfabriken? Jag tänker skicka in och testa så får vi se vad som händer men ni som har erfarenhet av detta, hojta till i tråden och berätta.

Akn78 skrev:
2260230 Tänkte köpa en gammal 750 till gumman som hon kan ha och övningsköra och köra upp med. Tänkte att jag själv skulle bli handledare, men man skall ha haft A-kort i minst 5 år och jag har haft det i 1 ½ år. Har dock för mig att jag läst om flera här inne som skickat in ansökan om att bli handledare och fått det godkännt trots att dom inte haft A-kort i 5 år. Någon som kan bekräfta detta om dom har så dålig koll på körkortsfabriken? Jag tänker skicka in och testa så får vi se vad som händer men ni som har erfarenhet av detta, hojta till i tråden och berätta.
Bara å testa...man kan inte få mer en nej! :tummenupp

Jag skall skicka in så får jag se hur det går. Har för mig att jag sett flera som klarat sig igenom men dom kanske inte läser tråden... Alla som provat och fått ja eller nej får hojta till!

En annan intressant fråga är hur lagen ställer sig om vv utfärdar ett ok på mig och jag inte uppfyller de krav som finns, kan dom komma med puffran då och utkräva pengar från mig eller sätta mig i kurran?

Jag återkommer med hur det gick för mig!

Last edited:
Polaren hade haft kortet i 4år o 8mån han fick inte vara handledare för mig iaf

Akn78 skrev:
2260527

En annan intressant fråga är hur lagen ställer sig om vv utfärdar ett ok på mig och jag inte uppfyller de krav som finns, kan dom komma med puffran då och utkräva pengar från mig eller sätta mig i kurran?

Åker du dit i en kontroll blir det tvärnit. Du åker dit för olovlig körning med den du är handledare för. Sen kan du glömma att vara handledare på många år framåt. Det är din skyldighet att känna till regelverket och följa det. Spelar ingen roll att någon gjort fel på länsstyrelsen.

Ämnet har för övrigt varit uppe i en tråd för inte länge sen. Sök i arkivet ser du mer svar. Någon hade då ringt farbror blå och frågat vad som sker i det fall du beskriver.

En polare skickade in ansökningspapper då han hade haft kortet för lite länge, och fick det beviljat utan problem.

Hur det står sig rent lagligt har jag ingen som helst aning om, har dom beviljat papperet så borde du gå fri, det är ju en ansökan man skickar in, och dom ska bevilja eller avslå beroende på om dom anser att du uppfyller kraven.

Som jag ser det så är det den beviljande myndigheten som ska granska ansökningarna.

Testade förra våren med en polare som då hade haft kortet i 4 år, blev inte godkänt.

Jag sökte men hittade inget relevant ämne, kanske fel på min sökning men...

Jag är lite inne på det du skriver om att har dom beviljat mig så borde det inte vara några konstigheter för att det är en ansökan som dom godkänt. Hade vart intressant att se en lagtext angående ämnet.

GuW skrev:
2261001 En polare skickade in ansökningspapper då han hade haft kortet för lite länge, och fick det beviljat utan problem.

Hur det står sig rent lagligt har jag ingen som helst aning om, har dom beviljat papperet så borde du gå fri, det är ju en ansökan man skickar in, och dom ska bevilja eller avslå beroende på om dom anser att du uppfyller kraven.

Som jag ser det så är det den beviljande myndigheten som ska granska ansökningarna.

Vad du får godkänt vid ansökan som handledare är lämplighet. Om någon tabbar sig spelar ingen roll. Jämför med att någon råkar göra fel så du får oväntat mycket pengar på kontot. Pengarna är inte dina och komemr aldrig bli det. Samma gäller här. DU får en lapp men måste inse det orimliga i dess giltighet. De lagliga aspekterna är fortfarande samma. Fem år för den kategori av körkort du ska agera handledare för.

SKa snoka reda på tråden de diskuterade detta senast.

Akn78 skrev:
2261024 Jag sökte men hittade inget relevant ämne, kanske fel på min sökning men...

Jag är lite inne på det du skriver om att har dom beviljat mig så borde det inte vara några konstigheter för att det är en ansökan som dom godkänt. Hade vart intressant att se en lagtext angående ämnet.

Här är länken till förra tråden om detta ämne..

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=122587

Skulle vara handledare förra året åt en polare, men fick nej med A-lort i 4 år....

Babar skrev:
2261337 Fem år från den dag man tar körkort på behörigheten man vill vara handledare för.

Jag vet folk som haft A-kort i ett år, men kört lätt mc i femton år innan, som fått beviljat som handledare för tung mc.

Babar skrev:
2261337 Fem år från den dag man tar körkort på behörigheten man vill vara handledare för.

Men de kan ju inte stämma för 125:a eller? :O eller kanske ändå :confused:

Edit: Fast man måste vara över 25 kom jag på nu :) jaja, tänkte väl inte så mycket då

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti