Handledare vid 24 för tung hoj?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag fyller 24 i vinter och har erbjudit en del hojsugna vänner att jag kan övningsköra med dem om de så vill.

Grejen är den att jag bara har haft det tunga kortet i 4år, tog A-beg när jag var 18. Jag antar att jag inte får övningsköra med en kompis som är 29 med tung hoj även om han har körkortstillstånd för tunga motorcyklar? Men om man ändå skulle göra det, vad blir påföljden?

Får jag förresten handleda för A2 även om jag bara hade A-beg innan? :gnissla

Du måste haft behörigheten för den klassen du ska vara handledare i minst 5 år. Påföljd om ni skiter i det lär väll bli olovlig körning för hans del. A2 kan jag inte svara på. Det mest logiska vore ju att du får vara handledare för A2 eftersom du haft begränsat i 2+4 år tungt, men så kanske inte myndigheterna resonerar.

Egentligen borde du inte kunna handleda personer till A2-kort om du har ett begränsat A-kort då A2-kortet räknas som en högre behörighet men jag tror att det skulle fungera ändå. Bara testa att ansöka, släng i en för obegränsat kort också, det värsta som kan hända är att de säger nej :tungan Fick själv bli handledare för obegränsat när jag enbart haft behörigheten i 4,5 år :tungan

Har också precis ansökt om att vara handledare för tung mc.
Glömde helt bort att jag haft begränsad behörighet innan jag fick mitt tunga.
Har alltså haft Beg i 2år och tung 3år så totalt 5år.
Men visst borde få vara handledare för begränsad trots att effekten höjts med 10kw från förr?

Om jag inte missminner mig så är behörigheten "A-beg" fortfarande "A"-behörighet.

Då jag var handledare (2011) så hade jag haft A i totalt 6 år, varav 2 av dessa var med A-beg.
Var inga problem för mig att få handleda för "tungt", trots att jag bara haft obegränsat i 4 år.

Om jag inte missminner mig så är behörigheten "A-beg" fortfarande "A"-behörighet.

Då jag var handledare (2011) så hade jag haft A i totalt 6 år, varav 2 av dessa var med A-beg.
Var inga problem för mig att få handleda för "tungt", trots att jag bara haft obegränsat i 4 år.

Det låter ju positivt! :Bugar

...Det låter mindre positivt, men nästa år bör ju jag också ha haft A2 i 5 år och A i 4 år så jag kanske slipper igenom! :)

Ansöka kan man ju alltid göra. Min flickväns körskola tyckte man skulle göra det för ibland slinker det ändå igenom och man blir godkänd som handledare.

Kostar väl bara typ 60 spänn nuförtiden att ansöka om handledartillstånd.

Måste göra en korrigering tror jag nu efter jag vaknat till. :rodnar

Jag tog tydligen A-beg ett år tidigare än vad jag minns.
Så jag missade bara "5 års regeln" med någon månad eller två då jag började handleda.
Dessutom var detta innan de gjorde om med A2.
Så det är troligt att det blir som i tråden som PeteR1 länkade till.

Kan bara berätta om min ansökan för ett par år sedan. Hade haft lätt mc sen 17års ålder men hade bara haft tung i 3 år när jag sökte för två personer. Dessa beviljades direkt utan omsvep, aha tänkte jag A behörighet som A behörighet och skickade in ansökan för ytterligare en person, denna nekades dock med motivering att jag inte haft kortet i 5 år för den körkortsklass jag skulle handleda.
Så man kan ju chansa om man vill de verkar ju inte ha full koll va de håller på med på transportstyrelsen. =)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman