Handledare sökes..

Lotta skrev:
Det är nya regler för handledare sedan årskiftet.

http://www.vv.se/templates/NewsPage____10779.aspx

Jag vet ett par handledare som blivit godkända som handledare utan att ha haft körkortet i fem år, så detär bara att testa. Det kan funka....

TACK! för tipset, jag och en kompis skall testa att skicka in mig som handledare, ett försök är det värt(kostar bara ett porto, kan inte bli annat än ett nej i värsta fall) De som handlägger är ju inte annat än människor, sitta o titta igenom många ansökningar om handledarskapp kan skapa en miss.. och har man inte mc-kortet på prov, och aldrig varit av med körkortet och haft i oavbrutet sen 1987(b..) så kan det bli bifall i länsstyrelsen utlåtande :tummenupp

Last edited:
Pejo skrev:
Ja, med tanke på förutsättningarna så måste man nog anse det vara ett genombrott för den motorcykliska pedagogikens genomslagskraft ! :tummenupp
Jösses va gammal du måste va som kan använda så många fräsiga ord i en å samma mening :hihi
förresten, hetere nog motorcyklistiska :7peta

Pejo skrev:
Håller med om ovanstående. Mats kanske är lite mer lung och sansad :-)
Dom lyckades lotsa mig igenom A-kortsutbildningen i alla fall, det säger kanske en del... :fyllisar

Frädrik - Fätt snögg avatar du har!

Ska dit på mångdag å träna lite.. roland var visst på semester.. :tummenupp
Hur många lektioner tog ni?

/.

MadClaire skrev:

/.

Jag tror det vart 12-14 lektioner allt som allt. Mest dubbel-lektioner, vart mest gjort så.

Pejo skrev:
Jag tror det vart 12-14 lektioner allt som allt. Mest dubbel-lektioner, vart mest gjort så.

5 dubbellektioner plus 1 lektion(uppkörningsdagen, delad körning) har trots allt mest negativt om o säga om Köpings nya trafiksskola, varje fall ägaren som jag körde för som försökte "snylta" åt sig mera lektioner än vad jag ansåg vara behövligt. det är ju trots allt de som tillhandahåller mig en tjänst, inte meningen att en som har trafikvana, skall bara "tomnöta" för att spä på deras inkomster mera, det kan de göra där det behövs. Men man kanske kom lindrigt undan ialla fall...?Även om de säger du skall nog ta ett par lektioner till, så är det många som "köper" det, men man kan säga "nej nu är det nog!!"

Har ett långt långt wordssokument, jag skrivit över fel o brister de gjorde i Köpings nya trafikskola, skulle jag informera vägverket om de felen o bristerna tror jag t om han blir av med behörighet att lära folk köra mc....

Axelssons trafikskola är BÄTTRE, vet de som gått i köping på den skolan förra året, då folk har mc-vana o de såg det, så tränade de bara det allra nödvändigaste, bromsprov, manöverbanan.( Det är ju trots allt en utbildning de skall lära ut, och kan man det på 2 lektioner skall de inte "suga" ur en 4 lektioner x-a bara för vinstintresset..gäller Köpings nya)

Så det kan nog löna sig för folk utsocknes att söka sig till mindre orter för körskoletiden(tror Axelssons finns i Västerås med) hade jag gått hos dem hade jag klarat mig ännu billigare undan.

Last edited:
MadClaire skrev:

/.

Fyra.

Hade bokat en privat uppkörningstid så jag hade typ bara en månad på mig. Fick lägga upp min utbildning själv så det blev typ:
1 Allmän körning för att kolla om jag visste vad jag gjorde
2 Stadskörning
3 Konbana bromsöva
4 Landsväg
5 Lån av deras hoj vid uppkörning.(hade köpt ett 5 lektionerspaket så...)

Fick faktiskt köra upp som elev sjysst nog, så man slapp köra upp som privatare asså.

FredR1k skrev:
Fyra.

Hade bokat en privat uppkörningstid så jag hade typ bara en månad på mig. Fick lägga upp min utbildning själv så det blev typ:
1 Allmän körning för att kolla om jag visste vad jag gjorde
2 Stadskörning
3 Konbana bromsöva
4 Landsväg
5 Lån av deras hoj vid uppkörning.(hade köpt ett 5 lektionerspaket så...)

Fick faktiskt köra upp som elev sjysst nog, så man slapp köra upp som privatare asså.

Jag har åxå bokat uppkörningstid...
vad gör det för skillnad om man kör upp privat eller som elev? (kanske korkad fråga, men jag vet ju inte.. :fatta! )
JAg tycker det verkar svårt med bromsningen från 90... och manövern.. men det kanske inte är det...

Jag håller med Sportlover om Axelssons - jag tog både tunga mc-kortet och bil hos dom och de var kanonbra. Roland däremot....usch. Han har väl som policy att trycka ner eleverna så de tar 10 onödiga lektioner. eller? Jag tog lätta kortet hos honom och nog kändes det så då i alla fall. (jag hade kört cross i 5 år då.)

sporTlovEr skrev:
5 dubbellektioner plus 1 lektion(uppkörningsdagen, delad körning) har trots allt mest negativt om o säga om Köpings nya trafiksskola, varje fall ägaren som jag körde för som försökte "snylta" åt sig mera lektioner än vad jag ansåg vara behövligt. det är ju trots allt de som tillhandahåller mig en tjänst, inte meningen att en som har trafikvana, skall bara "tomnöta" för att spä på deras inkomster mera, det kan de göra där det behövs. Men man kanske kom lindrigt undan ialla fall...?Även om de säger du skall nog ta ett par lektioner till, så är det många som "köper" det, men man kan säga "nej nu är det nog!!"

Har ett långt långt wordssokument, jag skrivit över fel o brister de gjorde i Köpings nya trafikskola, skulle jag informera vägverket om de felen o bristerna tror jag t om han blir av med behörighet att lära folk köra mc....

Axelssons trafikskola är BÄTTRE, vet de som gått i köping på den skolan förra året, då folk har mc-vana o de såg det, så tränade de bara det allra nödvändigaste, bromsprov, manöverbanan.( Det är ju trots allt en utbildning de skall lära ut, och kan man det på 2 lektioner skall de inte "suga" ur en 4 lektioner x-a bara för vinstintresset..gäller Köpings nya)

Så det kan nog löna sig för folk utsocknes att söka sig till mindre orter för körskoletiden(tror Axelssons finns i Västerås med) hade jag gått hos dem hade jag klarat mig ännu billigare undan.

MadClaire skrev:
vad gör det för skillnad om man kör upp privat eller som elev? (kanske korkad fråga, men jag vet ju inte.. :fatta! )
JAg tycker det verkar svårt med bromsningen från 90... och manövern.. men det kanske inte är det...

Som privatist bemöts du som att du inte borde köra hoj för än du bevisat motsatsen. Kommer du som en elev från trafikskolan kan det vara en fördel. Uppkörningsgubbarna/gummorna vet då att trafikskolan bara släpper i väg dom som anses vara tillräckligt duktiga. Sen finns det bra uppkörningsgubbar/gummor som skiter i sånt och släpper igenom sådana som mig (privatist)

Men skit i allt sånt och kör ditt race. Brukar gå bäst då

WestW skrev:
Som privatist bemöts du som att du inte borde köra hoj för än du bevisat motsatsen. Kommer du som en elev från trafikskolan kan det vara en fördel. Uppkörningsgubbarna/gummorna vet då att trafikskolan bara släpper i väg dom som anses vara tillräckligt duktiga. Sen finns det bra uppkörningsgubbar/gummor som skiter i sånt och släpper igenom sådana som mig (privatist)

Men skit i allt sånt och kör ditt race. Brukar gå bäst då

De skall igentligen inte brys sig om man är privatist el kommer från trafikskolan, de skall kolla om man kan köra hoj!

Däremot om man kommer som privatist så gäller det att komma med en hoj i trafiksäkert skick, med alla regpapper i ordning.

MadClaire skrev:

Tjata lite på Roland så kan du säkert köra upp via dom, som jag gjorde. Jag tror bara det handlar om att dom skriver på ditt papper eller att du får med dig ett papper från dom (kommer inte ihåg), att du bokat tiden spelar ingen roll.

Nu vet jag inte om ni har haft bilkörkort länge eller så..
Men jag körde upp som privatist och tyckte inte jag vart bemött på nått särskilt negativt eller positivt sätt, snarare neutralt. De ville se om jag kunde köra hoj eller ej.
Har hört från många andra att de har blivit godkända för att kontrollanten vart tjenis med deras lärare.. hur mkt sanning som ligger i det vet jag dock inte...

Jag körde aldrig på körskola, för med traktorkort och Bkortet ganska färskt i fickan så tyckte jag mig kunna trafikreglerna ganska bra och det kändes som det mest var köra-hoj-teknik som skulle filas på.

Har inte känt att jag missat någonting när jag pratar med andra som tatt kortet genom körskolorna.
Har man hitta på duktiga, (och tålmodiga), handledare som man kan få med sig oavsett väder, då kan man få till en minst lika bra utbildning tror jag iaf.

Gör egna konbanor med ex. PETflaskor och öva på.
Det finns en konbana i Märsta, men det är ju en bit att åka för er, som alla får använda så länge som ingen skräpar ner eller förstör. Och om inte körskolan har lektion där just då:) :tummenupp

Vet inte om det finns ngt liknande i Västmanland?

Lycka till med körkorten, de e slitigt, svettigt, irriterande och kul men ouff..så skönt när det är över:hej

*onödigt skryt *4 dubbel lektioner är allt som behövs å en massa jävla anammmananan eller vad det heter *onödigt skryt *

Lycka till ,kan rekomendera Libero på körkortsakuten en grym kille på att lära ut samt att han inte bokar nå onödiga lektioner.
Mvh majk

TinaTjejen skrev:
Gör egna konbanor med ex. PETflaskor och öva på.
Det finns en konbana i Märsta, men det är ju en bit att åka för er, som alla får använda så länge som ingen skräpar ner eller förstör. Och om inte körskolan har lektion där just då:) :tummenupp

Vet inte om det finns ngt liknande i Västmanland?

Självklart behöver man inte åka till Märsta för den sakens skull. Wenströmska Skolans parkering har en uppmålad bana, fast när jag åkte där var det det gamla manöverprovet. Ännu en orsak att låta en skola visa en manöverprovet - dom brukar nämligen också visa hur man ska köra den för att göra inspektören nöjd, inte bara hur man kör den rätt.

PET-flaskor med 1 liter vatten i varje är ett beprövat trick, men snåla inte med vattnet, då blåser dom iväg.

Edit: Nu ska jag ta av mig skinnstället, det vart 20 mil... //edit

är det ngn som vet om Rolands körskola har en bra utbildning?

Jag tog mitt kort på Rolands och tycker att de var bra men jag instämmer med övriga "Rolanditer" att man bör undvika Roland och istället köra med Mats.
Lycka till med kortet...

Majk skrev:
*onödigt skryt *4 dubbel lektioner är allt som behövs å en massa jävla anammmananan eller vad det heter *onödigt skryt *

Lycka till ,kan rekomendera Libero på körkortsakuten en grym kille på att lära ut samt att han inte bokar nå onödiga lektioner.
Mvh majk

javlar imejmamma har jag.... så det kanske går bra då :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey