Handledare i Helsingborg

kabo

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -83 + Honda XR600 -93
Hej!

Jag har tänkt ta MC-körkort men känner ingen som kan agera handledare åt mej. Därför undrar jag om det finns någon här som bor i Helsingborg och som kan tänka sej agera handledare. Självklart betalar jag bensin, avgiften för handledarbeviset o andra ev. utgifter. För att få bli handledare måste du vara minst 24 år o haft A-behöriget i minst 5 år.
Min tanke är att vi tar en sväng minst 1 gång i veckan, mer om du vill. Jag har en egen hoj och utrustning. Jag har kört både motocross o moped tidigare så jag kan hantera en MC hyggligt. Jag har B-körkort sen 2001 och har kört ca 2000 mil/år sedan dess så jag har god trafikvana.
Jag hoppas kunna köra upp i augusti ungefär.

Mvh Calle Kabo
070-379 49 36

2944231 Hej!

Jag har tänkt ta MC-körkort men känner ingen som kan agera handledare åt mej. Därför undrar jag om det finns någon här som bor i Helsingborg och som kan tänka sej agera handledare. Självklart betalar jag bensin, avgiften för handledarbeviset o andra ev. utgifter. För att få bli handledare måste du vara minst 24 år o haft A-behöriget i minst 5 år.
Min tanke är att vi tar en sväng minst 1 gång i veckan, mer om du vill. Jag har en egen hoj och utrustning. Jag har kört både motocross o moped tidigare så jag kan hantera en MC hyggligt. Jag har B-körkort sen 2001 och har kört ca 2000 mil/år sedan dess så jag har god trafikvana.
Jag hoppas kunna köra upp i augusti ungefär.

Mvh Calle Kabo
070-379 49 36
Min hoj "fattas" lite blinkers odyl och är troligvis inte lämplig som handledarhoj.. Annars hade jag gärna ställt upp..

Kom igen nu, hjälp Calle!!

Fan Krickan, har du köpt hoj?
Är det det därför man inte sett dig på ett tag.

jag undrar detsamma... han har ju tittat & suktat efter en gixxer... o nu står det nerplockad cbr1000 ... ???

Men kul... du kanske vi får se dig NÄSTA sommar då :D

nä, skämt åsido.. köpt vurpad i gestapoland ?

Fan Krickan, har du köpt hoj?
Är det det därför man inte sett dig på ett tag.

Jepp det blev en cbr körde hem den till en polare och börja skruva ner den, ska göra lite små fix på den innan jag kommer ut och kör men det är ingen panik för det är så tradigt väder en då!

jag undrar detsamma... han har ju tittat & suktat efter en gixxer... o nu står det nerplockad cbr1000 ... ???

Men kul... du kanske vi får se dig NÄSTA sommar då :D

nä, skämt åsido.. köpt vurpad i gestapoland ?

Ja jag var inne på en suka först men jag ånga mig för honda är det ända märket jag inte haft:)
Nä det blir denna sommaren jag kommer köra någon sväng med er:arsele

Last edited:
Hej!

För att få bli handledare måste du vara minst 24 år o haft A-behöriget i minst 5 år.

Är det allt som krävs?
Är det inte något lämplighets test , eller något annat papper som ska fyllas i av dem som är "lärare"?
:va

Är det allt som krävs?
Är det inte något lämplighets test , eller något annat papper som ska fyllas i av dem som är "lärare"?
:va
Jo ett handledarbevis behövs också. Det får man genom att ansöka om det hos länsstyrelsen.
kabo skrev:
Självklart betalar jag bensin, avgiften för handledarbeviset o andra ev. utgifter.
Om du är minst 24, haft A-behöriget de senaste 5 åren och inte fått ditt körkort återkallat eller det finns något annat i registret som gör att du kan bedömmas som "olämplig" så har du ett handledarbevis ca 2 veckor efter att du skickat in ansökan. Handledarbeviset gäller bara en person, så handledaren måste ansöka om ett handledarbevis för varje elev han/hon planerar handleda.

Är det så att du är lite intresserad kanske? :)

För bil är det så i alla fall. Handledaren skall göra ett prov.
Ja, för bil. Krävs inte för motorcykel.
Körkortsportalen är en utmärkt informationskälla för sånt här.

Last edited:
Bara en liten uppdatering på läget:
Nu har jag köpt all utrustning (hjälm, ställ, stövlar etc.) hojen är på plats o ställs på 1a juni. Den måste dock besiktigas senast sista juli.
Körkortstillstånd har jag fått och jag har bokat teoriprov 29e juni.
Det skulle ju vara trevligt med någon att övningsköra med nu också...
Ring eller PM:a om det är något som är oklart!

/Calle Kabo
070-379 49 36

Tyvärr har min TL brakat ihop och det finns ingen ETA på när den blir fixad då vi inte kan hitta felet.

Och XR'en svägner fortfarande bara till höger tills jag hittar tid att fixa problemet. Med tur är det enkelt, lite otur så får jag riva styrkronan...

:(

:edit: Är ingen annan sugen att hjälpa och se till så att han får en vettig utbildning :hihi

:banana

Kom på att en del kanske tvekar inför något sånt här eftersom handledaren formellt sett är ansvarig även för min körning.
Som jag skrev i början så har jag kört en hel del bil och har kört hoj tidigare. Jag inser att jag säkert kommer göra en del missar i början eftersom det är ett nytt fordon och nya saker att tänka på. Men jag försäkrar er att jag har stor respekt för de hastigheter vi kommer färdas i och de trafiksituationer vi säkerligen kommer hamna i. Jag kommer inte ägna mej åt buskörning när vi är ute (kanske lite om ni uppmuntrar till det ;) ). Och jag förväntar mej inte lika mycket hjälp och ingående diskussioner som om ni varit handledare åt t.ex. erat barn.
Någon som vill ta en tur en gång i veckan (kanske i samband med tisdagsturen ibland?) och peka ut brister när dom blir uppenbara skulle vara fullt tillräckligt. Sen kanske det utvecklas till en trevlig vänskap också det vet man ju inte :)
Jag inser också att jag inte kan kräva denna tjänst av någon utan kan endast be att någon har lite förbarmande över en stackars A-behörighetslös själ som min (börja spela dyster musik med snyftande i bakgrunden här).

hej!

Jag har flyttat till Göteborg så den här tråden är inte så aktuell längre. Men jag är fortfarande i behov av en handledare, se ny tråd. Känner ni någon i GBG med omnejd som kan tänkas vilja ha någon att köra lite med så tipsa! :)

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back