Handledar utb. övningskörning

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
ingen
Krävs väl ingen handledar utb. vid privat mc övningskörning som det gör för B kort va? Enbart haft kortet i 5 år osv.

Nej men du måste ändå ansöka hos länstyrelsen om godkännande som handledare kostar 170:-

måste även personen man övningskör köra med hoj bakom eller åka bakpå eller kan det duga med com-system och att han åker bil bakom?

Så här är det...

Man kan ju bara undra varför inge bil...vad är skillnaden?:va

Saxat från vägverket.se

Privat övningskörning på MC

Om du övningskör på motorcykel i gatutrafik och vid landsvägskörning måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel.

KOM I HÅG:
Den som har uppsikt över övningskörningen anses som förare. Och ska alltid följa med i bilen vid den körandes sida. Om du övningskör på motorcykel i gatutrafik och vid landsvägskörning måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel.
Rätten att fungera som handledare upphör om handledarens körkort återkallas.
Handledarbeviset ska alltid medföras vid privat övningskörning.
De svenska reglerna för övningskörning gäller inte i andra länder.

såhär har jag fått det förklarat för mig en gång i tiden:

"För att handledaren skall kunna hålla bra uppsikt över eleven, i en bil bakom ser man inte ens hälften av det som händer på en mc."

lite svårt o se om eleven håller rätt i koppling, allmän teknik osv..
i en bil är det lite svårt(och trafikfarligt) att lägga sig bredvid och kolla på sånt.
för att inte nämna att man ska ju kunna hänga på eleven också när han drar lite.

o de kan jag nog hålla med om.

Man kan ju bara undra varför inge bil...vad är skillnaden?:va

Skillnaden är att dom tror att man med en motorcykel kan köra upp jämnsides, svinga sig över till övningskörarens motorcykel, rätta till eventuella farliga situationer, för att sedan svinga sig över till sin egen motorcykel...
(näe men jag tror att det har att göra med föreställningen att två motorcyklister brevid varandra ska kunna kommunicera, Vägverket brukar nog inte montera helsystem/slipon på sina BMW-cyklar)

Det har inte alltid varit så (eller så sket man i det för 25 år sen) och det gick bra att ha följebil också...

Jag är däremot jävligt tveksam till "åka bakpå", visst en skillad körskolelärare kan påverka motorcykeln med sin viktförflyttning, men inte mycket mer, medans en random-snubbe med MC kort kanske aldrig ens har åkt bakpå tidigare.
Att ha passagerare försvårar ju för eleven dessutom.

Införs handledarutbildning för MC går det från "jävligt svårt" till "tamejfan omöjligt" att få någon att övningsköra med för väldigt många människor.

Det blev nog svårt med kravet på handledarintyg, men det kan ju eleven ta ut på alla i gruppen som han brukar köra med, om eleven bara betalar kostnaden.
Därifrån till att få folk att offra 3-5 timmar på en torr jävla föreläsning dessutom, det är ett enormt hinder.

Men jag är ju IOFS emot handledarutbildningen (i sin nuvarande form) för bil också.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT