Handlarnas marginal på däck

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Honda VFR800 -01
Hur kan det komma sig att det är så stor prisskillnad på däck från mynetmoto.com och svenska handlare?

Momsen i Sverige är 7,5% högre än i Tyskland, det förklarar en del. Men ändå, Bridgestone 020(fram- och bakdäck) till min hoj kostar ordinarie pris 4521Kr. Hos mynetmoto kostar samma uppsättning runt 2700Kr inkl. frakt. Visserligen är monteringen inräknade i det svenska priset.

Sen misstänker jag(gissar bara) mynetmoto inte har någon verkstad eller eget lager, och det gör ju att man kan kränga grejer billigare.

Är det någon som har köpt däck av en tysk handlare, vad är det för priser hos tyska däckfirmor?

Ett företag måste ju ha ett lager? Samt att ha en verkstad som man inte tjänar pengar på verkar ju dumt, då är det bara att lägga ner den. Så det är inga ursäkter för att ta ut ett högre pris!

/ Hannes

Däcksgubbarna har, fullt naturligt, mängdrabatter + direktiv från generalagenter att ta hänsyn till. Det är därför det är viktigt att vi alltid köper så biligt som möjligt. Det går sägner om att säljer man Pirelli FÖR billigt så kan man förlora avtalen med Duells tex....

HanneZ skrev:
Ett företag måste ju ha ett lager? Samt att ha en verkstad som man inte tjänar pengar på verkar ju dumt, då är det bara att lägga ner den. Så det är inga ursäkter för att ta ut ett högre pris!

/ Hannes

Självklart måste ett företag ha ett lager. Men det behöver inte vara det företaget som säljer grejerna till konsumenterna. Har för mig att det funkar så inom bok- och skivbranschen. T. ex, CDON.COM får en beställning på Bosse bildoktorns senaste samlingsplatta med lugna billåtar. CDON.COM beställer skivan från skivbolaget(som står med lagret) och sen skickar dom plattan till din brevlåda.

Sen är det så att det i sverige inte är speciellt billigt att driva ett företag och ge sig själv en dräglig lön. Starta eget å testa (importera däck t.ex och kolla vad du behöver ta ut för pris för att gå runt med hyra, lön, inköp o.s.v), man måste få ihop en hel del pengar för att kunna leva på sin verksamhet.

Mang0 skrev:
Sen är det så att det i sverige inte är speciellt billigt att driva ett företag och ge sig själv en dräglig lön. Starta eget å testa (importera däck t.ex och kolla vad du behöver ta ut för pris för att gå runt med hyra, lön, inköp o.s.v), man måste få ihop en hel del pengar för att kunna leva på sin verksamhet.

Det är alltså billigare att driva företag i Tyskland? Tror inte det, nu har jag inga siffror men har för mig att Tyskland är ett av världens dyraste länder att driva företag i.

LameViffer skrev:
Det är alltså billigare att driva företag i Tyskland? Tror inte det, nu har jag inga siffror men har för mig att Tyskland är ett av världens dyraste länder att driva företag i.

Jag har heller inga siffror. Jag vet bara att jag kör eget och skillnaden mellan vad det kostar mitt företag och vad jag har på mitt konto när jag tagit ut lön, är en ganska stor summa pengar.

Jag har svårt att tänka mig att svenskar är så mycket girigare än tyskar, det kan ju iofs också bero på andra faktorer.

Mang0 skrev:
Jag har svårt att tänka mig att svenskar är så mycket girigare än tyskar, det kan ju iofs också bero på andra faktorer.

Nej det tror jag inte heller. Men det finns ju andra branscher i Sverige där konkurrensen inte är direkt stenhård. Dagligvaruhandeln, byggvaror är dom jag kommer på nu. Det är kanske likadant inom däckbranschen, alltså taskig konkurrens. Några få grossister som dikterar prisnivån?

LameViffer skrev:
Nej det tror jag inte heller. Men det finns ju andra branscher i Sverige där konkurrensen inte är direkt stenhård. Dagligvaruhandeln, byggvaror är dom jag kommer på nu. Det är kanske likadant inom däckbranschen, alltså taskig konkurrens. Några få grossister som dikterar prisnivån?

Som sagt, gör slag i saken å kolla vart du skulle hamna.
Har du rätt å allt går bra så kanske du säljer däck till varenda kotte här om ett år :)

HanneZ skrev:

/ Hannes

att ha ett lager kostar alltid pengar.
dels fysiska ytan där varan lagras måste betalas, dels pengarna man har investerat i lagret, antingen i ränta för att det är investerat på lånade pengar, eller "kostnaden" i utebliven ränta pga att man inte har kunnat investera/placera dom pengarna i annat.
man behöver inte ha ett lager, man kan arbeta enbart med att "förmedla" varorna.

en verkstad innebär alltid högre kostnader, lokal, personal, el o dyl.
oftast finns den där som en service till kunden eller för att locka fler kunder.
så en nätbutik utan kostnader för fysiskt lager/verkstad o dyl har ju mindre omkostnader---> lägre priser

///P

Last edited:
LameViffer skrev:
Hur kan det komma sig att det är så stor prisskillnad på däck från mynetmoto.com och svenska handlare?

Momsen i Sverige är 7,5% högre än i Tyskland, det förklarar en del. Men ändå, Bridgestone 020(fram- och bakdäck) till min hoj kostar ordinarie pris 4521Kr. Hos mynetmoto kostar samma uppsättning runt 2700Kr inkl. frakt. Visserligen är monteringen inräknade i det svenska priset.

Sen misstänker jag(gissar bara) mynetmoto inte har någon verkstad eller eget lager, och det gör ju att man kan kränga grejer billigare.

Är det någon som har köpt däck av en tysk handlare, vad är det för priser hos tyska däckfirmor?

Jag har beställt en uppsättning Pirelli Diablo Corsa från mynetmoto.com vilket landade på 2694:- (inkl frakt och bankavgift) att jämföra med listpris från Duells på 4870:- (en skillnad på 2176:- !) Nu är ju Pirelli lite billigare än så hos gummihandlarna, fick pris på 1960:- för framdäck pålagt och balanserat (150:-) vilket motsvarar ca 12% rabatt på listpris.

Nog verkar det som om mynetmoto.com har lager, problemet är att Ingen här uppe har Pirelli på lager, så varför ska jag betala extra för det?

Vurpans priser kan jag acceptera (men dom har stök med flytt just nu) men Duells får allt behålla sina däck.

Dom som har köpt via åkeri eller likn. någon gång vet vilka marginaler som finns...

Vafan. Tyskland är billigare generellt (förutom boende).
Kolla bara vad en hel salamikor kostar på Aldi och jämför det sen med det svenska priset.... (3 ggr högre). Eller öl.......

Men det är det som är det underbara med internet ! Nu finns det inget
som kan förhindra oss att köpa samma saker billigare någonannanstans ifrån. Tror handlarna är livrädda för att fler skall förstå att vi blir rånade här varenda gång vi handlar något.

Mindre kundkrets? Rätt många fler som hojjar i Tyskland.

Tysken skrev:
Mindre kundkrets? Rätt många fler som hojjar i Tyskland.
Jupp, tror mkt ligger i att konkurrensen är så mkt större, 10 gånger fler människor på ungefär samma yta som i Sverige. Leve Internet!!!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti