Handlaren har köpt från tyskland..

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Och nu vill han sälja R1an till mig som byter in min R6a. Han har tidigare sagt att han inte har koll på var han köpt hojen ifrån eftersom han köper så många... :va

När jag bad om reg-nr och tillslut fick det så fann jag att cykeln aldrig varit i trafik och att den var nyreggad i mars.

Jag ringde farbrorn och berättade detta vilket fick honom att minnas att han köpt den från tyskland..

Vad innebär detta för mig? Finns det risk att den är stulen? Vad har jag för skyldigheter mot lagen att kolla upp inför köpet?

I övrigt om man ponerar att den helt sonika är köpt från tyskland och allt gått riktgit till. Vad blir kontentan? Igen servicebok? Garantier?

Har ni några svar så fyll gärna på i tråden tack!

Polaren och jag var i Skåne o köpte en R1, 400mil, blankt bakdäck, aldrig inreggad ( i Sverige ) ingen bok. Han skickade dock en ny oskriven med en femhundring i :va

Såg ut att vara omstansade ramnummer, jaja kolla noga på vad man köper oavsett Sverige eller Tyskland. Sverige känns ju ofta säkrare men man kan bli blåst worldwide.

Chronic skrev:
Polaren och jag var i Skåne o köpte en R1, 400mil, blankt bakdäck, aldrig inreggad ( i Sverige ) ingen bok. Han skickade dock en ny oskriven med en femhundring i :va

Såg ut att vara omstansade ramnummer, jaja kolla noga på vad man köper oavsett Sverige eller Tyskland. Sverige känns ju ofta säkrare men man kan bli blåst worldwide.

Gick det att rega in den då ?

kurre3 skrev:
Vad innebär detta för mig? Finns det risk att den är stulen? Vad har jag för skyldigheter mot lagen att kolla upp inför köpet?
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngCategoryId=1201&lngArticleId=3107

Förstår inte att du är sugen mera på den hojen - måste vara väldigt speciell :va . När man kommer med en massa minnes förlust bilder så har han uppenbart ingen koll eller så tänker han blåsa dig på sätt eller annat. Byt objekt.//R

Jag har köpt hojar där nere av privatpersoner. Det var nåt år sedan men då skilde det en hel del på priserna. Vanliga "tysk-svenssons" som annonserade i deras mc-tidningar kunde inte förstå varför man kom från sverige och ville köpa hoj.

R1 racer skrev:
Är det inte bättre att sälja din limited gula privat och sedan köpa privat oxå eller hos handlare som har svensksåld hoj?

Nja jag vet inte. Skulle kanske tjäna tre fyra tusenlappar iof. Nu får jag däck medskickat och han fixar omlackering av framkåpan som är i fel färg.. En bra deal men jag vill ju kolla upp så jag inte köper en stulen och hamnar i klistret med den nya lagändringen om godtro...

rocketer skrev:
Förstår inte att du är sugen mera på den hojen - måste vara väldigt speciell :va . När man kommer med en massa minnes förlust bilder så har han uppenbart ingen koll eller så tänker han blåsa dig på sätt eller annat. Byt objekt.//R

Jag har gått en bit i affären redan och vi har bestämt leveransdag till och med.. Anledningen att jag verkar vara så blåst och inte kontrollera detta förrän nu är att han själv kommer att överaskas lite av smågrejer som behöver ordnas på min hoj. Ju mer jag frågar om den hojen destå mer vill han ju veta om min. Det står toppskick i annonsen och kommer han hit med en cykel som inte är i toppskick så behöver jag ju inte köpa. (Han gör leveransen)Jag har letat rettor i en månad och denna är bland de billigaste jag hittat och säljs av företag som tar inbyte.. Ska tilläggas att det är ett stort och tillsynes seriöst företag. Jag förstår din reaktion annars..

Rent spontan tanke från min sida: Jag personligen skulle nog dra mig ur den här affären ganska omgående. Det kan i slutändan kosta mer än det smakar, så de där 3-4 tusenlapparna du "tjänar" kan ju ryka åt fanders illa kvickt när det gäller såpass dyr hoj. Men det är dina pengar :tummenupp
Du verkar ju redan ha en skitschysst hoj dessutom, så varför "fimpa" den för en tvivelaktig hoj.

Men, jag har givetvis inte sett just den hojen du är intresserad av. Menar mest att det känns lite suspekt att han "glömt av" vissa detaljer och liknande. Seriös handlare eller inte, bättre koll än så bör han i vilket fall ha.

Min 50-öring.
Lycka till!
Mvh,
Robban

Jag har gått en bit i affären redan och vi har bestämt leveransdag till och med.. Anledningen att jag verkar vara så blåst och inte kontrollera detta förrän nu är att han själv kommer att överaskas lite av smågrejer som behöver ordnas på min hoj. Ju mer jag frågar om den hojen destå mer vill han ju veta om min. Det står toppskick i annonsen och kommer han hit med en cykel som inte är i toppskick så behöver jag ju inte köpa. (Han gör leveransen)Jag har letat rettor i en månad och denna är bland de billigaste jag hittat och säljs av företag som tar inbyte.. Ska tilläggas att det är ett stort och tillsynes seriöst företag. Jag förstår din reaktion annars..[/QUOTE]

Där sa du det! eller tolkar jag det fel?
Ni tycks kanske vara lika seriösa båda två...NOT! :va
Du skrev:
Anledningen att jag verkar vara så blåst och inte kontrollera detta förrän nu är att han själv kommer att överaskas lite av smågrejer som behöver ordnas på min hoj.

Vad är så överaskande fel på din hoj?
Vilken årmodell är den R1:an du är intresserad av,antal mil och pris,är du verkligen säker på att det är den billigaste du hittat?

Kör på o slå till och lycka till med affären :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D