Handikapptillstånd, hur fixa?

Status
Ej öppen för fler svar.

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Jag har börjat köra bil en hel del numera och är astrött på att inte få parkera där jag vill. Jag vill alltså skaffa handikapptillstånd så att jag slipper slita ut mig när jag tvingas gå ur bilen. Hur får jag det?

Jag har börjat köra bil en hel del numera och är astrött på att inte få parkera där jag vill. Jag vill alltså skaffa handikapptillstånd så att jag slipper slita ut mig när jag tvingas gå ur bilen. Hur får jag det?

Gå ut på plattan och skrik något rasistiskt och du blir automagiskt invalid med största säkerhet! :tummenupp

Man får bara såna för fysiska handikapp, så du är nog körd... :D

Med scanner och skrivare givetvis!

Annars funkar kofot rätt bra någon natt på handikapp-parkeringen...
Sen får man ju fnula till regnummret sen.

Jag såg förövrigt när P-nissen väntade ut en bil som med handikapptillstånd stod på handikappruta för att se att det var personen med tillståndet som nyttjade bilen, det såg ut att bli en dyrköpt läxa :D

Kan du inte bara fråga din vårdare?
Du visste ju inte. :mad:

Har du inte redan ett ?
Tyvär. :(

Med scanner och skrivare givetvis!
Då måste jag ju ha ett att scanna, men det har jag inte. Eller har du kanske ett att låna ut?

Jag såg förövrigt när P-nissen väntade ut en bil som med handikapptillstånd stod på handikappruta för att se att det var personen med tillståndet som nyttjade bilen, det såg ut att bli en dyrköpt läxa :D
Jag har av några av mina "vänner" fått några SMS där det stod "Idag är det internationella dagen för handikappade! Gör som jag och skicka ett värmande SMS till en av dem!" så jag tror inte det blir ett problem.

Last edited:

En polares farsa fick ett handikapptillsånd pga bröstsmärtor eller nått liknande. Kommer inte ihåg exakt vad han hade för problem. Men det är då inget fel på hans rörelseförmåga.

Så inte behöver man sitta i rullstol inte

Stulna eller förfalskade RH-tillstånd (RörelseHindrad) är faktiskt en polissak.
Brukar leda till hyffsade dagsböter och i något enstaka fall någon månad med fotboja. Har inte hört talas om att någon hamnat i finkan ännu.

Numera har dom flesta P-vakterna en spärrlista dom kollar upp tillstånden i. Och så fort ett tillstånd blir stulet eller personen som har det avlider så hamnar numret i listan.
Samma sak med förfalskade RH-tillstånd. Fattar p-vakten misstanke så skriver han ned numret och kollar upp det när man kommer till kontoret. Visar det sig sen vara förfalskat så anmäls det till polisen och hamnar i spärrlistan.

Spärrlistan finns numera även i elektroniskt format och inlagt i p-vakternas handterminaler. Så en koll tar några sekunder.

Så dom gamla glädjedagarna när man kunde använda handikappstillstånd hur som helst är tyvär i princip borta.

Skall man skaffa ett lagligt krävs en handikapp som gör att du har svårt att utföra vissa saker. tex. gå länge sträckor, högt blodtryck, psykiska besvär, osv.
Läkarintyg krävs, sen skall någon tant (oftast tanter) på kommunen bedömma ditt handikapp och utfärda tillståndet.

Jag har fått et tillstånd och det var minsann inte lätt. och det är värd guld. shit så gött det är att parkera nära allt.

Trots det festliga skämtet så kan jag inte låta bli att bli allvarlig:
I morse såg jag en "handikappad" (typ halt) man som tog enda/sista invalidrutan trots att resten av gatan var tom. Sedan gick han hyfsat obesvärat mot vad jag antar var hans arbetsplats och den var ine i porten brevid direkt. Jag tolkar det som att han var en snål fan som hellre tog den sista gratisplatsen än sparade den till någon som behövde den mer. Jag borde repa hans fula Passat imorgon bitti.

fy fan

Nyttoparkeringstillstånd är skitet! Då parkerar man gratis på vanliga p-platser och får dessutom stå på P-förbud i 2 timmar. :tuttar

Du behöver inte ens vara handikappad.

Men du är ju så tuff :rolleyes: Läste om när du skröt om ditt gäng slog sönder en bil med järnrör sedan välte ni bilen. knacka in en ruta, så är det löst :rolleyes:

är du helt pantat, varför finns det speciella parkeringar för?

Last edited:
Eller så kan du gå din lata jävel! Min mor har kraftig reumatism och har nyligen bytt ut båda knälederna. Hon har handikappstillstånd men dessa platser är ofta tagna av folk som obehnidrat tar sig fram till sina bilar (läs falska tillstånd). Är du så förbannat lat så du missunnar de som verkligen behöver handikapsstillstånd sina platser kan man diskutera om du är mentalt kompetent att över huvud taget köra bil...

Du får väl sadla om och bli lapplisa.

Då får man ju lite speciella förmåner. Du får iof inte parkera på handikapp platsen men det finns ju många andra ställen man kan stå på om man inte vill gå så långt. :D

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Back