Handelsbodens 4Bikers Fibertech integralhjälm

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Hoj
Nej, tyvärr
Är det någon som provat en sådan?
Hittar ingen input alls när jag söker runt, förutom handelsbodens egna info att den är godkänd enligt alla konstens regler. Velar mellan en sådan och en Scorpion exo 1400. 4Bikers finns på rea och är skönare, Scorpion mer beprövad, pinlock ingår, eventuellt tryck i pannan på den.

Exakt. Jag upptäckte att HJC passade mig bättre än Schuberth som jag alltid kört tidigare. Gör inget att HJC kostar hälften heller.

Hittar man en hjälm som passar kan man fortsättningsvis köpa den när den dyker upp på REA - vilket de gör förr eller senare.

Är tex inne på min tredje Schuberth C3 Pro och den fjärde ligger redan ouppackad på hyllan. Alla köpt på REA mellan 1995kr och 3195kr.

Med vänlig hälsning,

Innan jag köpte en handelsbodenhjälm skulle jag kräva att få veta ved det verkligen är för hjälm och kolla om den är testad av SHARP.
Utan den kunskapen skulle det bli Scorpion.

Tack för input! Handelsbodens uppfyller ECE 22:06. Men är Sharp-testet mer relevant tror ni? Håller med om att säkerheten får komma först.

Själv har jag gett upp att hitta hjälmar. Kör fortfarande med mina jag klotat i... Har väl inget nuvarande på ålderns höst som jag längre behöver skydda utan fint avslut körandes hoj till det bittra slutet😉 Men för er "youngsters" tror jag det är bra med en bekväm hjälm...nedladdning (6).jpeg

Tack för input! Handelsbodens uppfyller ECE 22:06. Men är Sharp-testet mer relevant tror ni? Håller med om att säkerheten får komma först.
ECE 22:06 märkning innebär väl bara att säljaren/tillverkaren intygar att hjälmen uppfyller vissa krav? Vi har ingen myndighet som testar att det stämmer i Sverige. Du måste alltså lita på Handelsbodens kinesiska hjälmtillverkare, att hjälmen uppfyller ECE 22:06.
Sharp-testet utförs av ett oberoende testintitut som drivs av den brittiska trafikmyndigheten.
Även i USA finns oberoende test av MC-hjälmar enligt deras Snell-standard.

Det finns många hjälmar som är märkta ECE 22:06, men som bara fått en stjärna i Sharp-testets femgradiga skala.

Last edited:
ECE 22:06 märkning innebär väl bara att säljaren/tillverkaren intygar att hjälmen uppfyller vissa krav? Vi har ingen myndighet som testar att det stämmer i Sverige. Du måste alltså lita på Handelsbodens kinesiska hjälmtillverkare, att hjälmen uppfyller ECE 22:06.
Sharp-testet utförs av ett oberoende testintitut som drivs av den brittiska trafikmyndigheten.
Även i USA finns oberoende test av MC-hjälmar enligt deras Snell-standard.

Det finns många hjälmar som är märkta ECE 22:06, men som bara fått en stjärna i Sharp-testets femgradiga skala.
Är det så? Du menar inte CE?
Efter lite googling hittar jag info om att ece innebär faktiska tester och gränsvärden som ska klaras. https://gregmoto.se/blogs/nyheter/ece-22-05-vs-ece-22-06-vad-ar-skillnaden-mellan-mc-hjalmar

Men, jag har haft fel förut!

Är det så? Du menar inte CE?
Efter lite googling hittar jag info om att ece innebär faktiska tester och gränsvärden som ska klaras. https://gregmoto.se/blogs/nyheter/ece-22-05-vs-ece-22-06-vad-ar-skillnaden-mellan-mc-hjalmar

Men, jag har haft fel förut!
Den eviga frågan om CE, ECE, Snell ,FIM, DOT m fl.
Tillverkaren alt importören garanterar att produkten uppfyller kraven.
Ingen kontrollerar detta om det inte händer något som föranleder en utredning.
Därför är SHARP viktigt.

Jag hade funderat över var min nästa hjälm är tillverkad / sammansatt.

Man får nog jobba rätt hårt för att hålla sig borta från det kinesiska...

Därför är Shoei och Arai ok ännu ett tag.

Back