Handbromsen är okänslig.

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Kör BMW 1200RS -16
Jag tycker att handbromsen är okänslig, speciellt vid låga farter fram mot trafikljus å sånt.
Måste koncentrera mig mycket för att inbromsningen skall bli mjuk vid låga farter.
Vid högre farter är det inte lika illa.

Har jag rätt, om jag tror att beläggen är slitna? Det är en hel del material kvar på frambromsen. Bakbromsen vet jag, behöver bytas snart.
Blir belägg "huggiggare", okänsligare när de blir slitna?

Eller har det med val av belägg från början?

/Fredrik
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
A
Eller kanske bara titta hur dom ser ut? Det kan ju trots allt vara andra fel.
Ja, jag ska böja mig ner, med ficklampa, glasögon och spegel å se om jag ser nått. Om det inte är så mycket kvar så byter jag belägg.
Är originalbelägg bäst? Är ju inte ovanligt att så är fallet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Beläggning på skivan?

Putsa rent med smärjelduk, på med Bromsrengöring, kan vara vettigt även om du byter belägg.

Kolla så allt rör sig dom den ska, kolvar och belägg.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kör BMW 1200RS -16
Jag tycker att handbromsen är okänslig, speciellt vid låga farter fram mot trafikljus å sånt.
Måste koncentrera mig mycket för att inbromsningen skall bli mjuk vid låga farter.
Vid högre farter är det inte lika illa.

Har jag rätt, om jag tror att beläggen är slitna? Det är en hel del material kvar på frambromsen. Bakbromsen vet jag, behöver bytas snart.
Blir belägg "huggiggare", okänsligare när de blir slitna?

Eller har det med val av belägg från början?

/Fredrik
Min känsla är att det är vilka belägg mer än graden av slitage. Hade (antar jag) de belägg som Honda monterade 2006 på min knarr fram till för två-tre år sedan då jag bytte och OEM inte fanns på hyllan så jag fick Brembo-belägg. De är mycket aggresivare än de tidigare var och det är "värre" i låga farter.

Disclamer är att jag inte har någon dundererfarenhet med bara två hojar (tre om man räknar skolans hornets som jag antar har likadana belägg men har ingen aning).
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Min känsla är att det är vilka belägg mer än graden av slitage. Hade (antar jag) de belägg som Honda monterade 2006 på min knarr fram till för två-tre år sedan då jag bytte och OEM inte fanns på hyllan så jag fick Brembo-belägg. De är mycket aggresivare än de tidigare var och det är "värre" i låga farter.

Disclamer är att jag inte har någon dundererfarenhet med bara två hojar (tre om man räknar skolans hornets som jag antar har likadana belägg men har ingen aning).
Ungefär så tänker jag oxå, vad är det för beskaffenhet på beläggen?
Böjde mig och inspekterade restgodstjokleken i framoken; mycket kvar, åtminstone 4 mm. och jämnt slitet.
Bak är en annan historia; inte mycket kvar. Har haft nya belägg i toppboxen sedan ett år utan att byta. ?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har aldrig märkt att slitna belägg hugger. Däremot ändras ljudet när belägget är helt slut i ett hörn så det blir metall mot metall.
Ja du åker på att böja dig ner och ta fram glasögon och ficklampa.
Ta loss beläggen och oken. Pumpa lite lätt så kolvarna pressas ut lite så du kan inspektera ytan. Akta så inte kolvarna åker ut helt. Rör sig alla kolvar? Jag gjorde rent med tandborste. Vatten eller bromsvätska funkar på kolvtätningar. Bromsvätska skadar lack. Det finns andra vätskor du kan använda med men hur jäkla skitigt kan det vara?

Kolla och gör rent pinnarna som beläggen sitter i. Hur det nu ser ut.

Lägg upp en bild på oken med och utan belägg.

Du har inte skeva skivor? Oskön bromsverkan men det känns i handtaget och hela hojen.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Jag skall börja med att byta bakbeläggen. Lite skämmigt att det inte är gjort ännu.
Får se om det blir någon skillnad. BMW har ju ihopkopplade fram- och bakbroms. Kaaanske bli någon bättring.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Är det inte en helvetesjävlaskitocheländesABS på en sådan där?
Det ger i ibland en artificiell känsla i handtaget som Bosch eller BMW tycker är bra.
Har det ändrats över tid eller varit likadant alltid?
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Är det inte en helvetesjävlaskitocheländesABS på en sådan där?
Det ger i ibland en artificiell känsla i handtaget som Bosch eller BMW tycker är bra.
Har det ändrats över tid eller varit likadant
Ja, bromsar man lite hårt så känns något konstigt i andtaget.
Jag tycker inte att det stör. Kanske visar att systemet funkar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Intressant - har samma känsla på min GS -17. Som om friktionen är högre på en del av skivan. Har tvättat skivorna med Bräkleen, beläggen är fräscha, mätt kast o tjocklek på skivorna - inget som avviker. Skivorna ser helt lika ut över bromsytan på båda sidor, inga repor eller fläckar - ett mysterium. Uppträder bara vid medel broms - antagligen är systemet känsligare än man tror.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Intressant - har samma känsla på min GS -17. Som om friktionen är högre på en del av skivan. Har tvättat skivorna med Bräkleen, beläggen är fräscha, mätt kast o tjocklek på skivorna - inget som avviker. Skivorna ser helt lika ut över bromsytan på båda sidor, inga repor eller fläckar - ett mysterium. Uppträder bara vid medel broms - antagligen är systemet känsligare än man tror.
Nu har jag inte instruktionsboken här men man kanske kan koppla ur ABS:ett å känna om det är nån skillnad.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top