Handbrom cylinder täppt?

Hygglo

Solskens knutte...
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
XV1600
Hej .
Jag har köpt en begagnad handbroms till min Honda magna -86.
Altså själva delen på styret som handtaget sitter fast i.
När jag monterade och skulle fylla med olja så gick det inte att trycka oljan från oken och upp till oljekoppen.(locket var avtaget)
Provade att blåsa med tryckluft 5-6 kg från oket och upp men det pös inte ens i koppen..
Lossar jag oljeslangen från koppen går det hur bra som helst att trycka oljan upp ..
Provade att blåsa bakvägen i den gammla bromcylindern och det går hur bra som helst...
Vad kan vara fel??

Provade även att fylla fron koppen men det gick inte att få ut något i slangen..
Tillslut så fyllde jag slangen och koppen separat och då gick det, och bromsen funkar fint..
Fast när bromsen blir varm så tjyvbromsar beläggen i och med att oljan verkar ta stopp emot koppen och inte kan expandera som den ska.
Hur fixar man detta??
Går det på något vis demontera kolven från aluhuset den är monterad i och se om något är fel?
Hur gör jag då isåfall? har provat dra ut den med tång men den sitter fast..
Om jag lyckas dra ur den måste den då packas om eller nåt??
Tacksam för svar snarast då jag ska bes. i morrn..

Från bromsvätskebehållaren ner till bromscylindern går vanligen två hål, ett stort och ett litet. Om man slarvar med bromsvätskebytena brukar det mindre sättas igen ordentligt... Har man tur brukar man kunna peta upp hålen med en väldigt tunn ståltråd, typ från en fin mässingsborste eller liknande, vanlig ståltråd är alldeles för grov!

Kolven går att plocka ut; gör du det är det att rekommendera att köpa en renoveringssats till bromscylindern, det kostar typ 500kr. Oftast sitter det en liten invändig spårring inpillad i bromscylindern som ser till att kolven inte ramlar ur. Om man inte har en väldigt bra spårringstång med långa käftar brukar det kunna vara väldigt svårt att få ut den tyvärr...

Hoppas det löser sig!

Tack för tippset!
Hittade ett till liitet hål som var igensatt med skit under en liten plåtbit som var fastklämd överhålet..
Gjorde rent med en nål åså vipps funka allt kanoon..Tack..:Bugar

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back