Hand bakbroms hur har ni gjort ?

• Thread starter Thread starter TB
  • Start date Start date
PB skrev:
20 sekunder är ganska mycket uten oljetryck. Men du har rätt motorn går på tomgång. Förra året körde jag gsxr 600 och vid "längre" stoppie knackade lite grann från motorn efter ca. 5-6 sec. Därför stängde jag av motorn när jag tränade stoppie.
Det finns en lösning på pickuppen som fugerar i alla lägen!

och lösningen är..........

jag vet!!!
men inte han jag svara på!!!

Evil_Henke skrev:
koppla då in handbromsen där vart behållaren till fotbromsen sitter å så sätter du behållaren vid handbromsen istället..

jag har orginalgivaren kvar och tagit uttaget som sitter på oljekanalen över givaren!!!

PB skrev:
Svetsa oljetråget att det blir likadant på baksidan som på framsidan. Gör en ny pickupp av ett rör rakt ner. Lämna en avstånd mellan pickuppens botten och oljetråg på ca 10mm. Viktigt att svetsa en sil på pickuppens botten.
Oljetryckgivaren kopplar du där original givaren sitter.

Har gjort en riktigt proffsig bild på hur det ser ut på min hoj. Det sitter en tunn skiva i tråget som håller oljan kvar, pickupen behöver igentligen inte flyttas då. Beställde ett färdigt kit från www.stuntex.com. Teoretiskt kan ju oljan ta slut på detta sätt men då måste man köra typ 5 min riktigt högt. Fördelen är att det inte inverkar så mycket på smörjningen när man gör stoppies. (Det gröna som syns är skivan.)

Bifogat

• pickup.jpg
    pickup.jpg
    7.7 KB · Visningar: 71
Lägger till en bild på hur skivan ovanför ser ut.

Bifogat

• euroleather_1873_1852786.jpg
    euroleather_1873_1852786.jpg
    16.9 KB · Visningar: 142
cool_jocke skrev:
Har gjort en riktigt proffsig bild på hur det ser ut på min hoj. Det sitter en tunn skiva i tråget som håller oljan kvar, pickupen behöver igentligen inte flyttas då. Beställde ett färdigt kit från www.stuntex.com. Teoretiskt kan ju oljan ta slut på detta sätt men då måste man köra typ 5 min riktigt högt. Fördelen är att det inte inverkar så mycket på smörjningen när man gör stoppies. (Det gröna som syns är skivan.)
Den lösningen fungerar inte på suzukin tyvärr. Oljetråget rymmer mindre oja än på hondan. Men man kan göra en ny oljetråg som liknar hondas men då måste man göra om avgassystemet helt.

Du kan väl köpa delad slang till bakbromsen så köper du en frambromstill ock kopplar in?. Vet inte vart man kan köpa sånt men har hört att det ska funka.

......

ska man bara ha ett ok funkar det bara på ett sätt det är att koppla in extra frambromsen där bromsvätskebehållaren är monterd normalt på fotpumpen.
det betyder att man får bara en behållare och den hamnar på styre och för att koppla in den på pumpen måste man bygga en adapter och det är lite olika för olika märken,,,

Xr_Sebbe skrev:
Du kan väl köpa delad slang till bakbromsen så köper du en frambromstill ock kopplar in?. Vet inte vart man kan köpa sånt men har hört att det ska funka.

Bifogat

• 1[1].jpg
    1[1].jpg
    105.2 KB · Visningar: 138
Last edited:
finns tumbroms från Spiegler som inte är så jätte dyr, har jag för mig...

borde det inte vara standard från fabriken att hojen ska klara längre stoppie så motorn inte går sönder pga oljetrycket

Härnöante skrev:
Har du någon bild på din lösning :) . Är det en hel vetenskap att fixa pickuppen på 636:an eller är det ett mindre ingrepp :confused:
På 636-an behöver inte ändra på pickuppen. 5,5 l olja.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing