Han provkörde och KRASHA

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Hoj
GSXR-1000 K6
Han går igenom hojen.. Tar en liten provtur och sedan ringer plötsligt min mobil och det är han.

Detta måste väl ändå hänt någon? Det har inte hänt mig än, men jag är lite oroliga att det skall hända då man säljer hojen. Skall se om jag inte kan skriva något typ av kontrakt där han förbinder sig att köpa MC om han vurpar.

Är det ingen som råkat ut för detta?? :huvet

You break it, you buy it...

Så enkelt är det... fast det kan ju bli ett jävla tjafs givetvis...
Skriv ihop något litet kontrakt om du vill, hade nog känts mest safe så...

silverpilen740 skrev:
2214068 Han går igenom hojen.. Tar en liten provtur och sedan ringer plötsligt min mobil och det är han.

Detta måste väl ändå hänt någon? Det har inte hänt mig än, men jag är lite oroliga att det skall hända då man säljer hojen. Skall se om jag inte kan skriva något typ av kontrakt där han förbinder sig att köpa MC om han vurpar.

När jag sålde min hoj så tog jag halva summan i pant, samt överenskommet att precis som han ovan sa, if u break it, you buy it.

silverpilen740 skrev:
2214068

Det har inte hänt mig än, men jag är lite oroliga att det skall hända då man säljer hojen. :huvet

Du får nog läsa hela inlägget =)
Det har inte hänt, men tycker att det borde ha hänt för någon här??

Har du helförsäkring på hojen kan du ju ta självrisken i pant innan provkörningen.

har du försäkring påhojen så täcker ju den skadorna.. du får kräva han på självrisken.

en polare totalade en bil han va ute och provkörde, polaren fick pröjsa några tusingar i självrisk och försäkringsbolaget löste in bilen för mer än killen begärde så han blev ju nöjd ändå...

har du ingen försäkring såbör du nog inte släppa iväg nån på hojen alls.

silverpilen740 skrev:
2214068 Han går igenom hojen.. Tar en liten provtur och sedan ringer plötsligt min mobil och det är han.

Har du helförsäkrat så är det lugt rent ekonomiskt så länge dom krachar, om dom drar utan att pröjsa så är det värre! inte en spänn fråm FB, då du frivilligt lämnat hojen ifrån dig. Så ta en rejäl handpenning innan provkörning.

Det är också en sak jag funderar på hur löser man det där med att man friviligt lämnat ifrån sig hojen? Kan man t.ex. inte starata hojen och gå av och sedan tar han över den eller nått? =) Då har man ju inte gett han nyckeln :banana

silverpilen740 skrev:
2214153 Det är också en sak jag funderar på hur löser man det där med att man friviligt lämnat ifrån sig hojen? Kan man t.ex. inte starata hojen och gå av och sedan tar han över den eller nått? =) Då har man ju inte gett han nyckeln :banana

Nä men hela hojen :3freak

Borde det itne räcka med att ta vederbörandes KK motsv? (Nej, jag menar då inte nån :tuttar som står kvar :)) Då kan man ju plocka fram adress och alla möjliga saker, inte så svårt att bussa polisen på stackaren då tycker man. Anledningen till det är att jag helst inte släpar runt på 50-60K i fickan om/när jag ska köpa min nästa hoj, gör hellre en överföring på banken/datorbanken...

Kolla försäkringsvillkoren först, i många villkor står det att bara personer i samma hushåll får köra - då kan ni glömma ersättning i ett sånt här fall. Dessutom har vi ju stöldrisken då man heller inte får något då man lämnar ut nycklarna frivilligt.

Nej, som privatperson är det full betalning som gäller innan provkörning.

Har aldrig provkört en hoj jag köpt, en var försäljningsuppdrag på firma. Den andra kände jag föregående ägare på...

Ingen har provkört de hojar jag sålt heller för den delen men...

Ett KK i pant är värt lika mkt som katt skit även en bil ( stulen? )

Å en sak till vem vill ha tillbaks en vurpad hoj med självriskpengar som plåster på såren?? Inte jag iaf.

Pengar i pant vid provkörning just pga stöldrisken å vurprisken.

Då slipper man automatiskt testpiloter som inte har för avsikt att handla.

Har du inga pengar och jag känner förtroende för köparen av en eller annan anledning så kan du lalla runt lite på gatan där jag ser dig. Man behöver inte gasa i helvete för att kolla en hoj.

Oftast så kommer man överens om man förklarar riskerna osv och har en trevlig attityd. Sen skvallrar även skicket på hojen mkt om hur den blivit brukad.

Hur många av er som inte provkört vid köp har upptäckt att det vart generalras när ni kört med den när ni kommit hem?

Neutral skrev:
2214627 Kolla försäkringsvillkoren först, i många villkor står det att bara personer i samma hushåll får köra - då kan ni glömma ersättning i ett sånt här fall.

En sanning med KRAFTIG modifikation.
Däremot gäller generellt dubbel eller ännu högre självrisk, vilket är detsamma som nedsatt ersättning. Utan ersättning blir du dock iprincip aldrig.

silverpilen740 skrev:

Som andra sagt; If you break it, you buy it.

Skriv färdigt hela köpehandlingen innan han åker ut på en provtur. Om han kommer tillbaka utan att vilja ha hojen så är det bara att riva papprena. Annars är det bara att genomföra köpet (ta hela köpesumman i pant innan han åker ut, eller i varjefall så mkt som du kan tänka dig att pruta).

Skulle han tjafsa så är det bara att genomföra som sagt. Det är ju juridiskt bindande när han har skrivit på. SMC har ett bra standardkontrakt som .pdf-fil på sin site som bara är att spara ned och skriva ut.

silverpilen740 skrev:
2214153 Det är också en sak jag funderar på hur löser man det där med att man friviligt lämnat ifrån sig hojen? Kan man t.ex. inte starata hojen och gå av och sedan tar han över den eller nått? =) Då har man ju inte gett han nyckeln :banana

Om en person tar någon annans ägodel utan dess medgivande kallas det egenmäktigt förfarande, detta gäller för alla typer av föremål oavsett hur du förvarar dem.

Om du lägger av dig en hjälm, en plånbok, eller vad som helst helt oskyddat är det fortfarande dina saker, och ger inte någon annan automatisk rätt att ta dem. Detta verkar folk ha glömt bort i vårt land.

Nu vet jag att inte din fråga gällde om någon typ knuffar bort dig när du är på väg att åka och sedan tar hojen och drar iväg, men jag tror samma sak gäller här, att om du säger till någon, "provkör den en sträcka, kom sedan tillbaka". Om han då inte kommer tillbaka utan drar iväg med hojen är det fortfarande egenmäktigt förfarande, man kan aldrig rättfärdiga en stöld pga att han fick ju nyckeln. Han har fortfarande inte lov att sticka hem med den och slakta den...

jayjay skrev:
2214892 Om en person tar någon annans ägodel utan dess medgivande kallas det egenmäktigt förfarande, detta gäller för alla typer av föremål oavsett hur du förvarar dem.

Om du lägger av dig en hjälm, en plånbok, eller vad som helst helt oskyddat är det fortfarande dina saker, och ger inte någon annan automatisk rätt att ta dem. Detta verkar folk ha glömt bort i vårt land.

Nu vet jag att inte din fråga gällde om någon typ knuffar bort dig när du är på väg att åka och sedan tar hojen och drar iväg, men jag tror samma sak gäller här, att om du säger till någon, "provkör den en sträcka, kom sedan tillbaka". Om han då inte kommer tillbaka utan drar iväg med hojen är det fortfarande egenmäktigt förfarande, man kan aldrig rättfärdiga en stöld pga att han fick ju nyckeln. Han har fortfarande inte lov att sticka hem med den och slakta den...

Men FB ser det som om att du har varit grovt oaktsam och kommer därför att sänka ersättningen. Hur mycket vet jag inte, men kraftigt är det iaf.

Kawwa skrev:
2215057 Men FB ser det som om att du har varit grovt oaktsam och kommer därför att sänka ersättningen. Hur mycket vet jag inte, men kraftigt är det iaf.

Exakt, hur lagen lyder och hur FB tolkar den eller vilka regler de har för ersättning är en helt annan sak!

Anledningen till att nyckelstulen är undantaget/ begränsat av FB är ju av en anledning du har varit oaktsam, gett vederbörande nyckeln och att dessa stölder är svårreglerade.

Självklart, vad gäller försäkringsfrågor så rör det sig inte om stöld längre. Men i de fall som förövaren blir tagen så rör det sig om ett soklart fall av egenmäktigt förfarande, och vid en prvkörning så är det ganska uppenbart vem som förfarade den.

silverpilen740 skrev:

Lämnar dom bilnyckel eller annat än pengar i pant så kolla upp så det inte är stulet,, har hänt i malmö,, SMS:a reg nummer till 71456 och kolla så den står på samma person som ska prova hojen,,, Jag tar alla pengar i pant... varken mer eller mindre,, finns dom som testar och sen påstår att dom bara har en del av pengarna och storprutar.. Sen köper dom inte skiten ändå... All the money!! :7peta

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...