Halvnaket

123fyra

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Borås
Hoj
DR650SM
Hej
Jag är ny här på forumet och på jakt efter en rolig hoj som kompliment till min offroad. Min körning blir mer och mer på asfalt, tyvärr många tråkiga mil på motorväg till jobbet. Hemvägen tar jag oftast kurviga småvägar.

Nästa hoj måste klara snabba motorvägs transporter för min pendling (7mil enkel resa), men också duga gott till bekväm helg touring. Låg försäkring och låga driftskostnader är också viktigt för mig.

Dessa tre modeller har jag fastnat för, TRX850, SV650S -03, och BMW F800S. Lika till utseendet, men lite olika karaktär och prisklasser.

Jag har skummat igenom de trådar jag hittat här på sporthoj.se för varje modell. Jag gillar TRXens råa utstrålning, SV650 för enkelheten, insprutning osv, BMWn känns mest lämpad av de tre, men priset är också bra mycket högre.

Hjälp mig med hojarnas styrkor och svagheter, vilken skall jag välja?
Har jag missat någon annan vettig hoj, liknande dessa tre?

//Nicklas
 
Av BMW och Suzukin hade jag valt Suzukin. Du kommer ha roligare på den, tror jag (motorn roligare och ljudet trevligare). Dessutom billigare. TRX850 har jag ej kört. Kanske att BWM´n kan vara mer lämpad att pendla med. Suckans sits är lite hård efter 10mil. Framfjädringen också lite mjuk. Som vanligt, provkör.
 
i den samlingen hade jag även inkluderat ER6an, som till prestanda är ganska lik SV650 fast modernare.

Rad2a istället för v-twin dock och den nakna varianten är i mitt tycke inte särskilt lyckad designmässigt men det finns även en halvkåpsvariant som är klart snyggare. Då den har varit sveriges mest sålda hoj ett antal år så finns det stort utbud av både hojar och tillbehör.

TRXen är charmig men en gammal konstruktion som det dessutom har en tendens till att begäras väldigt höga priser för om man ser till åldern. men är man såld på design/koncept så lär det också vara en trevlig hoj.

Sv650 har jag alltid gillat men precis som trx850 känns den lite daterad. Dock kan man få dom gamla med förgasare för en väldigt billig peng (som dessutom i mitt tycke är snyggare än den kantigare variant som infördes iom uppdateringarna med insprutet)

F800S funderar jag själv lite på som touring-komplement till min r-hoj. Är väl bara priset som talar emot denna... :gnissla
 
Last edited:
Kikar du bara på twin? eller finns det någon annan anledning till att du inte har med Yamahas FZ6/FZ1.

Brorsan har en TRX, trevlig hoj på alla sätt. Man sitter ganska lågt och upprätt på den, så den är betydligt mer bekväm än en sporthoj.

Men skulle jag ha en hoj som jag skulle pendla mkt på så skulle jag nog välja något annat då den fortf. är lite "sportigare" än en del andra hojar med avseende på svängradie osv.

Om pendlingen innehåller någon sorts körning bland annan trafik, d vs risk för kö osv så skulle jag nästan uteslutande kika på en 600cc radfyra. De går hur mjukt som helst och är otroligt smidiga. Ingen hackande och ryckande på låga växlar i låg fart som jag får känslan att twin kan ha ibland.
 
Ber om ursäkt för rubriken, och förstår besvikelsen..
Jag är förstås öppen för andra hojar med, allt jag kollat runt på springer alltid iväg med föräkringen. Som andrahoj tänkte jag mig först något riktigt billigt, fastnade då till slut för TRX850, finns för 20-30tusen. Höjde sen ribban lite och upptäckte SV650S, för 35-40tusen får man en betydligt nyare hoj som även har insprutning. Till slut hittade jag BMWn, dyrare och dyrare hoj hela tiden. Jag tror ni fattar..
 
Om man ska åka mycket motorväg farter 110+ skulle jag köpa en hoj med kåpor.

Naken hojjar är sjukt roliga och man åker bra på dom flesta men dessvärre är det lite jobbigt att daska motorväg med.

Jag skulle lägga mina pengar på en z750/1000 eller en fz1:a om du vill ha just en naken hoj. Kawan är billiga att försäkra hos bilsport & mc
 
Jag hade en TRX850 som förra hoj och har idag en SV650s, dock en 00a. TRXen känns rätt gammal som påpekats, bara att gå till SVn kändes som ett stort steg frammåt om än något bakåt effekt mässigt. TRXen tycker jag var skönare att köra längre på (20mil +)även om sadeln är skönare på SVn. Båda har snarlik karaktär på vägen tycker jag men Svn är nog lite slöare, däremot sitter man lite sportigare. Skulle jag välja någon av dessa två idag skulle jag välja SVn, men då en SV1000s.
 
Med BMW'n kan du nog sälja offroaden (skojar) men den ÄR nog mest allround av de du tänker på, och har därmed de nackdelar det innebär - inte bäst på något men bra på allt.

SV 650 var en av de funderingar jag själv hade för ett år sedan och den föll på tråkig motorkaraktär och något tunn... Bra vägegenskaper dock.

Så det blev en TRX av det enkla skälet att den i sin kategori är kompromisslös - rå gång, stark och cool med en jävligt skön kurvtagningsförmåga. Dessutom svarar den bra på enkla medel för väghållning (höj bakändan och du har SV prestanda på kurvor men mer mos).

Cross kör du ju redan så varför ha en kompromiss?

Mina fem cent. Cheers.
 
Tack för all bra feedback. Kul att få jämförelsen mellan TRX och SV av en som faktiskt ägt och kört båda.

Jag skall ge mig ut och provköra en SV någon dag, och se hur den känns. TRXer hittar man ju tyvärr inte lika lätt för en provkörning.

Jag hade gärna köpt en SV1000 eller VTR, men försäkringen blir aldleles för hög för mig, SV650/TRX kostar mig 4700, SV1000/VTR kostar 8500kr, båda genom Bilsport MC.

Behöver jag mer motor, får jag kolla efter en sporthoj äldre än -90 för att få en löjligt billig försäkring.
 
Kanske är lite partisk eftersom jag har en, men titta även på Triumph Street Triple (675 cc). Den är kanske lite dyr i inköp (dock inte jämfört med BMWn) men den är billig i försäkring och riktigt trevlig att köra.
 
Back
Top