Halvmeter från att smälla med bil för 10 min sedan

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Kom precis hem från en liten tur med hojen som höll på att sluta olyckligt.
Körde på en 50-väg i en av dom lugnare stadsdelarna i Malmö. Vägen är full av farthinder så man kör max 30 km/h på denna vägen.
Plötsligt så svänger en mötande bil vänster framför mig. Jag nitade så hårt det gick. Bilen passerade med max 50 cm framför mig.
Nä nu jävlar tänkte jag. (eller egentligen tänkte jag nog inte så mycket)
Jag kör efter bilen, kör om och stannar framför honom. (detta var på en bakgata utan annan trafik)
Stänger av motorn och går fram till bilen. Killen i Volvon sjunker ner djupt i sätet medan han vevar ner rutan.

-Hur i helvete kör du. Fattar du att jag var max en halv meter från att köra in i dig, gormade jag.
-Va?? Vad menar du. Jag såg dig inte. Nu precis eller?( Med tanke på att min framlampa är så stor att en fyrvakt hade blivit grön av avund så fattar jag inte att han kunde missa mig)

Nu ser jag att folk på trottoaren stannar upp och tittar. 2 äldre damer tittar på mig som om jag vore monstret från svarta lagunen eller nått.

-Ja nu precis, du svängde mitt framför mig, fortsatte jag.
-Va?? Jag vet inte vad du pratar om. Jag har inte sett dig.
-Nä det märkte jag att du inte gjorde, sa jag. (shit driver han med mig eller hade han bara noll pejl framåt)
-Om jag svängde framför dig så ber jag om ursäkt. Det var inte alls meningen.

Han såg verkligen ångerfull ut där han satt djupt nere i sitt säte. Jag började nästan skämmas för att jag varit så "upprörd" och jag bad om ursäkt att jag blivit så arg och vi skildes åt med en handskakning.

Sen efter när jag körde hem så tänkte jag först att det kanske var lite dumt att skälla ut killen, men sen så här i efterhand så kanske detta gör att kan har lite mer uppsikt innan han svänger.

Detta hände i Slottsstaden, en av Malmös lugnaste stadsdelar. Hade det varit någon annanstans hade jag inte kört efter.

Men är väl uppe i esset när de händer saker :rolleyes:
Körde igår 80blåst och var nära att klippa en katt som sprang över vägen :brinnerup , skulle ha vänt och tagit ett snack med den jäveln :3freak

Tur att det gick bra!

Tycker din reaktion var ganska lagom. Du gjorde killen uppmärksam på sitt misstag, men gick inte över gränsen med hot o.dy. :tummenupp

Gamla tanter tittar ju snett på folk hela tiden så det är väl inget att bry sig om :tungan

Ja nog blir man förbannad när folk gör på det vis du förklarar.
Men nog blir man fundersam på att folk kan missa en så totalt :va
Måste det till en hojåkare för att upptäcka en annan hojåkare?
Men inte ens det hjälper, jag har vid ett tillfälle själv inte sett en hoj.
Lyckligtvis ledde det aldrig till ngt "skarpt" tillbud, hojåkaren missade inte mig :rolleyes: och kunde kontrollerat bromsa in bakom mig.
Men jag var nog mer förbannad på mig själv att jag inte sett honom än vad han blev för att han var tvungen att bromsa in.
Detta skedde på 50väg.
Men hade han stannat mig och skällt ut mig så hade jag inte haft mkt mer än en ursäkt att komma med.
Visst det finns ju folk som kategoriskt bara ser EU-mopeder, men jag har svårt att tro att folk skiter i att man kommer med hojen.
Nog fasen kan det leda till allvarliga olyckor, men faktum är att det tyvär ligger väldigt mkt i vårat beteende som hojförare hur vi blir upptäckta också.
Nu var detta ingen brasklapp till din händelse, utan mer en vinkling på detta fenomen.
Du gjorde helt rätt i att stanna honom, jag hade förmodligen gjort samma sak.
Förhoppningsvis fick han sig en rejäl tankeställare.
Det fick iaf jag när jag hade hojen i backspegeln på min bil.
Jag trodde ju att jag hade bättre koll på hojar än medelbilisten iom att jag själv kör hoj, men ack så fel jag hade....
//Tobbe

Helt rätt!

Det är jävligt viktigt att folk som inte ser får veta det också! Det är så otroligt många gånger folk inte fattar att det kunnat gått illa, vet dom inte om det kommer det att hända igen...

Bra gjort att bara berätta för killen att det var när :tummenupp

Det är nåt speciellt med s.k. "road rage". Man ser bara en bil som gör något märkligt, utan att man ser människan i bilen. Därför bestämmer man sig för att människan måste vara ond rakt igenom, som har svängt ut framför dig sådär. Sen kan det visa sig att personen inte alls är ond, utan bara har gjort en miss, som de flesta av oss ändå gör ibland. :rolleyes:

Ja, det har väl hänt mig en 3 - 4 ggr idag. Det är bara att inse att folk inte ser sig omkring innan dom svänger.

hände mig igår.
höll på o köra in i en bil som bytte fil och började blinka i halva bytet, fick tvärnita o klara precis från låsning och bil...föraren ? nån tant, 50+

känns som detta händer var o varannan dag, man får va alert, trust no one.

/N

Man får vara skärpt hela tiden.
Fick ta trottoar och gräsmatta :huvet igår pga av en backande taxi.
Orkade ej ta ett snack med honom. (vissa old taxi driver är ju svår att tala med)

PacMan skrev:
Det är nåt speciellt med s.k. "road rage". Man ser bara en bil som gör något märkligt, utan att man ser människan i bilen. Därför bestämmer man sig för att människan måste vara ond rakt igenom, som har svängt ut framför dig sådär. Sen kan det visa sig att personen inte alls är ond, utan bara har gjort en miss, som de flesta av oss ändå gör ibland. :rolleyes:
Sant, sant..

Deimos skrev:
Han såg verkligen ångerfull ut där han satt djupt nere i sitt säte. Jag började nästan skämmas för att jag varit så "upprörd" och jag bad om ursäkt att jag blivit så arg och vi skildes åt med en handskakning.
En mycket vettig reaktion, bättre att ta ett snack än att hämnas.

I år har jag klarat mig från incidenter, men förra året sparkade jag av backspegeln på en bil,
framförd av en äldre dam, som höll på att köra ihjäl mig i en rondell.
Jag ångrade mig i efterhand, min reaktion ledde förmodligen enbart till att hon fick en väldigt
negativ inställning till motorcyklister. Nästa gång ska jag försöka svälja ilskan och förklara för
personen ifråga vad som höll på att hända.

/A

Gjorde en liknande grej i somras... Körde hem i regn på en 70väg och låg nog i en 90kmh... Möter en bil på andra vägbanan. När vi är 30 meter från att mötas börjar en annan biljävel köra om den mötande bilen!

Jag tänkte direkt det här går åt helvete! Regn! hinner aldrig bromsa... La mig så långt åt höger det gick, båda hjulen på den lilla gruskanten som finns brevid asfalvägar i 80-90kmh!

Efter att precis ha överlevt med typ 20-30cm till bilen, vände jag och körde ifatt... Körde in framför och stoppade bilen vid en korsning 2km längre bort.

I bilen sitter en 70-80år gammal kärring och hennes gubbe.. Hon hade tom mage att vara nosig och påstå att den inte var hennes fel! Jag blev förvånad att hon inte dog av hjärtinfarkt efter den utskällningen jag gav henne...

Efter 65 borde man fan få ta om sitt körkort! Dom är helt livsfarliga! :fatta!
Se upp!

...man kan skylla hur mycket som helst på bilisterna men det gör ont i knutten... eller hur?!!
:yoparty
Yrkesmässig knutte, fritidshojåkare eller vanlig motorcyklist spelar inge roll. Det gör ont ändå!
:huvet
Om du dagligen råkar ut för incidenter så ska du nog fundera på hur du kör. Rent statisktiskt sett så slutar det med en olycka.
:Bugar
Om du tycker bilister är korkade, dumma, halvblinda, ouppmärksamma idioter, så har du antagligen rätt. Du får själv välja hur du ska förhålla dig till dessa fakta med hjälpa av gasrullen och din uppmärksamhet. Den bestämmer inte bilisterna över...
:banana

Robbano skrev:
Efter 65 borde man fan få ta om sitt körkort! Dom är helt livsfarliga! :fatta!
Se upp!

Även dom som inte fattar när det är läge att snacka i telefon. Jag ser ofta folk som kör som miffon dvs U-svängar utan att ha koll på trafiken, stannar/bromsar helt utan någon anledning o allmänt dissorienterade överhuvetaget. Nästan jämt så har dom luren i örat.

Förbjud mobiltelefon i bil.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...