Halvljuset leker ghost rider.Vad är fel !?.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har börjat tröttna på att köra med parkeringsljuset när mörkret mer och mer smyger sig på.Problemet är bara att halvljuset lyser ca 10 minuter för att sedan slockna under ca en kvart och sedan tändas av sig själv igen.

Denna procedur hade jag häromnatten mitt ute i ingenstans när halvljuset plötsligt försvann då jag blev tvungen att köra på helljuslampan.Inget roligt alls med möten med andra ord.På bilarna jag haft sitter det ett hel och halvljus relä så jag undrar om principen är densamma på hojen av märket Blackbird.

Mötte för övrigt en annan hojåkare helt utan ljuse i mörkret (om du känner igen dig) som körde med blinkersen på.Så det var ju en liten tröst för stunden. :crash

http://www.sporthoj.com/blogg/?inlaggid=5903

Last edited:
Gräv fram haynes manualen, finnes på ett forum dedikerat för kråkor.

Gissar du har en skavd kabel eller glappkontakt, bara o börja felsöka.

Så det finns inget relä för detta med andra ord.Japp, ska kolla boken vidare för att se hur det ser ut.Att det däremot lyser en kort stund för att sedan slockna och efter en stund tändas igen i intervaller fick mig att tänka på ljusreläet i bilar som ibland kunde gå varma och där då t ex halvljuset slocknade som sedan tändes igen när reläet svalnat.Hade detta problem både på en Saab 900 och en Volvo 850.

Kontrollera att du inte har glapp i någon av ljusomkopplarna vid handtagen, ibland så ärgar det där och massa konstiga elfel kan uppstå.
kan ju också vara andra kontakter som ärgat eller kabel som glappar/skaver någonstans.

Lite OT, men jag lånade en firmabil för en massa år sen, en Kia-nånting. När man drog i handbromsen på den så slocknade allt lyse, från strålkastare till kupébelysning och i instrumentpanelen :näsblod Jordfeldeluxe! :gnissla

I din hoj så låter det som sagt som avgnagt kablage nånstans. Testa att slå på lyset och vrid på styret, ruckla i alla kablar och försök ringa in felet. Är det bara halvljuset som slocknar, eller slocknar även parkeringsljus och bakljus?

Lite OT, men jag lånade en firmabil för en massa år sen, en Kia-nånting. När man drog i handbromsen på den så slocknade allt lyse, från strålkastare till kupébelysning och i instrumentpanelen :näsblod Jordfeldeluxe! :gnissla

KIA, är det ett annat namn för att pissa? :D

Ja just det, det kan ju vara så att tråden i lampan kan vara av och ibland få kontakt med den andra änden av tråden och då lysa. Ser nu i TS inlägg att det inte framgår om han kontrollerat lampan.

Ankan, har du prövat byta lampa??? :va

Det var nog inget fel... Vissa bilar har den säkerheten för att inte glömma lyset på, eftersom man alltid :tummenupp använder handbroms innan man lämnar bilen. Samma sak med min Fårrd...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park